U ponedjeljak je američka centralna banka FED, odnosno njezin dio zadužen za politiku kamatnih stopa FOMC (Federal Open Market Committee) donio odluku o snižavanju kamatnih stopa u SAD-u i to po treći put ove godine. Sadašnje smanjenje iznosilo je pola posto, pa osnovna kamata po kojoj se "ravnaju" američke banke sada iznosi 3%. Naravno da nije bez razloga došlo do takvog djelovanja FED-a i to baš u ponedjeljak. Naime, teroristički napadi na SAD za posljedicu su imali da se do ovog ponedjeljka na burzi u New Yorku nije trgovalo. Upravo zato, FED je da bi koliko toliko spriječio paniku na burzi donio odluku o snižavanju kamatnih stopa koja bi trebala stimulativno djelovati na američko gospodarstvo, održati povjerenje potrošača i time promet u maloprodaji, a onda i povjerenje u dionice američkih tvrtki koje kotiraju na burzi. Pored FED-a i SEC (Securities and Exchange Commission - američka Komisija za vrijednosne papire) pokušava pomoći tržištima kapitala ukidajući određene restrikcije koje omogućuju kompanijama slobodnije i jednostavnije kupnje vlastitih dionica( tzv. trezorskih dionica). Time se potiče potražnja za dionicama i ublažava pad cijene jer i samim je kompanijama u cilju da im cijena padne što manje. Intervencijom na tržištu pokušava se apsorbirati barem dio povećane ponude za prodaju dionica kako bi spriječili pad cijene dionica ili ga barem ublažili. Ipak, kada je u ponedjeljak burza otvorena za trgovanje, sve te mjere i pokušaji, kao i ohrabrenja od čelnika američe monetarne politike, ministarstva financija, čak i samog američkog predsjednika Busha kako ima povjerenje u američko gospodarstvo, nisu spriječili drastičan pad cijene dionica. Indeks burze u New Yorku, Dow Jones izgubio je na vrijednosti oko 7%. Nakon jako dugo vremena pao je ispod razine od 9.000 bodova, dok je Nasdaq pao preko 8%. Najjači udar vjerojatno su osjetile dionice američkih aviokompanija. Samo u trgovanju od ponedjeljka cijena dionica najvećeg avio prijevoznika AMR-a pala oko 39%, United Airlinesa oko 40%, Delta Air Lines Inc. oko 44%, ...Jedan od najvećih padova bilježi Continental Airlines Inc. oko 50%, te America West holdings oko 66%, dok je najmanje pao Southwest Airlines Co. oko 20%. Stoga ne čudi kako američka Vlada i Kongres planiraju pomoć od oko 2.5 milijarde dolara direktne pomoći za avio kompanije, te oko 12.5 milijardi dolara raznih kredita i garancija kojima bi se pokušalo olakšati drastičan pad prometa i interesa za putovanja avionom koji već sada uzrokuju ogromne gubitke avio kompanijama. U budućnosti ih čekaju i drastična povećanja troškova osiguranja aerodroma, te samih letova, kao i smanjenje broja radnih mjesta zbog manjeg obujma posla budući da svi redom smanjuju broj letova zbog pada potražnje. Koliko će cijela ova priča utjecati na hrvatsko tržište kapitala? Budući da samo dvije dionice kotiraju na stranim tržištima, utjecaj koji bi ova zbivanja trebala imati na naše tržište trebao bi biti daleko manji nego li je to slučaj sa stranim burzama. Ipak treba naglasiti da se radi o panici, iracionalnom ponašanju pojedinih ulagača i da je u takvoj situaciji jako nezahvalno bilo što prognozirati.