26.08.2004.
Svi u toru, a u toru nikoga
Sjećam se početka Chaplinovog filma "Moderna vremena". Rano jutro, ljudi masovno odlaze na posao u tvornicu. Guraju se u redu da bi prošli kroz uska vrata. Zatim snimka gomile ovaca koje pokušavaju sličnu stvar-ugurati se u tor. Onda opet snimka ljudi i film ide dalje… Promjena s ljudi na ovce i sa ovaca na ljude dogodi se tako brzo da se gledatelju čini da su ovce samo bljesnule pred njegovim očima i da ih ustvari nije ni bilo i da je to što je na tren vidio, hrpu ovaca umjesto gomile ljudi, bio samo izlet njegove bujne mašte. Ili?
Na Pagu ima puno ovaca. Da te ovce ne bi lunjale uokolo po čitavom otoku gdje ne bi bile pod nadzorom, njihovi su im vlasnici odlučili ograničiti kretanje. Pa su od kamenja, kojeg na Pagu ima u izobilju, počeli graditi suhozide i tako ovce zatvarati u pravokutne teritorije. U tim pravokutnicima ovce su morale živjeti, ali su, ovce kao ovce, bile inteligentne, pa su shvatile da se zidići mogu i srušiti. I iako su postojali ograđeni pravokutnici, ovce su ta ograničenja kršile i preskakale preko zidova i pasle gdje su htjele. Onda su gospodari vidjeli da to tako ne može, da su im ovce izvan kontrole i da ih ne mogu musti kad god bi htjeli i tada su se ti gospodari odlučili modernizirati. Pa su kupili žičane ograde. Osim što su pomoću njih ponovo ogradili ovce, žičane ograde su bile i jeftinije od mukotrpnog slaganja suhozida. Tako su gospodari doslovno dobili i ovce i novce, dok ovce nisu dobile ništa. Sad ih možete vidjeti kako tužno mekeću i gledaju kroz žicu sjećajući se dana slobode.
Zašto pišem o paškim ovcama? Pag je otok krcat kamenja di su samo ovce i malo turista. A Rijeka? Rijeka je veliki grad u kojemu je sve betonirano, u kojem ima puno turista i gdje umjesto tisuća slobodnih ovaca pasu tisuće automobila, a nešto što bi eventualno ličilo na suhozide bili bi oni plavi pravokutnici za parkiranje. Ola!
Ljudi su svoje ovce bili prisiljeni parkirati u te pravokutnike ali su, ljudi kao ljudi, bili inteligentni pa su shvatili da ih ne moraju ostavljati baš tamo di' je ograđeno već su preskakali i pasli gdje su htjeli. Onda su gospodari vidjeli da to tako ne može, da su im se ovce razbježale i da ih ne mogu musti kada god zažele, pa su se odlučili modernizirati. Htjeli su dokazati da nisu oni stupidi, pa su kupili puno stupića i sve postupičili. Sada se više nigdje ne može slobodno pasti, jer umjesto trave svuda rastu željezni panjevi. Tako je za riječke ovce došlo vrijeme mužnje. Više nisu mogli pasući po divljim livadama izbjegavati svoje obaveze prema gospodarima, već su sada morali pasti gdje ovi odrede. A i to bi bilo dobro kad bi samo pasli. Ali su se lukavi gospodari dosjetili da ih mogu musti dok pasu. Svi ti stupići koji su stupičari postupičili po gradu vode do jednog ogromnog tora. A tamo na ulazu stoji velika rampa na kojoj se svakoj ovci izmuze šest litara mlijeka iz njene mršave guzice. Tako su Riječki stupičari dobili i ovce i novce, a ovce, opet-ništa.
Ali gospodari neće ovcama reći da nisu dobile ništa. Oni radije kažu - Kako ništa?, pa dobili ste velik i moderan tor. Rijetko koja ovca se može pohvaliti takvom krasotom. Vid' kakav tor imate!
I sad bi vi, dragi Vi, mislili da je to-to. Da su ovce izgubile. Ali nije-ima još. Nisu riječke ovce kao i paške ovce. Nisu one stup sisale. One su potomci starih ljudi koji su ovdje živjeli pod parolom "Bolje grob nego rob", a ovi su, pak, bili sinovi još starijih koji su klicali "Krepat', ma ne molat'". A svi oni dolaze on jednog prastarog plemena koji su se zvali "Neću za inat!". A neće tako lako praunuci starog Nećuzainat plemena ići u tor svog gospodara. Oni će radije za inat bit doma i krepat' nego bit robovi.
A to se vidi po ovome. Iako su sve livade već postupičene i iako svi stupići vode do velikog tora-u toru nema nikoga. A gdje su onda svi? Ola! Gdje su svi?
Evo ih u gradu. Smješkaju se i šeću Korzom kao da ništa nije bilo i mrdaju šestolitarskim guzicama koje nisu ispraznili ulazu u tor. I radije od tog mlijeka rade sladoled. Ali, gdje su im ovce? Gdje su ih parkirali? Uh, kako bi vlasnik tora to volio znati. I on i svi oni koji se ne žele zvati stupidi, ali se vole zvati stupičari. Gdje su riječke ovce? On napravio tor-a tamo nikoga. A već je sve izgledalo kao da je po njegovom. A ipak nije. Ha, "Veliki diktatore", jesu li ljudi ovce ili su ovce ljudi, ili nam se to, kao i tvom u drugom filmu, samo pričinilo?