Neće svaka tehnička neispravnost vozila dovesti do gubitka prava iz ugovora o osiguranju. Tehnička neispravnost mora biti takva da je ona dovela do nezgode

 

„Čitamo, a i vi ste prenijeli te podatke, o vrlo velikom broju tehnički neispravnih vozila, odnosno o tome da je u prvih sedam mjeseci ove godine na tehničkom pregledu palo 224.331 automobil, zbog toga što su tehnički neispravni. Zastrašujuće je da je to 23% od svih tehnički pregledanih vozila. Kažu, posljedica je to rigorozne primjene pravilnika i Europske direktive o  tehničkoj ispravnosti vozila. Zanima nas kako se odražava na osiguranje, ako je u nezgodi sudjelovalo vozilo koje je tehnički neispravno...“, radnici osiguratelja X.

 

U čl. 24., st.1., t. 6. Zakona o obveznim osiguranjima u prometu Predviđeno je da osiguranik gubi pravo iz ugovora o osiguranju, ako je šteta nastala zbog toga što je vozilo tehnički neispravno, a ta je okolnost vozaču bila poznata. Prema toj odredbi, osiguranik koji trećoj osobi uzrokuje štetu zbog toga što mu je vozilo u trenutku nezgode bilo tehnički neispravno, gubi pravo iz ugovora o osiguranju (a to znači da će osiguratelj oštećenoj osobi isplatiti uzrokovanu štetu, ali će od svog osiguranika tražiti regres isplaćene štete, maksimaliziran vrijednošću 12 prosječnih neto mjesečnih plaća  u Republici Hrvatskoj, a prema zadnjem službenom izvješću Državnog zavoda za statistiku). Da bi se to dogodilo moraju se ispuniti dvije važne pretpostavke:

  1. Da između tehničke neispravnosti vozila i nastale nezgode i štete postoji uzročna veza, dakle, da je tehnička neispravnost uzrok nezgode, i
  2. Da je osiguranik znao da mu je vozilo neispravno (teret dokaza da je znao je na osiguratelju).

Ovom odredbom Zakona o obveznim osiguranjima u prometu sasvim je jasno definirana tehnička neispravnost vozila u osigurateljnom smislu. Neće svaka tehnička neispravnost vozila dovesti do gubitka prava iz ugovora o osiguranju. Tehnička neispravnost mora biti takva da je ona dovela do nezgode. Prema tome, tehničke neispravnosti zbog kojih, navodno, vozila ne prolaze na tehničkom pregledu, tipa neispravnosti dizni za špricanje tekućine, ili neispravnost zadnjeg brisača – same po sebi ne dovode do gubitka prava iz osiguranja. Što se znanja osiguranika tiče – traži se da je on znao da mu je vozilo neispravno. Ispravan rad službi za tehnički pregled vozila ovdje ide na ruku osiguratelju: ako je vozilo vraćeno s tehničkog pregleda, razlog neispravnosti je poznat vlasniku/osiguraniku, što olakšava osiguratelju dokazivanje da je on znao za tehničku neispravnost. I ako je upravo ta tehnička neispravnost dovela do nezgode – gubitak prava iz osiguranja je zagarantiran.