Generalno gledajući, potro­šnja lijekova najveća je zimi. Upa­ljeno grlo, visoka tempe­ratura, šum na plućima... Oblak bakterija zuji nam nad glavama, crijeva zapečena od sjedenja gore poput žeravice, a urlici zbog svježih preljubnika ili rupe u novčaniku odjekuju do duboko u noć. Nemate pojma koliko se kašalj, hemoroidi i slabi živci mogu lijepo naplatiti. Kako bi se još više potakla pro­daja, reklamiranje lijekova baš sada je u velikoj ekspanziji. (“Ako i nemamo za kruh, za lijekove ćemo imati.” Zvuči po­znato?) Kako bi zaštitili korisnike, uz svaku takvu reklamu treba stajati i upozorenje: “Prije upotrebe pažljivo pročitati upu­tu o lijeku. Za obavijesti o indikacijama, mjerama opreza i nuspojavama upitajte svog lije­čni­ka ili ljekarnika.” Info­rma­cije su sigurno uvijek ko­risne, ali praktična vrijednost ova­kvog upozorenja je zapravo mala.

Onaj tko se zaista želi info­rmirati o lijeku, informirat će se prije nego ga kupi. I nastojati će procijeniti da li mu donosi više štete ili koristi. Kada ste lijek već nabavili, vjerojatno ga mislite i koristiti. Ne vjerujem da će listić uz lijek na išta utjecati. (Ajde, možda morate paziti na neke specifične alergene.) Liječnik vam je propisao način uporabe, a sve ostalo spada u sferu sreće i slučajnosti. Naime, lista ponekad zastrašujućih nu­spojava obično je poduža, mada je pojavnost većine rijetka. Ho­ćete li odustati od primjene lijeka zbog saznanja da vam može ozbiljno oštetiti bubrege? Hoće­te li odustati zbog mo­gu­ćnosti da se razbolite još više? NE­ĆETE. Iako će neki sigurno na­stradati, vjerujete da će to biti netko drugi, a ne baš vi. Bez ob­zira na sve, trebali bi znati da upute uz lijek služe i kao zaštita farmaceutima. Ako vam se do­godi neka od popisanih neugodnosti, nećete imati osnova da ikoga za išta okrivite. Oba­viješteni ste o svemu, riskirali ste svjesno i možete kriviti samo sudbinu.

Mogućnost da o svemu po­razgovarate s ljekarnikom vi­še je teoretske prirode. Prvo bi vas ljudi u redu poprijeko gledali, a zapravo i ne znam što bi vam ljekarnik uopće mogao novoga reći. Indikacije se obi­čno ra­spra­ve s liječnikom, a imajte i u vidu da je ljekarnik zapravo trgovac, koji od prodaje lijekova živi. Zbog toga su njegove informacije, makar dijelom, propagandne prirode.

Ostaje nam liječnik od povjerenja. On bi, po nekoj logici, najviše trebao pomoći oko info­rmacija o lijekovima. TREBAO BI, ali ga rijetki pitaju. Malo strahopoštovanje, malo nezainteresiranost. Mogli bi vas proglasiti “teškim” pacijentom, a ta­kve obično preziru. Zbog toga je razgovor vrlo kratak, kao da na­gazna mina prijeti svakoj izgovorenoj riječi. I tu završava deklarirana trostruka pomoć, o kojoj slušate svakodnevno u oglasnim minutama. Lički me­dvjedi nisu ni približno toliko zaštićeni, zar ne?

Prijavite se na besplatni newsletter: [email protected]

Novosti iz svijeta zdravlja, alternativne medicine i zdrave prehrane, sve na jednom mjestu!