Liberalizacija obveznog osiguranja odgovornosti za štete uzrokovane uporabom motornih vozila, koju je Europa prihvatila već 1994.g., a koja je pravno na snazi i u Hrvatskoj od 1. siječnja 2008.g., sili osiguratelje na iznalaženje novih i novih uvjeta i cjenika osiguranja. Konkurencija je vrlo velika, portfelj osiguranja automobilske odgovornosti vrlo značajan u strukturi svakog osiguratelja. Stoga se traže nova rješenja, po mogućnosti drugačija od onih koje ima konkurencija. Mamac koji se nudi(budućim) osiguranicima  u vidu smanjenja premije, povrata premije, učešća u dobiti osiguratelja itd. vrlo je privlačan. Na eventualne mane i štetne posljedice – mislit će se kasnije. Među novinama koje možemo sresti u tarifama EU osiguratelja neke su svakako za pozdraviti i javnost ih prihvaća sa simpatijama. Tako primjerice jedan osiguratelj nudi 15% popusta na premiju osiguranja od automobilske odgovornosti svakom vozaču koji donese dokaz da je uzeo godišnju pretplatu na javni gradski prijevoz. Logika: više prijevoza javnim prometalima – manja opasnost od uzrokovanja štete vlastitim (osiguranim) vozilom. Drugi pak nudi 10 % za smanjenje ispušnih plinova (kontrola ispravnosti rada motora, katalizator, paljenje…). Treći su s oduševljenjem lansirali sustav premija poznat pod nazivom pay as you drive. Četvrti (belgijski direkt osiguratelj), kako čitamo ovih dana, nudi osiguranicima vožnju s ugrađenom crnom kutijom u vozilu. U vozilo se ugrađuje  crna kutija  (koja čini integralni dio s mjeračem i GPS-om). Kutija, među inim, registrira vrijeme korištenja vozila i područje kojim se vozilo kreće. Sustav je prvenstveno namijenjen mlađim vozačima (valjda su naivniji od starijih, kod kojih je nepovjerenje prema osigurateljima vezano uz načelo „Bojim se Danajaca i kad darove nose„). Smatraju ga nastavkom sustava pay as you drive. Omogućit će potpunu kontrolu korištenja vozila i onima koji budu poštivali ugovorene uvjete osiguratelj će – temeljem podataka iz crne kutije - smanjiti premiju. Naravno, nisu svi oduševljeni s predloženim cjenikom. Već se francuski Vrhovni sud negativno očitovao o sustavu pay as you drive. A sustav crne kutije još je opasniji način zadiranja u privatnost. Naime, registrirane informacije iz crne kutije mogu biti savršeno korištene u svrhe koje nemaju nikakve veze s kalkuliranjem premije automobilskog  osiguranja. Postavlja se, dakle, problem poštivanja privatnog života. Crna kutija omogućuje utvrditi kad se vozač kreće, kad stoji, gdje se kreće, gdje se zadržava …Naravno, osiguratelj se kune da te podatke neće koristiti u druge svrhe osim kalkuliranja premije. Ali, javnost je oprezna. Uostalom, i kod nas je na snazi Zakon o zaštiti privatnosti.  Pa ipak. Ovih dana mi ističe registracija vozila i osiguranje od automobilske odgovornosti, što znaju najmanje pet osiguratelja koji su mi poslali poziv da se javim radi osiguranja. Slično iskustvo ima većina naših čitatelja. Odakle im podaci? Očigledno, Veliki brat ima posla i u osiguranju.