U zadnjem broju BURZE govorili smo o tome kako se formira cijena dionica na burzi. Što utječe na spremnost sudionika na tržištu kapitala da prihvate ponuđene im cijene? Faktori koji utječu na spremnost da se prihvati određena cijena su brojni i nemoguće je sve ih navesti. Barem jedan dio tih faktora razlikuju se od slučaja do slučaja. Neki od njih javljaju se u jednoj situaciji, neki u drugoj itd. Postoji određeni broj standardnih faktora koji vrijede u svim slučajevima. Prije svega, to je očekivana dobit tvrtke o čijim se dionicama radi. Nitko nije spreman ulagati u dionice poduzeća koje loše posluje, zbog mogućnosti da poduzeće bankrotira, a dioničar nakon likvidacije ostane bez svog uloga. Izuzetak su špekulanti koji će kupiti dionice lošestojećeg poduzeća po vrlo niskim cijenama, špekulirajući na porast vrijednosti tih dionica u budućim razdobljima. Na cijenu dionica utječu i događaji poput ratova i međunarodnih kriza. Oni povećavaju rizik ulaganja, što snižava cijenu dionica. Utjecaj ima i devalvacija valute, visina poreza, inflacija, državni deficit, kamatne stope,… Osvrnimo se na kraju malo i na našu situaciju. Prodavatelji su prinuđeni snižavati cijene, ako nitko od kupaca to nije spreman kupiti po ponuđenoj cijeni. Ako je potražnja za datu ponudu slaba ili nikakva. Naša zemlja je idealan dokaz ove tvrdnje. Likvidnost našeg tržišta je vrlo slaba. Potražnja je višestruko manja od ponude dionica, što rezultira situacijama da se dionice prodaju po 20-30% nominalne vrijednosti. Do toga smo došli stalnim snižavanjem cijena od strane prodavatelja zbog slabog interesa kupaca. Razlozi su različiti, od velikih popusta po kojima su se dionice kupovale od Fonda za privatizaciju, do lošeg poslovanja poduzeća, nepoznavanja stanja na tržištu kapitala i nepovjerenja koje iz toga proizlazi, nedostatka stranog kapitala, niskog životnog standarda potencijalnih malih investitora, nedostatka institucionalnih investitora. Postoji samo nekoliko PIF-ova i otvorenih investicijskih fondova koji svoj kapital u pravilu ulažu u obveznice i oročavaju po bankama ili plasiraju na novčanom tržištu. Svi ovi i brojni drugi utjecaji u međusobnoj interakciji formiraju cijene na tržištu kapitala.