Izvana gledajući, svjećica, tj. njezin keramički dio, je uglavnom bijele, roza ili plavkaste boje. No, nas to ne interesira. Mi se danas bavimo bojom i izgledom svjećice na njezinom radnom dijelu, u unutrašnjosti motora, u komporesionom prostoru. Steguta u glavi motora, ona tisuće kilometara podnosi sva grijanja, hlađenja, benzin, ulje i sitne tlakove. Zavisno od kvalitete i stanja motora, oboli oko deset tisuća kilometara, ako ste ju platili do petnaest kuna, ili čak oko šezdeset, ako ste malo više zavukli ruku u džep i keširali pedeset kuna. Da se kolege trgovci ne bi ljutili, treba reći da su to orijentacione cijene. Nakon obolijevanja svjećice nastupa kašljucanje, koje polako prelazi u kronični kašalj, motor se osjeća umornim, teže se kreće, a potrebna mu je dodatna prehrana u vidu veće količine benzina. No, iako se motor čini teško bolesnim, izlječenje je jednostavno i brzo. Dobar ključ, nova garnitura odgovarajućih svjećica, malo opreznosti i stvar se vraća u normalu. Kad ste izvadili stare svjećice, nemojte ih samo baciti i reći "fuj". Pogledajte na vrh svjećice, tamo gdje su elektrode između kojih se prebacuje iskra. Umorna i potrošena svjećica izgledom će vam reći ne samo svoje probleme, nego i probleme u motoru, ako oni postoje. Ako spadate u vozače koji jako ne mare za svoj auto, pa kad se nakon tko zna koliko vremena ipak odlučite za zamjenu, vjerojatno bi, da može govoriti, svjećica rekla: tovare jedan, što si čekao do sada. Nisam mogla više, ali sam ti za kaznu popila više benzina. Takva svjećica je zaista u jadnom stanju. Njene elektrode su potrošene, zazor između njih povećan, pa se iskra muči u preskakanju na veću duljinu. Ukoliko su naslage na radnom dijelu umjerene količine, k tome još sive ili svjetlo smeđe boje, može se zaključiti da je svjećica radila u ugodnom okruženju, tj. da se cijelo vrijeme rada družila sa zdravom okolinom. To bi značilo da je motor dobro podešen i da nema potrošnje ulja. Ako na skinutoj svjećici ne možete razlikovati centralno od bočne ili bočnih elektroda, zbog nagomilanih naslaga produkata izgaranja benzina, vjerojatno ste preskočili jednu zamjenu. Odmah bacite i mijenjajte. Takva se može početi "raspadati", odnosno može puknuti izolator oko centralne elektrode i oštetiti motor kad dio izolatora padne ispod ventila ili iznad klipa. Dalje, svjećica može izgledati kao da je zalivena staklom, zbog taloženja neslaga. Taj "premaz" od svjetlo sivog praha vremenom zadeblja, pa može doći do problema kod paljenja. Čišćenje tada ne pomaže. Izolator gotovo bijele boje sa malim smeđim točkicama, vapi za više benzina u kompresionom prostoru. Kažemo tada da je smjesa siromašna, pa treba dodati benzina ili oduzeti zraka na vijku za podešavvanje. Isti izgled svjećica može imati ako je "zalutala" u motor, tj. nije prava za taj tip, ili konkretnije, preslaba je. Ona se tada previše zagrije, pa treba obavezno staviti odgovarajuću. Nasuprot tome, crna, čađava svjećica pokazuje da je u smjesi na izgaranje previše benzina. Dakle kvar je u karburatoru ili sistemu ubrizgavanja, jer zbog neispravnosti, u cilindar ubacuje previše goriva, pa svjećica ne stigne sve sagoriti. No, treba pogledati i filter zraka, jer se slična stvar može dogoditi i zbog prevelikog zaprljanja, pa zrak ne može ulaziti u dovoljnoj količini. Najgore što vaše oči mogu vidjeti je zauljena, crna svjećica. Tada vam moral slobodno može pasti jer ste pred većim kvarom. Za eliminaciju takvog kvara, kad ulje za podmazivanje motora dolazi u kompresioni prostor, gdje ga ne bi smjelo biti, krivi su loši klipni prsrtenovi ili je u pitanju opća potrošenost motora. I nije važno da li je samo jedna masna ili su sve podjednako. U oba slučaja treba isti zahvat, koji podrazumijeva otvaranje i veći popravak motora. Može se u starije motore ubaciti i neki aditiv za ulje koji će malo pojačati kompresiju i smanjiti potrošnju ulja, ali to je zadnja injekcija koju možete dati vašem motoru, prije nego se pozdravi sa svojim sastavnim dijelovima. Jako je važno, prilikom montaže novih svjećica, prvih nekoliko navoja uvrnuti rukom. Ako to učinite ključem, može se dogoditi da vam navoj pobjegne u krivo, ali to nećete osjetiti zbog dužine ili kuta ključa. A kad osjetite, prekasno je! Tada će pomoći samo novo narezivanje navoja, gdje će mehaničar zaraditi više ili manje, zavisno od toga da li za to treba demontirati glavu motora. Zato kod svakog uvijanja budite pažljivi i nježni i mislite na posljedice!