Možda nije baš najsretnije odabran naslov, ali će sigurno svi shvatiti da se radi o cijevima motora i automobila uopće, ku­da protječe voda, tj. tekućina za hlađenje, benzin ili ulje, poput ulja servo volana, kočnice, uljnih para, plina klime ili zraka. Crije­vo je, ustvari hrvatski književni izraz, ali je u vozačkom narodu ipak ostalo uvriježeno da se kaže cijev. Pa, neka onda u daljnjem tekstu bude tako!

Materijal svih navedenih cijevi, posebno je “iskemijan”, u zavisnosti što kroz koju cijev pro­lazi. To ne znači da za prvu pomoć ne smijemo koristiti i cijevi koje nisu predviđene za tu namjenu, naročito ako se radi o cijevi vode, tj. obična kućna cijev od sudopera može poslužiti za na­domjestak puknute cijevi mo­tora, ako odgovara svojom dužinom, promjerom i oblikom, ali to može biti samo privremeno, jer ona neće duže trpjeti visoke temperature koje se javljaju u motoru. Upravo zbog takvih eks­tremnih uvjeta rada, te cijevi moraju biti dovoljno mekane i ela­stične, a opet čvrste da ne pucaju u momentima pregrijavanja i širenja, kad u sistemu hla­đenja naraste temperatura i tlak. Većina takvih cijevi je “armirana”, tj. kroz gumenu stjenku pro­tkane su čvrste niti, koje cijev čine otpornijom na širenje i pu­canje. Cijevi vode nemaju odre­đeni rok trajanja ili period zamjene. Trajnost zavisi od kvalitete same cijevi, redovitog mijenjanja antifriza i eventualnih pregrijavanja motora, ako se češće događaju. Stari i dotrajali anti­friz nepovoljno će djelovati na strukturu materijala cijevi, a isto tako više puta pregrijana cijev iznad dozvoljene temperature s unutrašnje strane gubi ela­sti­čnost, pa kada je nakon takvih pregrijavanja dotaknemo i pritisnemo, čujemo kako se lomi njen unutrašnji sloj. U tom tre­nutku, cijev koja do tada nije pu­štala, može isti čas propustiti. Kod takve nema pomoći, osim zamjene, ali kad je probijena ili puknuta cijev dovoljno elastična, uz malo sreće možemo je ospo­sobiti za kraći put. Ako je puknuće samo u vidu sitne ru­pice, a cijev je prilikom popravka suha, čak i mala tubica “super ataka” riješit će probleme. Ne bi to vjerovao da nismo jednoj mu­šteriji prije dvije godine na Ci­troenu tako popravili kvar, jer je problematična cijev koštala pre­ko tisuću kuna, pa je rekao da za sada učinimo samo privremeni popravak. To “privremeno” traje dan danas, i nema propuštanja, pa će o eventualnoj zamjeni cijevi, sigurno razmišljati neki slijedeći vlasnik. Druga mogu­ćnost brzog popravka je obavijanje cijevi ljepljivom trakom, opet pod uvjetom da je cijev su­ha. Ako postoji mogućnost na­bave one široke sive ljepljive tra­ke, koja je otporna na temperature i ima jaki sloj ljepila, propuštanja vjerojatno neće biti. Naj­sigurnije i najdugotrajnije rješenje je ono da se cijev na mjestu puknuća skroz razreže po obujmu, okomito na njezinu dužinu i ponovo spoji na način da se iz­među, sad već dviju polovica, ubaci metalna cijev tanke stjenke, čiji je vanjski promjer je­dnak unutrašnjem promjeru pu­knute cijevi. Na oba kraja cijevi se pritegnu obujmicama ili “šelnama”, i problem je riješen. No, nemojte zaboraviti, ništa nije vje­čno, a naročito privremeni po­pravci, pa povratkom u “sigurnu luku” izvršite zamjenu cijevi novom. Za razliku od cijevi vode, gdje propuštanje može uzrokovati pregrijavanje motora, puk­nu­ta cijev benzina, može vaš au­tomobil odvesti u lijepa sjećanja. U praksi se rijetko događa da ci­jev benzina odjednom pukne i izazove požar. To se događa ug­la­vnom u slučajevima kad cijev izleti iz svoga ležišta zbog lošeg pričvršćenja ili ako je predu­gačka, pa se naslanja na neki dio motora koji ima vibracije, i tako se vremenom na jednom mjestu postruže da izguli cijeli sloj, gdje počinje propuštanje. Stare i po­rozne cijevi, uglavnom, “javljaju” svoj kraj, intenzivnim mirisom benzina koji dolazi iz prostora motora. To su u početku samo benzinske pare zbog poroznosti, a ako ubrzo ne zamijenimo cijev, ona propusti. U zavisnosti na kojem je mjestu propustila, otvara se mogućnost požara. Ako propusti na mjestu gdje je blizina elektroinstalacija, vrlo su izgledne šanse da će se nešto loše dogoditi. No, ako nije tako, uz paniku, koja će vas isto tako obuzeti, važno je ne dozvoliti dobronamjernim pomagačima da vam daju savjet kako ćete spri­ječiti curenje, ako imaju cigaretu u ruci. U takvom slučaju, jedan lako rješiv kvar, mogao bi imati katastrofalne posljedice, kad bi odbačeni opušak završio na podu, gdje je iscurio benzin. Prije spomenuti mirisi ne mo­raju biti produkt samo puknute cijevi, nego mogu dopirati i zbog lošeg brtvljenja čepa rezervoara.