11.07.2002.
Klima
Sjećam se jednog starog majstora koji je dobro znao pričati viceve, pa je jednom prilikom ispričao kako je netko bio u Turskoj i zaključio da su Turci malo bedasti. Zašto? Pa vidio je jednog Turčina kako šepa i boli ga noga, a on je zavezao glavu.
Naravno da taj nije znao što Turcima znači turban, pa bi se isto tako čudio da je na ovim nesnosnim temperaturama vidio auto sa svim zatvorenim prozorima. Joj, kak je bedast, vani gori od topline, a on se još sav zatvorio, sigurno bi pomislio. No, bez brige, taj sigurno nije ni lud ni bedast, nego pametan čovjek, koji je zaključio da je klima u autu korisna stvar, makar se upotrebljavala samo mjesec, dva. No ti mjeseci su za nekog koji je stalno u užarenoj limenoj kutiji kao vječnost. Taj spasonosni uređaj sve više ulazi u standardnu opremu i to ne samo za privilegirane, više klase automobila, nego i za one "obične". Ljeta više nisu onakva, kakva su nekada bila. Uvijek je ljeto bilo toplo, ali ovako sparno i vlažno kao ovih zadnjih par, podsjeća nas da bi se trebali zamisliti nad svojom sudbinom u smislu očuvanja okoline i oštećenja ozonskog omotača. Industrija je učinila svoje, na jednoj strani za dobrobit čovjeka, a na drugoj ga je dovela na rub potrebe da se ulicom hoda sa gas maskama i da se nosi klima na leđima. I kada su se države svijeta dogovorile da će smanjiti štetne emisije, najveći zagađivači nisu stavili svoj potpis, jer su shvatili da bi im to moglo ugroziti napredak. Eto kamo smo stigli. Dakle, od napretka se moramo boriti napretkom.
Od nekadašnje "šminke", klima je postala sigurnosni uređaj , jer slaba ventilacija, visoka temperatura i nedostatak svježeg zraka izazivaju zdravstvene probleme za volanom, naročito kod onih osjetljivijih. Pored gubljenja koncentracije, lošeg raspoloženja i nervoze, takva osoba može i pasti u nesvjest. Što to znači u današnjem prometu za vozača i ostale sudionike u prometu ne treba posebno naglašavati.
Suprotno tome vožnja u rashlađenom automobilu je nešto što se jednom proba, a nakon toga traži mogućnost za isto tako. Neki za kupovinu automobila, kad je prodaja obično slabija, čekaju ljeto kada tvornice odobravaju razno-razne popuste ili daruju besplatnu klimu. To je dobar pogodak, jer iako cijene klime padaju, naročito "ručne", tako se može uštedjeti više od tisuću eura. Klime se ugrađuju i naknadno, ali je to skup sport, jer košta puno više nego da ste je platili kao dodatnu opremu već ugrađenu u auto. Ako usporedimo zapadne zemlje, tj Ameriku i Japan, vidjet ćemo da su podaci obrnuto proporcijonalni. Tamo ima toliko automobila opremljenih klimom, koliko ih ovdje nema. Računa se čak na devedeset posto. No, da se ne osjetimo toliko jadni, možemo se tješiti da je i evropski prosjek oko trideset posto. Klima je stvarno "zakon" u ovim vrućinama, no ne smije se pretjeravati s hlađenjem, jer organizam može doživjeti temperaturni šok. Nakon ulaska u vozilo, najrađe bi upalili klimu na najminimalniju temperaturu, no pravilo je da razlika između vanjske temperature i one u autu ne smije biti više od deset stupnjeva. Ima i onih koji ne podnose klimu i odmah se prehlade ili im zglobovi pošalju signal da im to ne paše. Takvi moraju biti oprezniji, jer umjesto pozitivnih mogu dobiti negativne učinke. I klima je, poput ostalih dijelova automobila, ponekad podložna kvarovima. Iako bi netko pomislio da je mogućnost manja što se manje koristi, treba znati da ju barem jednom sedmično treba ukopčati, bez obzira na temperature, kako bi plin procirkulirao, pa se brtvene gumice neće sušiti. Najuobičajeniji kvar je nedostatak rashladnog plina, koji se može gubiti na cijevima ili spojevima, no i najmanji kvarovi se rješavaju samo u specijaliziranim servisima koji posjeduju opremu za kontrolu, popravak i punjenje. Takvih u Rijeci ima nekoliko i ne treba više odlaziti u Trst na popravak. Kako se razvijaju svi segmenti u automobilu, tako i klima bilježi vidni napredak, tako što je već odavno automatska, tj. sama regulira temperaturu, ali sada hladi svako mjesto u automobilu posebno. To bi značilo da vozač može sebi namjestiti temperaturu Sjevernog pola, dok suvozač uživa u planinskoj ili obratno. Dakle, ako kupujete novi auto, a nude vam klimu, naročito po povoljnoj cijeni, ne oklijevajte. Ako je ne budete imali, možda će vam već slijedeće ljeto biti žao!
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Preokrenuti bezglutenski tart od kupusa i mrkve
Evo kako možete pripremiti jednostavan zdravi tart koji je prikladan i za one osjetljive na gluten
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani
Sezonska kuhinja
Tagliatelle od kestena
Zbog visokog sadržaja škroba, od kestena se može dobiti brašno koje prirodno ne sadrži gluten pa ga možete koristiti u bezglutenskim kolačima, palačinkama, kruhu ili pecivima. Može se koristiti i za pripremu tagliatella, njoka ili palente.