18.01.2001.

Led na staklu i bravi

Piše: Vlatko Filčić
Autofile d.o.o., procjene i vještačenja, 098/258-017
Prva riječ iz naslova, pročitana prije ili nakon šest mjeseci od ovog razdoblja predstavljala bi pravo osvježenje, ali sada može donijeti samo povećanu temperaturu. Led u motoru, led na cesti, led u bravi, iako nije svuda isto opasan, uvijek predstavlja problem. Najlakše je riješiti onoga u bravi. Postoje mali priručni sprayevi dužine pola prsta, koji jednim ubrizgavanjem u bravu vratiju omogućavaju ključu nesmetan ulaz i otključavanje. Bitno je samo da ga kod takve situacije imamo u džepu, a ne u kabini jer je onda beskoristan. Ako nemate spray ili mlake vode koju ćete proliti po bravi jedan dobar pi-pi po bravi isto će riješiti problem. Alat za to, i tako, uvijek imate sa sobom. Prije toga, ipak pogledajte oko sebe da netko o vama ne bi pričao kao perverznjaku, ili da vas ne primijeti kakav dečko koji će vas pozvati do svog automobila iako nema problema s bravom (automobila). Vozačice su, nažalost prikraćene za takvu samopomoć, ali uspješno skidaju ledenu koru ispod kotača. U svakom slučaju prvom prilikom vodom i šamponom operite tretirano mjesto. Ukoliko ste "prazni", a nema nikoga u blizini da uskoči, možete metalni dio ključa zagrijati na vatri upaljača za cigarete, pa onda laganim guranjem u bravu, otključati. Kad je ključ već unutra ne treba ga forsirati, ako ne okrećete, nego ponoviti odabrani postupak. Svako silovanje ključa može dovesti do njegovog savijanja, pucanja ili uništenja dijelova brave, a onda imate dvostruki problem. Prvo nećete otključati, a morat ćete i potrošiti za popravak. Pa je tako jedan vlasnik došao bravaru i pitao ga da malo pogleda lijevu bravu. Može, kaže majstor, malo košta stopedeset kuna, samo malo-sto! Ono što košta puno više je prednje ili zadnje staklo ili motor brisača. Tamo gdje zamrzavaju brave, sigurno će se po staklima stvoriti ledena kora. Oni koji žive u takvim krajevima, ne trebaju poduke, jer znaju sve trikove, ali dosta je otići do Permana, pojesti pljeskavicu i popričati i već je na staklu led. Osviješteni vozači u tom razdoblju sa sobom nose strugalicu za led ili veći spray za odleđivanje, pa njime poprskaju staklo i problema nema. Danas je situacija takva da škrtarimo na dvadesetak kuna, ali kad treba dati dvadeset tisuća maraka za novi automobil onda se uvijek nađe. No, pretpostavimo da imate zaleđeno staklo, i da skupljate za novi auto, pa nemate ništa od tehničkih sredstava za odleđivanje. Ako nazovete Simpu 098... možete dobiti Janicu Kostelić koja ima veliko iskustvo sa takvim stvarima, u suprotnom pomozite si sami. Uvijek je najvažnija preventiva. Ako ima uvjeta za stvaranje leda, nakon napuštanja vozila, na prednje i zadnje staklo, položite komad kartona ili novina, i učvrstite ih brisačima da ne odlete. Prije toga ukopčajte brisače ali ih ne isključujte na prekidaču, nego iskopčajte kontakt kad su u okomitom položaju na staklo. Tako će bolje pritiskati novinu po sredini stakla. Kad bi ih iskopčali na prekidaču, uvijek bi se vratili u početni položaj, tj. na dno stakla, gdje ne bi mogli fiksirati novinu. Ako ste to zaboravili učiniti, morat ćete se smrzavati u autu dok ne proradi grijanje i stajati u mjestu, ili naći mlaku vodu kojom ćete preliti staklo. Bitna riječ u prošloj rečenici je "mlaka voda". Prolijete li kipuću, direktno na staklo, vrlo lako može doći do njegovog pucanja, zbog prevelike razlike u temperaturu. Ne možete li birati temperaturu vode, a ona je ipak vrela, a vama se jako žuri, prolijevajte je sa sredine krova, i dok stigne do stakla, ohladit će se pa neće biti opasnosti. Nikada nemojte ukopčavati brisače na zaleđenom staklu. Metlice su zalijepljene za staklo, pa će se ili otkinuti, što je bolje ili će stradati motor brisača, koji će se truditi pokrenuti metlice, ali će u svojoj namjeri od silnog napora ispustiti dušu. I kad se na kraju zbroji, svi ti problemi se mogu izbjeći kupnjom sprayeva u vrijednosti nekoliko kutija cigarete i par piva!
Podijeli