03.02.2005.
Microsoft je potaknuo potrošnju
Podatak koji je očekivan s posebnom pozornošću je objavljen krajem tjedna. Bruto društveni proizvod SAD-a je u zadnjem kvartalu pao sa 4 posto na 3,1 posto, što je bilo niže od očekivanih 3,5 %. Ono što je posebno vađno za američku ekonomiju je povjerenje potrošača čija potrošnja direktno utječe na gotovo dvije trećine američke gospodarske aktivnosti. Indeks povjerenja potrošača je tijekom siječnja porastao na 103,4 najviše zbog optimizma amerikanaca kada je u pitanju zapošljavanje. Potrošnja je također zabilježila lagani rast i to 1,1 posto na mjesečnoj razini, odnosno 2,8 posto na godišnjoj razini. Ovaj porast potrošnje je nastao kao posljedica porasta osobnog dohotka amerikanaca tijekom prosinca od 3,7 %. Kao glavni razlog ovako velikog porasta prihoda amerikanaca je Microsoft, koji je početkom prosinca ispatio oko 24,8 milijarde dolara dividende. Kada bi se izostavila isplaćena dividenda ukupni prihod amerikanaca zabilježio je znatno manji rast od 0,6%.
Njemački trgovci imali su uspjeha u privlačenju kupaca budući da su srezali cijene "do kosti". No promet nije bio onakav kakav se očekivao zbog izuzetno velike nezaposlenosti i neizvjesnosti koja vlada u Njemačkoj ekonomiji. Prije nego što će službeno krenuti sniženja neki trgovci su već spustili cijene za 70 posto. Analitičar smatraju da dok ne dođe do znatnijeg poboljšanja u zapošljavanju njemačkim prodavačima neće zasjati sunce, a samim time i jačeg gospodarskog rasta najvećeg gospodarstva euro-zone. Veliki broj Nijemaca kaže da su cijene niske no oni kupuju samo ono što im zaista treba. Unatoč nekim poreznim olakšicama koje bi trebale barem malo napuniti njemačke novčanike, analitičari ne očekuju značajniji rast potrošnje. Gledajući kroz realne brojke očekuje se povećanje potrošnje od mizernih 0,4%. Jedan od načina da se poveća potrošnja je i reforma njemačkog tržišta rada koja se nalazi pred velikim izazovima. Očekuje se da će broj nezaposlenih po prvi puta nakon njemačkog ujedinjenja dosegnuti brojku od pet milijuna. U mjesecima koji dolaze smanjivanje nezaposlenosti će biti glavna zadaća njemačke vlade. Inače osobna potrošnja sudjeluje sa oko 60 posto u ukupnom rastu njemačke ekonomije.
Teška i neizvjesna situacija u Njemačkoj vidi se i iz podataka o razini štednje. Od ukupnog raspoloživog dohotka Nijemci su prošle godine uštedjeli oko 11% što je najviša stopa u posljednjih deset godina. U eurozoni je potrošnja stanovništva rasla 2003 za 1,1%, 2002 za 1,3%. U Njemačkoj je bila situacija znatno drugačija, 2003 nije zabilježen rast potrošnje dok je 2002. potrošnja pala za 0,1%. Za prošlu godinu očekuje se da je pad potrošnje u Njemačkoj bio oko 1%. Njemački proizvođači će se morati orijentirati i zadovoljiti inozemnu potrošnju (izvoz) budući da će domaća potrošnja (potražnja) ostati i dalje niska. Tu će veliku ulogu odigrati i tečaj eura koji barem za sada prema svim analizama, izvoznicima ne predstavlja neki veći problem.