23.10.2003.
(Ne) odgovornost za javno izrečenu ili napisanu riječ
O (ne) odgovornosti za javno izraženu riječ već je u Hrvatskoj, napisano bezbroj članaka, osvrta i analiza. Rezultat: praksa se malo ili nimalo promijenila! Po prirodi stvari ova kolumna se bavi osiguranjem, pa ćemo odgovornost političara, novinara i sličnih ostaviti nekome drugome. Nas ovdje zanima odgovornost za javnu riječ u okviru osiguranja i odnosa koji u osiguranju nastaju prvenstveno između osiguratelja i osiguranika, a podredno i između osiguratelja i treće oštećene osobe kod osiguranja od građanske odgovornosti za štetu. I to posebna vrsta odgovornosti: odgovornost za napise i odgovornost za odgovore kojekakvih "stručnjaka", što ih gotovo svakodnevno susrećemo u dnevnim novinama i tjednicima, polumjesečnicima, mjesečnicima itd. Naime, naše novine i spomenuti časopisi rado ustupaju prostor u kojemu čitatelji mogu pročitati odgovore na svoja pitanja i naći rješenje svojih problema s osigurateljima. Pisac ove rubrike ima prigodu gotovo svakodnevno pročitati takve izjave i odgovore "stručnih" suradnika novina i časopisa. Ponekad čovjek doista mora ostati bez riječi. Daju se odgovori koji nemaju "blage veze" s rješenjem problema kojega postavlja čitatelj. Tako ćemo utvrditi da oni koji bi trebali dati stručne odgovore i pomoći čitateljima ne razlikuju najosnovnije pojmove iz osiguranja. Na pr. miješaju osiguranje automobilske odgovornosti, ugovornu s izvanugovornom odgovornošću, itd. A da se ne govori o bitnim pojmovima koje bi svatko tko pretendira dati ispravan i objektivan odgovor morao znati. Na pr. ne znati što je to podosiguranje, a odgovarati o osiguranju neke zgrade, ne znati što je štetni događaj, a što je osigurani rizik i opseg osigurateljeve obveze... pretenciozno je i neodgovorno. Prvo, neodgovorno prema čitatelju koji s pravom očekuje, ne podilaženje, već objektivan odgovor koji će ga uvjeriti da li je on u pravu ili osiguratelj s kojim je u sporu. Drugo, neodgovorno je prema osigurateljnoj javnosti, jer svaki neispravan odgovor kao rezultat podilaženja "slabijoj" strani, dakle čitatelju, stvara negativno mišljenje o osigurateljima i osiguranju i tamo gdje za to objektivno ne postoji razlog. Jer, olako dati odgovor, makar bio i netočan, stvara kod čitatelja uvjerenje koje će biti teško mijenjati. Time se, dakle, problem odnosa "osiguratelj- osiguranik", odnosno "osiguratelj - treća oštećena osoba" ne rješava, već se sukob produbljuje, nerijetko na povećanu štetu osiguranika ili treće oštećene osobe (odgovori tipa "tužite", "istjerajte pravdu" i sl., što sve ima cijenu koju u konačnici mora platiti onaj tko izgubi spor). Primjera koji vrlo dobro ilustriraju gore navedeno možemo naći gotovo u svim novinama i tamo navedenim odgovorima. No, za oči nam je zapeo odgovor u jednom poznatom dvotjedniku. "Zapeo", prvo, zbog toga što se ipak radi o tiskovini namijenjenoj vozačima s kojima je osiguranje vrlo blisko povezano, pa se s razlogom očekuje da točno informira čitatelje o njihovim pravima. Drugo, osoba koja "odgovara" nije bilo tko, već poznati odvjetnik čija je "specijalnost" osiguranje i naknada štete. Dakle, taj gospodin čitatelju koji je imao osiguranje od posljedica nesretnog slučaja, i koji je izgubio spor na općinskom i na županijskom sudu, zbog činjenice da se radi o ozljedi organa, koje u ugovoru o osiguranju nisu navedene kao osigurani rizik..., unatoč činjenici što i sam priznaje da "Strogo pravno gledajući, ako invalidnost i nastupi, ona doista nije osigurana, ako taksativno nije navedena u tablicama. Tom stavu se tvrdokorno povinuje i praksa naših sudova..."savjetuje da podnese izvanredna pravna sredstva zbog povrede zakona, a da pri tom ne kaže o povredi kojega zakona je riječ i da ga čekaju znatni troškovi, a nikakve šanse za uspjeh. Koja je tu odgovornost za posljedice takvog odgovora? Ne dovodi li takav odgovor do još težeg položaja čitatelja, koji će i dalje biti u uvjerenju da mu je kriv osiguratelj, a ne onaj tko mu daje krivi odgovor? Ili, nisu li stari Rimljani bili mudriji od nas dajući pravo odgovaranja (ius respondendi) samo istaknutim stručnjacima?
Izdvojeni članci
Poslovni svijet
Zašto vaša vizija ne dopire do tima?
Stalno ponavljate iste stvari, ali ništa se ne mijenja? Možda vaš tim nije kriv – nego nedostatak jasnoće s vaše strane. Evo kako to promijeniti!