Naravno da protiv takve izmjene nitko pametan nema ništa, jer se ispravlja notorna glupost. No, ovdje ne možemo, a da ne spomenemo jednu drugu (još brojniju) skupinu oštećenih vozača/korisnika vozila u leasing odnosu.


Zakon o obveznim osiguranjima u prometu donesen je 2005. g. i sada mu slijedi već peta izmjena i dopuna, što samo potvrđuje kako se kod nas aljkavo i nestručno pripremaju i donose zakoni. 

Ova zadnja predložena izmjena i dopuna mijenja samo tri članka, među njima i čl. 23.t.6. Zakona. Odred­bom čl. 23.t.6. Zakona, koja je unesena u Zakon prošle godine, određeno je da se ne smatra trećom osobom i ne­ma pravo na naknadu štete vlasnik ili vozač neosiguranog vozila koje je sudjelovalo u prometnoj nesreći, bez obzira što mu je tu štetu skrivio neki drugi osigurani vozač.

Odredba je suprotna zdra­vom pravničkom razu­mu, a pogađala je ne samo vlas­nika/vozača neosiguranog vozila nego i štetnika, dakle vlasnika/vozača osiguranog vozila koji je skrivio štetu, a koji je zahvaljujući takvoj nakaradnoj odredbi ostao bez osigurateljnog po­krića i štetu je morao naknaditi sam. Sada se takva od­redba izbacuje iz Zakona, što je potpuno u redu.

Međutim, istovremeno se predlaže da takva odredba djeluje retroaktivno(povratno), pozivom na čl. 90.st.5. Ustava, prema kojemu iz posebno opravdanih razloga samo pojedine odredbe Za­kona mogu imati retroaktiv­no (povratno) djelovanje. To znači da bi se nova odredba Zakona primijenila „na sve postupke koji nisu pravo­moćno okončani do dana stupanja na snagu nove Iz­mjene, kako bi se zaštitile oštećene osobe koje su vlasnici ili vozači neosiguranih vozila koja su sudjelovala u prometnim nesrećama„ (iz obrazloženja predlagatelja Izmjena i dopuna). 

Naravno da protiv takve izmjene nitko pametan ne­ma ništa, jer se ispravlja notorna glupost. No, ovdje ne možemo a da ne spo­menemo jednu drugu (još brojniju) skupinu oštećenih vozača/korisnika vozila u le­a­sing odnosu, koji su godinama bili isključeni iz prava na naknadu štete koju im uzrokuje vozač vozila vlasništvo istog leasing društva. Oni su prošlogodišnjim izmjenama i dopunama Zakona o obveznim odnosima kona­čno stekli svojstvo „treće osobe„ i pravo na naknadu štete. Međutim, mnogobrojni postupci prema takvim osobama /kasko regresi i sl./, utemeljeni na prijašnjim od­redbama, nisu rješavani po novom propisu, povoljnijem za leasing korisnike.

Zašto se, dakle, Zakono­davac nije držao iste logike kao što je ova koje se sada drži za neosigurane vlasni­ke/vozače vozila koje je sudjelovalo u prometnoj nes­reći? Opet jedan od propusta koji dovodi do neravnopravnosti građana, čija prava ovise o trenutnom ćefu pre­d­lagatelja Zakona.