Tema iz prošlog broja Burze, u kojoj smo se borili protiv pušenja za volanom i preporučali smanjene količine kave, uglavnom je rezultirala vašim reakcijama u stilu: nesmiješ pušit, nesmiješ pit, a sad još i kava. Samo nek još zabrane sex, i svi životni užici su nestali. No, sex i pušenje se nadopunjuju. Kažu da svaka cigareta smanjuje život za desetak minuta, a svaki dobar sex, produžuje za petnaest. Ako bi iz toga htjeli izvući pouku, ona bi glasila: pušači, borite se sexom za vlastiti život! Ipak, nemojte pušiti za volanom. Ako se sjećate prošlog nastavka, bilo je riječi i o tome da cigareta bačena kroz prozor, u vožnji, zbog strujanja zraka, može ponovno uletjeti u kabinu i izazvati vozačeve nesvjesne reakcije, kojima se gubi koncentracija u vožnji. Ako baš imate nesreću, može izazvati i požar, iako se to vrlo rijetko događa, jer su originalni materijali od kojih su izrađene prostirke, sjedala i izolacija, od nezapaljivog materijala. No, vrag ne spava, možda ste kupili jeftine navlake za sjedala, koje nisu nezapaljive, ili u autu prevozite nešto zapaljivo, i vi postanete putujuća baklja. Neka ste još malo popili, pa vam se prispava, i evo odličnog članka za naslovnu stranicu. Dakle, i auto se može zapaliti. Požar ipak najčešće dolazi iz prostora motora, bilo zbog problema s kapanjem benzina ili neispravnih elektro instalacija. Na umu treba imati onu narodnu da "gdje ima dima ima i vatre". No, gdje ima dima, tamo obični i smrdi, pa u slučaju da u vašem automobilu osjetite neugodan miris gorenja gume ili plastike, a vašoj okolini nema nikakvih izvora navedenih smradova, zaustavite se na prvom slobodnom mjestu gdje ćete u miru moći prekontrolirati stanje stvari. Naravno da ne treba svaki sličan smrad smatrati paljevinom, jer uzrok može biti i napr. proklizavanje klinastog remena, kada se ništa ne može dogoditi ili najlon vrećica koju ste pokupili na cesti i koja se zalijepila za vruću ispušnu cijev, pa se polako topi. Pogled bacite i na sat temperature vode, jer para koja izlazi iz poklopca motora može biti i posljedica jake pregrijanosti motora, kad je već kazaljka na instrumentu, daleko zašla u crveno polje. Od tog dima se ništa ne može zapaliti, ali vas može po džepu opaliti, jer tako visoka temperatura motora može rezultirati i pregaranjem brtve glave, kad popravak nije baš jeftin. U svakom slučaju pravilo je ne paničariti, ali ozbiljno shvatiti i do kraja istražiti svaki spomenuti miris ili dim. Naročito je važno da ne bude panike ako se požar zaista dogodi. Tu je svaka sekunda bitna i pravilan pristup gašenju od najveće je važnosti. Sada je potrebno ono što smo mislili da nam nikad neće trebati, a to je aparat za gašenje. Po zakonu, mora ga imati svako vozilo registrirano na poduzeće ili firmu, dok za osobno vlasništvo nije obavezan. Taj aparat premalo košta, koliko vrijedi, kad zatreba. Postoje i sprayevi, koji su jeftiniji i koji mogu biti od velike koristi za gašenje početnog požara. Uglavnom, mlaz iz aparata moramo usmjeriti ravno u centar požara i otvoreni plamen. Pri tome moramo znati da svaki takav aparat ili spray, ima ograničenu količinu pjene i da ona neće trajati vječno. Ako se požar proširio na više mjesta, treba kratkim isprekidanim mlazom gasiti pojedino mjesto. U slučaju da nemate aparata, nikako vam nesmije pasti na pamet gasiti vodom. U takvoj prilici treba pokušati "pokriti" plamen nekom dekom ili sličnim, kako bi ga ugušili Morate biti svjesni da od svega materijalnoga na vama i oko vas, najveću vrijednost ipak ima vaše vozilo. To znači da ako je potrebno za gašenje, ne žalite ni najbolji sako ili kaput, osim naravno, ako ne gori stari Yugo, a vi se oblačite u prestižnim buticima Londona. Šalu na stranu, za gašenje požara na automobilu, taman auto vrijedio sto eura, dužni ste sve učiniti, pa makar upotrijebili i vlastite gaće, jer u tom momentu nije u pitanju samo vaše vlasništvo, nego se požar može proširiti i na ostala vozila, ako ih ima u blizini ili okolinu. U vrijeme kad gotovo svi imamo mobitele, trebalo bi odmah nazvati vatrogasce tako da prije broja 93, utipkamo i pozivni broj za grad u kome se nalazimo. Iako vatrogasci uvijek dođu brzo, nalazite li se negdje van grada, trebat će im određeno vrijeme za akciju. U tom slučaju zaustavite bilo kakav kombi ili kamion, jer kako smo rekli, oni imaju aparate za gašenje, i sigurno će pomoći da se požar lokalizira. Nažalost, u nekim slučajevima ne može se ništa napraviti i auto potpuno izgori. Ako vidite da više nema pomoći i da sami više ne možete ništa učiniti, udaljite se od vozila da nebi došlo do eksplozije. Ipak je vaš život najvrijedniji. Što se tiče prevencije, važno je da se na servisnim pregledima zamjene sve sumnjive cijevi goriva i provjere spojevi elektroinstalacije. Da nebi bilo kao u onom grobničkom vicu: ćo, ti krava puši? Ne? Onda ti štala gori........