U narodu se još naziva kvačilo ili kuplung. Ovaj zadnji naziv dolazi od njemačke riječi. I taman kad smo već počeli uvoditi lijepe hrvatske riječi, evo nam Nijemci kupuju banke i ostale vrijedne firme, vode sastanke u Lijepoj (još uvijek) našoj, na (svome) materinjem jeziku. To bi značilo da moramo obnoviti znanje njemačkog, jer nikad se ne zna, dođe Hans za šefa u neku Autokuću, pa naredi "repariren ajne fergazer und štelen fertajler", pa nek mehaničar Ivica zna što treba učiniti. Samo da ne shvati da treba oprati auto! Inače, prema istraživanju talijanskog časopisa "Quattroruote", jako je bitno da šef servisa bude rjeđe frizure ili prosijed, jer, kažu stranke, ulijeva više povjerenja. Ne brinem za svoju budućnost, prvi uvjet sam definitivno ispunio, a i drugi ću uskoro zadovoljiti. Iako stvar iz naslova nije tipično ljetni kvar, često se događa da baš ljeti otkaže poslušnost. Za to ima više razloga. Kronični nedostatak novca, neredovito servisiranje, preopterećenost automobila prtljagom i putnicima, te česta kretanja u koloni. Za prva dva razloga, zna se. A i za treći razlog se zna. Uzeti svu moguću hranu, potrepštine, ljetne rekvizite da se na odmoru ne bi trošilo. Kao nekad Poljaci, kojima smo se smijali i žalili ih. Sada je situacija obrnuta. I kad zapnete u koloni, koja mili puževim korakom, naročito ako je uzbrdica, vaša lamela između motora i mjenjača stenje od vrućine i bolova. Još ako ste lijenčina, pa prilikom stani - kreni, ne stavljate mjenjač u neutralni položaj i kočnicom ne sprječavate auto da bježi nazad, nego to dozirate naizmjeničnim pritiskanjem i otpuštanjem pedale spojke, imate puno šansi da vam automobil bude na godišnjem odmoru i to u nekom servisu. Pa i tu može zapeti. I mehaničari bi htjeli svoje hrapave ruke i ozlijeđene prste utoćati u Jadranu, kako bi poslije lakše mogli brojati raznobojne novčanice kad plaćate popravak. Dakle, imate li takve navike u lijevoj nozi, pa još uz to čujete neki smrad, a svuda oko vas stari auti bez katalizatora, i svi u autu se kunu da nisu jeli fažol, zabrinite se! Vjerojatno je počelo proklizavanje. To još uvijek ne znači da je kraj vašem raspoloženju, ali ako se to dogodi nekoliko puta, a pri tome još i ispod auta izbije smrdljivi dim, gotovo je. Moći ćete pritiskati gas do poda, motor će stenjati od turaže, ali se vaš ljubimac neće pomaknuti s mjesta, ili će tek napraviti koji metar. Spalili ste lamelu! Svojima u autu možete reći svakakve laži, spominjati mehaničara i bližu mu rodbinu, ali dok se ne demontira mjenjač i zamijene dijelovi spojke, nema nastavka putovanja. Da li ste to mogli spriječiti? U većini slučajeva, jeste. Vjerojatno ste primijetili kako za pokretanje vozila s mjesta treba više popustiti pedalu kvačila, to jest, ona vam je "lovila" dosta pri vrhu. Ako imate stariji auto, gdje se sajle kvačila još mogu podešavati, bilo je dovoljno popustiti regulacionu maticu na kraju sajle i tako omogućiti normalan zazor između košare kvačila i potisnog ležaja. Dok su ti dijelovi kvačila skriveni ispod zvona mjenjača, i oku nevidljivi, sajla je uvijek na dostupnom mjestu i podešavanje ne predstavlja nikakav problem. Sajlu treba popustiti toliko da slobodan hod pedale kvačila u kabini iznosi oko dva centimetra. Bude li nakon takvog podešavanja problema s prebacivanjem mjenjača, naročito u hod za nazad, tj. pojavi se krčenje, ili ste pretjerali s popuštanjem, ili je već došlo do loma ili trošenja nekog od sastavnih dijelova spojke, i tu ne treba čekati s popravkom. Neki misle da će popuštajući sajlu čim više, produžiti vijek spojke, ali to podešavanje, kao i sva ostala ima svoje granice, koje se ne smiju prijeći, jer onda stradavaju dijelovi mjenjača, Kad se već dogodi proklizavanje, imate neku sitnu šansu ostaviti sat vremena auto da se ohladi i opet pokušati krenuti. Kretanje ne smije biti na uzbrdici, a gas mora biti lagan. Pod povećanim gasom dolazi do brže vrtnje lamele, pa se ne može ostvariti kakav-takav spoj s motorom. Kretati bi trebalo kao da ste na snijegu ili poledici. U nekoliko navrata su si rally vozači pomogli tako što su bocu Coca Colle dobro promućkali i sadržaj pod pritiskom ušpricali kroz otvor mjenjača u dijelove spojke. Ona je dosta ljepljiva, pa je tako "zalijepljena" lamela izdržala do cilja. Nije loše, ako sumnjate u ispravnost kvačila, učiniti mali test negdje na parkiralištu. Dobro zakočite auto ručnom kočnicom, upalite ga, ubacite u drugu brzinu i pokušajte krenuti. Ako se motor ugasi, znak je ispravnosti spojke, ali ako i nakon puštanja pedale motor nastavi raditi ili se odmah ne ugasi, hitno poduzmite podešavanje ili zamjenu. Nemojte u najboljoj namjeri spaliti ispravnu spojku. Takav test traje sekundu do dvije i ništa više. Dogodi li se najgori na putu a osim vas auto koriste žena i djeca, nemojte ni pokušati tražiti krivca. Nitko neće biti kriv!