16.06.2005.
Pušta hladnjak
Evo nam jedne, dosta ljetne teme. Problemi pregrijavanja motora jedni su od najčešćih u ljetna, topla vremena. Psi, radi vlastitog hlađenja istežu jezik do poda, kako bi preko njega ohladili cijelo tijelo. Neki ljudi više ne mogu zamisliti život bez klima uređaja, a ni konji u motoru ne mogu izdržati, ako im je previše toplo. Svi sastavni dijelovi sistema hlađenja su isto važni da bi taj sistem mogao funkcionirati. No ako voda ili tekućina za hlađenje pronađe put kojim bi napustila paklenu temperaturu u motoru, onda od hlađenja nema ništa. Iako voda može puštati na pumpi vode, nekoj cijevi ili grijaču, najčešće procuri tamo gdje je najskuplje, na hladnjaku. Ako redovito servisirate vaš auto, mehaničar će vas sigurno upozoriti bude li nedostajala veća količina vode u sistemu i još se pri tome ispod motora pojave kapljice vode. Planirate li duže putovanje ili godišnji, nikako ne bi trebali zanemariti ovu činjenicu. Jeste li se kada zagledali u hladnjak? Ako jeste, onda ste vidjeli da se on sastoji od gornjeg i donjeg rezervara, koji su međusobno spojeni uzdužnim tankim "ćelijama". Između njih su fine lamice koje usmjeravaju hlađenje i odvode toplinu. Ćelije su tanke zato da bi se voda koja dolazi na hlađenje, tjerana brzom vrtnjom lopatica pumpe vode, usporila i duže zadržala u hladnjaku. Kad nebi bilo tako, količina vode jednostavno bi projurila kroz hladnjak "u komadu" i ne bi se stigla dovoljno ohladiti. Na vrhu hladnjaka je čep s ventilom. Čep ima funkciju brtvljenja ulivnog otvora, a njegov se ventil, s donje strane, porastom tlaka u sistemu, otvara i propušta vodu u dodatnu posudicu, koja bi inače nepovratno izašla van hladnjaka. Kad tlak padne ili se motor ohladi, voda iz posudice ponovo se vraća u hladnjak i tako on uvijek ima propisanu količinu. Zbog toga se nivo kontrolira kad je motor hladan i to u posudici, a ne u hladnjaku. Iznimka su neki modeli, koji su tako konstruirani da im je posudica u sklopu hladnjaka ( Uno, Punto...). Ispod polovice hladnjaka smješten je termoprekidač koji je zadužen za ukopčavanje ventilatora kad temperatura u sistemu poraste. Ako ste na vašem hladnjaku primjetili i mali plastični čepić pri vrhu, to znači da se sistem, gubitkom velike količine vode i njezinim ponovnim dolijevanjem, obavezno mora odzračiti, kako bi normalno funkcionirao. U protivnom, stvorio bi se zračni jastuk, koji bi mogao izazvati neukopčavanje ventilatora za hlađenje. Što učiniti ako dođe do propuštanja na hladnjaku? Nekadašnji, stari majstori, sa tugom će se sjetiti ondašnjih limenih hladnjaka, koji su se, bez obzira na mjesto propuštanja, običnim lemljenjem mogli popraviti. Ako je hladnjak bio oštećen na ćelijama, jednostavnom eliminacijom nekoliko njih, sve je opet bilo u redu. Današnji hladnjaci, uglavnom su kombinacija plastičnih posudica i aluminijskih ćelija za hlađenje. Iako se plastika može "variti", proizvođači se trude napraviti takve kombinacije, da majstori nemaju materijal, tj. istovrsnu plastiku, kojom bi se oštećenje moglo sanirati. No, ako stvarno imate problem oko neke rijetke ili skupe vrste hladnjaka, ispod Kastva rade dva kvalitetna obrtnika, koji će sigurno naći rješenje vašem problemu, pa čak izraditi vam novi hladnjak. Iako to čudno zvuči u ovo moderno vrijeme, još uvijek postoje majstori, koji i u skromnim uvjetima mogu napraviti čuda. Neki dan sam tako prisustvovao izradi novog sinhrona za mjenjač. Nije to bilo ni za BMW ni za Mercedes, nego za kamion, ali onaj tko zna kolika preciznost je tu potrebna i koliko raznih operacija treba da se iz jednog običnog komada metala izradi tako zahtjevan dio, shvatit će da to nije ni malo jednostavno. Naravno da je to skupo, no kad nema.... Moj prijatelj Boris, dok je radio, sa smješkom na usnama, samo je odgovorio " sve se more storit". Vratimo se hladnjaku: u ona vremena kad je puštao, u njega su sipali ili brašno ili crvenu papriku. I na današnjim automobilima bi to pomoglo, ali bi loše djelovalo na ostale dijelove sistema, koji su danas puno osjetljiviji, nego što su nekad bili. Dogodi li vam se propuštanje u putu, a sav novac ste već potrošili i nemate za novi hladnjak, do kuće ćete sigurno doći i uz pomoć jedne obične žvakaće gume. Najbolje je pustiti da se mjesto propuštanja osuši, tj. da iz njega iscuri, što je iscuriti moralo. Dobro sažvačite gumu i natisnite je na rupicu. Pustite da se i ona malo osuši, nalijte vodu i krenite. Svako toliko stanite i prekontrolirajte stanje. Ako ste blizu benzinske postaje ili prodavaonice rezervnih dijelova, kupite sredstvo za brtvljenje. Ono se jednostavno ulije u sistem i počeka da počne djelovati. U većini slučajeva je efikasno i propuštanje staje za nekoliko minuta. No nakon povratka kući, svakako riješite problem, jer je to samo prva pomoć, a ne konačno rješenje. Iako na papa mobilu sigurno ne curi hladnjak, pa nema veze s našom temom, znate li zašto Hercegovci zavide Papi? Jer ima Mercedesa na kat!
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Juha od bundeve i leće
Gusta juha od bundeve nezaobilazno je jesensko jelo gotovo svakog kućanstva, a kada bundevi dodate i leću, dobijete ukusan, hranjiv, kremasti, vege obrok prepun proteina i vlakana
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani
Sezonska kuhinja
Preokrenuti bezglutenski tart od kupusa i mrkve
Evo kako možete pripremiti jednostavan zdravi tart koji je prikladan i za one osjetljive na gluten