29.11.2007.
Sudar dva motorna vozila - nalijetanje trećega - solidarna odgovornost prve dvojice ?
Naš čitatelj je imao prometnu nesreću do koje je došlo na način koji je, nažalost, vrlo čest na našim prometnicama. "Jedno vozilo(B) (neregistrirano, vozač bez vozačke dozvole, pod utjecajem alkohola!) u fazi pretjecanja svojim prednjim bočnim desnim dijelom udario je u lijevi bočni dio drugog vozila(A), nakon čega nastavlja kretanje, zaustavlja se na 30 m naprijed i desno, a vozilo A ostaje na kolničkoj traci popriječeno, bez svjetala, motor ugašen …Nakon nezgode vozači i suvozači izlaze iz vozila i na lijevoj prometnoj traci vode raspravu tko je kriv za nezgodu . U kratkom roku iza toga dolazi treće vozilo (C) koje nailazi na neosvijetljeno vozilo, bez sigurnosnog trokuta, i na grupu osoba (2 vozača i 2 suvozača)…izbjegava ih i skreće u lijevo, nakon čega se prevrće u kolnički jarak… Prema mišljenju vještaka za cestovni promet proizlazi da brzina trećeg vozila od 68 km/sat nije bila uzrokom slijetanja već je to izbjegavanje naleta na prvo vozilo i osobe koje su se nalazile na kolniku. Vještak tvrdi bi vozač trećega vozila (C), da je vozilo (A) na kolniku bilo označeno sigurnosnim trokutom, mogao vidjeti trokut na udaljenosti 40 m sa oborenim svjetlima i da do nezgode ne bi došlo…". Čitatelj pita da li se u ovom slučaju radi o " odgovornosti za nezgodu izazvanu motornim vozilom u pokretu ( čl. 178.st.2. ZOO) ili o solidarnoj odgovornosti ( čl. 206. ZOO)?". Čitatelj, dakle, sugerira da krivnja za nezgodu vozača A i vozača B vozila ostaje prijeporna; da za nezgodu vozač C vozila nije kriv i da ga se ne tiče tko je od vozača A i B vozila kriv za nezgodu, jer bi oni (odnosno njihovi osiguratelji ) trebali vozaču C vozila (koji nije kriv) odgovarati solidarno, a kasnije između sebe raščišćavati tko je i koliko kriv za nezgodu. Zašto bi vozač C vozila s naplatom štete trebao čekati pravorijek o tome koliko su (su)krivi vozač A i vozač B vozila? Ovo pitanje oštećeni, koji se ne smatraju krivim za nezgodu, postavljaju svakodnevno, i teško mogu razumjeti stajalište osiguratelja da se čeka utvrđivanje tko je od prethodne dvojice kriv…Prema odredbama staroga Zakona o obveznim odnosima, koje citira naš čitatelj (novi Zakon je malo drugačije riješio ovaj problem), očito je da se u konkretnom slučaju oštećenja tri vozila radi o jednom štetnom događaju, jednoj prometnoj nesreći. Na to upućuje slijed događanja i neposredna vremenska povezanost naleta vozila B na vozilo A i vozila C na vozilo A. Dakle, zaključak je da su u trenutku nesreće sva tri motorna vozila bila u pokretu . U tom slučaju vozači jedan drugome odgovaraju razmjerno stupnju svoje (su)krivnje. To pak znači da prije odluke o pravu vozača C, koji se ne smatra krivim za nezgodu (što je, recimo, točno), treba utvrditi tko je kriv, vozač A ili vozač B, odnosno, i vozač A i vozač B vozila (suodgovornost). Solidarna odgovornost vozača A i vozača B prema trećem vozaču, vozaču C vozila, koje je također bilo u pokretu - ne postoji. Situaciju može još više zakomplicirati situacija u kojoj su vozač A i vozač B vozila osigurani kod različitih osiguratelja: svaki od tih osiguratelja odgovarat će vozaču C vozila za pretrpljenu štetu razmjerno( su) krivnji svog osiguranika.
Izdvojeni članci
Poslovni svijet
Zašto vaša vizija ne dopire do tima?
Stalno ponavljate iste stvari, ali ništa se ne mijenja? Možda vaš tim nije kriv – nego nedostatak jasnoće s vaše strane. Evo kako to promijeniti!