Evo još jedne nezaobilazne zimske teme! Kako vidimo, poslije silne južine i proljetnih temperatura, zima je ipak tu. Već se kod nekih starijih automobila, koji imaju i drugih neispravnosti, jutrom čuje teže okretanje motora kod pokušaja paljenja, a ako i nakon nekoliko takvih pokušaja auto ne upali, oni postaju sve usporeniji, dok ne dođe do potpune tišine, tj. ključ se okrene u položaj paljenja, ali se više ne čuje ni zvuk škljocanja elektropokretača. Tada se već počnu gasiti i kontrolne lampice na instrument tabli. Tu je stvar gotova, i osim zamjene akumulatora ili posuđivanja "struje" s drugog akumulatora, nećete krenuti s mjesta. Namjerno nije spomenuto staro, dobro guranje i to stoga što skoro svi automobili koji se voze našim cestama, imaju zupčaste remene koji povezuju bregastu osovinu i radilicu motora. Jasnije će biti ako se kaže da taj remen uvijek drži pristojan razmak između klipova i ventila, čija su radna mjesta u pojedinim fazama rada motora tako blizu, da se skoro dodiruju. Preskakanjem samo nekoliko zubiju na remenu, oni se sretnu i dolazi do loma u motoru. Upravo to je moguće kod guranja automobila, naglog puštanja spojke i početnog prihvaćanja paljenja. Tu dolazi do velikih trzaja, a još ako je remen već davno bio za zamjenu ili je olabavljen, velike su šanse da se dogodi prije opisano. Nije da nitko nikad tako nije upalio auto, ali zato treba osjećaj i iskustvo. Stoga se nemojte nuditi u sličnim situacijama, jer možete ispasti spasioc, ali i krivac za popravak motora, koji nije mali! Naročitih problema s hladnim paljenjem imaju vlasnici starih dizelaša. Njima je od bitne važnosti za nesmetano paljenje dobra kompresija. Ukoliko tome nije slučaj, a još je i akumulator upitne ispravnosti, od paljenja neće biti ništa. Zato je krajnji trenutak da provjerite stanje vašeg akumulatora i da mu se malo posvetite. Vijek akumulatora nije ničim određen. Može trajati deset godina ( vrlo rijetko ), a može otkazati i nakon šest mjeseci. No ako vaš ima preko pet, šest godina, a pokazuje znakove umora, nije na odmet, pribrojiti njegovu cijenu u troškove za slijedeći mjesec, ali prije zamjene se ipak uvjerite da mu nema spasa. Odvrnite čepove i prekontrolirajte nivo elektrolita. Neka vas ne preplaši ovaj izraz. To je samo ono što se još kaže kiselina, a neki kažu i voda, što nikako ne može biti jer ne bi funkcionirao. Nivo mora biti takav da pogledom u otvore ustanovite kako su ćelije ili okomite ploče pokrivene ili nivo dostiže dva do tri milimetra iznad. Nije li takva situacija, u akumulator dolijte isključivo destiliranu vodu, koja će se kemijskim procesom pretvoriti u kiselinu. Ako ste već u par navrata morali dolijevati vodu u istu ćeliju, tj. otvor, provjerite da se možda ne radi o laganom puknuću kučišta akumulatora kroz koje se gubi kiselina. U tom slučaju morate obavezno zamijeniti akumulator, jer će kiselina nagristi boju nosača ili limenih dijelova u blizini. Nakon toga dolazi hrđa, a onda rupa. Javlja li se često na površini akumulatora i klemama bijela naslaga osušene kiseline ili je površina uvijek vlažna, bit će, ili da ga prekrcavate destiliranom vodom ili nešto nije u redu s alternatorom, tj njegovim sastavnim dijelovima koji imaju zadatak punjenja, ali i kontrole količine punjenja. Obično je glavni krivac regler, ali ako se to dešavalo duže vrijeme, od silnih šokova, akumulator je oslabljen i bit će mu smanjen vijek trajanja. Ispravnost svih ćelija lako je provjeriti, ali vam je zato potreban pomoćnik. Odvijte čepove na akumlatoru, dajte kontakt, upalite duga svjetla, ventilator grijanja kabine, četiri žmigavca. Dok vi gledate u otvore akumulatora, vaš pomoćnik neka kratko pokuša pokrenuti motor, ali tako da on ne upali, nego da samo napravi nekoliko okretaja. Ukoliko se u nekom otvoru, tj. ćeliji pojave mjehurići, ili se čuje zvuk laganog prženja, i uz to izlazi blagi dim, ne čekajte ni trenutka. Dok ste još "od mota", nabavite novi akumulator i zamijenite ga. U starom je probila ćelija, pa umjesto na dvanaest, radi na deset volti, i samo je pitanje malog pada temperature, kad će potpuno otkazati poslušnost. Prije demontaže starog, sjetite se da li je vaš autoradio kodiran i da li imate zapisan kod, jer ga nećete moći ponovo upaliti kad odvojite kleme. Svakako prije montaže novog dobro očistite spojne kleme, najprije žičanom četkom, a ako treba i brusnim papirom.Mašću u tankom sloju premažite već stegnute kleme i uvjerite se da je akumulator dobro pričvršćen, a plus klema na sigurnom razmaku od bilo kog metalnog dijela.Prilikom čišćenja ne dozvolite da vam prašina bijelih naslaga uleti u nos ili grlo, jer može izazvati pečenje. Naročito pazite da vam se kiselina iz akumulatora ne prolije po koži ili odjeći. Koža se može spasiti ispiranjem u obilnoj količini vode, makar ostavi trag, ali hlače dobiju rupu. Ako mislite da niste baš vični navedenom poslu, više vam se isplati otići autoelektričaru. I akumulator i zamjena jeftiniji su od hlača.