13.04.2014.
Amortizeri
Kad se pretjerano ljuljaju amortizeri, a s njima i cijeli auto, to je vrlo loše, naročito za povećanje smrtnosti, jer mnogi još uvijek misle da je taj važni element ovjesa na tom mjestu isključivo zbog udobnosti. No nije tako.
Kad amortizera ne bi bilo, kotači bi gubili spoj s podlogom, karoserija bi se neprijatno ljuljala, a putnici bi dobili morsku bolest. Ako bi skroz pojednostavili njihov način rada, mogli bi reći da je sličan pumpi za pumpanje guma. No, oni su ispunjeni uljem ili plinom, koji u unutrašnjosti moraju prolaziti ventilima i uskim prolazima, pa se tako stvara otpor koji sprječava opasno ljuljanje i odskakanje kotača.
Važno je znati da su jednim krajem učvršćeni za karoseriju ili dio ovjesa koji je nepokretan, a drugim za vilicu koja stalno ima kretanje gore-dolje i skupa s kotačem prati sve neravnine na cesti. Većina vozila koja se kreće našim prometnicama ima uljne amortizere. Sama riječ kaže da je ulje to sredstvo koje cirkulira po unutrašnjosti i drži automobil stabilnim. To ulje mora zadovoljavati visoke nivoe kvalitete jer ne smije biti na niskim temperaturama pregusto, niti na visokim prerijetko.
Nikada se na mijenja samo jedan amortizer na istoj osovini, nego u paru, jer zamjena samo jednog amortizera, još više ugrožava vožnju i pogoršava stabilnost. Ako ste vozilom prešli više od pedeset tisuća kilometara, pa se i nakon zamjena guma u zavojima više ne osjećate tako sigurni, provjerite ispravnost amortizera. Nakon vožnje, zaljuljajte vaš auto pritišćući na nekom čvršćem dijelu posebno svaki kut karoserije. Pri tome pazite da ne učinite štetu, ako prejako stisnete na blatobran ili haubu, jer ćete napraviti udubinu, koja se ponekad ne može jednostavno ispraviti. Učini li vam se da vam neki dio vozila radi " ti da bu dibu da", tj. da nakon vašeg prestanka ljuljanja nije stao, nego se i dalje sam ljulja, greške nema. Amortizer je defektan i treba zamjenu. Ako ne vjerujete ili ne želite vjerovati svojim očima, to isto možete provjeriti u specijaliziranim servisima, gdje će vam to kompjuterski ispitati i dati ispravnost, tj. efekt rada u postocima.
Amortizer ne mora biti samo loš u smislu efikasnosti. On može i lupati. No prije sumnje u njega, provjerite sve gumice ovjesa, a naročito one na koje se isti oslanja na karoseriji ili vilici. To su relativno niski troškovi, a rješavaju neugodne zvukove.
Ako ipak treba mijenjati amortizere, imate više mogućnosti izbora. Od originala, na čijoj se kutiji diči znak proizvođača vašeg vozila, poznatih i manje poznatih proizvođača amortizera, do repariranih, koje će vam za puno nižu cijenu prodati ili popraviti vaše, u nekoliko amortizer servisa u našoj županiji. Važno je samo da onaj "ti da budi bu da" ne bude vezan za auto, već isključivo za krevete. Osim u hitnim situacijama!
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani
Sezonska kuhinja
Preokrenuti bezglutenski tart od kupusa i mrkve
Evo kako možete pripremiti jednostavan zdravi tart koji je prikladan i za one osjetljive na gluten
Sezonska kuhinja
Tagliatelle od kestena
Zbog visokog sadržaja škroba, od kestena se može dobiti brašno koje prirodno ne sadrži gluten pa ga možete koristiti u bezglutenskim kolačima, palačinkama, kruhu ili pecivima. Može se koristiti i za pripremu tagliatella, njoka ili palente.