• Kad je određivanje premije kasko osiguranja  u pitanju, gotovo svi osiguratelji kao osnovicu za izračun premije uzimaju u obzir novonabavnu vrijednost vozila, bez ikakvih odbitaka. Drugim riječima, za staro vozilo plaća se kasko premija kao i za novo vozilo

Naš čitatelj V.N. već godinama osigurava svoj automobil od rizika pokrivenih kasko siguranjem. Vozilo je pred šest godina uzeo na financijski leasing, te je temeljem ugovora o leasingu bio obvezan osigurati vozilo.  Nekako se navikao na kasko osiguranje i nastavio ga plaćati i kad više nije morao. Međutim, ove godine dvoji u ispravnost odluke o kasko osiguranju, jer vozilo je u međuvremenu izgubilo pola svoje vrijednosti, ali mu osiguratelj zaračunava „…uvijek gotovo istu premiju…“.

Na pitanje: „Koliko bi dobio kad bi mu osigurano vozilo bilo ukradeno ili potpuno uništeno?“, dobio je odgovor zastupnika osiguratelja, koji ga nije zadovoljio. Naime, zastupnik mu je rekao da bi kod „…obračuna totalne štete uzeli u obzir cijenu novoga vozila, te od iste odbili amortizaciju koja iznosi godišnje cca 10 %…“ . Ako je to tako, zašto i premija kasko osiguranja ne bi godišnje padala srazmjerno amortizaciji, pita se V.N.

Nažalost, odgovor zastupnika je prilično točan (naime, amortizacija nije određena postotkom, već ovisi o starosti vozila, prijeđenim kilometrima, tehničkoj demodiranosti, potražnji na tržištu, općem stanju vozila, itd.). Kod obračuna potpune štete osiguratelj će iznos svoje obveze utvrditi polazeći od vrijednosti novoga vozila i  uzevši u obzir amortizaciju (istrošenost) vozila. Kad je pak određivanje premije kasko osiguranja  u pitanju, gotovo svi osiguratelji kao osnovicu za izračun premije uzimaju u obzir novonabavnu vrijednost vozila, bez ikakvih odbitaka.

Drugim riječima, za staro vozilo plaća se kasko premija kao i za novo vozilo, iako je jasno da bi kod totalne štete (ili krađe) osiguranik dobio za staro vozilo puno manje nego za novo. Ovakav sustav određivanja premija osiguratelji pravdaju činjenicom da se kod tzv. djelomičnih šteta (a takve su u ogromnoj većini) plaća naknada štete po načelu „novo za staro“, dakle, bez odbijanja amortizacije za eventualno ugrađene nove dijelove umjesto starih (iznimka su gume, cerade i akumulatori).

Osim toga, neki osiguratelji ovu očiglednu nepravičnost pokušavaju ublažiti odobravanjem posebnih popusta za kasko osiguranje starijih vozila (popust na starost, čak i do 30 %), odnosno, ugovornom odredbom po kojoj se ni u slučaju totalne štete (ili krađe) za prve 2-3 godine starosti vozila neće odbijati amortizacija. Potpuno rješenje bi bilo jedino u ugovaranju osiguranja na stvarnu vrijednost vozila, kad bi se i premija mijenjala u ovisnosti o promjeni vrijednosti vozila. Ili pak, osiguranje na novu vrijednost, gdje bi premija bila uvijek ista kao i za novo vozilo, ali bi obveza osiguratelja bila isplatiti vrijednost novog vozila.

Nažalost, niti jedan od ovih sustava, zasada, naši osiguratelji nisu voljni prihvatiti. Kažu, između ostaloga, i zbog toga  što je kasko osiguranje i ovakvo kakvog ga poznajemo prilično negativna vrsta osiguranja koja stvara povećane gubitke.