16.10.2003.
Blokiranje pedale gasa
Kako je lijepo voziti se automobilom na ravnim i dobrim cestama sa malo prometa. Četvrta brzina, pola gasa, auto naprosto lebdi kao jedrilica pogonjena vjetrom, a vi unutra gospodar konja koji ima silnu snagu pod kontrolom. Još ako je lijepo vrijeme i dobra muzika, uživanju nema kraja. Ovo izgleda kao da je prepisano iz knjige Pale sam na svijetu. Realnost je potpuno drugačija. Gužve u prometu, nervoza na cesti, i kvarovi automobila, to je ono što čovjeka izbaci iz takta. Auto se može pokvariti na različite načine i na raznim njestima. Kvarovi mogu biti blaži ili teži, ali što ako se na oko mali, kao što je blokiranje pedale gasa dogodi u punoj vožnji, pa još u gužvi i pred zavojem. Tada vozač doista mora biti hladne glave i dobrih živaca da bi sigurno zaustavio zahuktali stroj. Ako je pedala blokirala pri brzini od 100 km/h, svake sekunde preći ćete trideset metara pa zato reakcija mora biti munjevita. Treba računati i na vrijeme koje ćete izgubiti u čuđenju zašto dizanje desne noge s pedale gasa nije praćeno usporavanjem automobila. Ti momenti se obilato koriste u filmovima, ali obično završavaju tako da se vozač za nekoliko minuta sretne sa Svetim Petrom. Vjerojatno su prve Petrove riječi: Zar ti ne čitaš Burzu? Dakle ima pomoći. Važno je, zadržati hladnokrvnost. Prvo treba zagaziti svom jačinom na pedalu kočnice, bez bojazni da će ona blokirati ( na vozilima koja nemaju ABS ), jer sila koja kotače vuče naprijed neće to dozvoliti. Istovremeno treba vrhom cipele pokušati doći ispod pedale gasa i pokušati je vratiti u početni položaj. Ukoliko ste uspješno izveli ovu operaciju, svejedno stanite sa strane i ne krećite dalje dok niste otkrili i uklonili razlog blokiranja. Problem može biti u polomljenoj opruzi koja vraća pedalu gasa, zaribavanju osovine leptira, pa čak do krepane mačke koja je za svoje posljednje počivalište izabrala toplinu motora u neposrednoj blizini poluge ili sajle gasa u motoru. Vjerovali ili ne, dogodilo se to pred desetak godina na jednom automobilu koji je stajao duže vremena. Što učiniti ako i pored vašeg nastojanja da nogom povučete pedalu gasa ili ako to i izvedete, ali motor i dalje ostane na visokim okretajima pa i dalje zadržava veliku brzinu? Postoji nekoliko teorija, ali se u zadnje vrijeme stručnjaci slažu da najprije treba isključiti kontakt, kako motor pod visokim okretajima ne bi vukao, nego baš suprotno, kad je ugašen, usporavao automobil. Tu treba biti oprezan, jer se u panici može dogoditi da izvučete ključ iz kontakt brave, a onda je gotovo! Volan zablokira i više nemate mogućnosti upravljanja. Dakle, samo isljučiti kontakt! Nakon toga čupajte ručicu mjenjača iz brzine. Bilo kako, ali ako ima mogućnosti vremena i mjesta, najbolje je istovremeno oštro zakočiti i staviti u neutralan položaj. To je moment kad zupčanici u mjenjaču nisu u čvrstom zahvatu, tj. njihov međusoni pritisak je nešto manji, pa se relativno lako može ručica mjenjača prebaciti u ler. U pravilu se motor i nakon isključivanja kontakta ne gasi zbog visokih okretaja na kojima je ostao, i radi još nekoliko vremena na čudan način, kao da se okreće u suprotnom smjeru. To se može usporediti s mašinom za pranje rublja koja nakon centrifugiranja zaustavlja, pa se već pri kraju cijela trese. Takvo gašenje. sigurno nije dobro po motor i on tom prilikom malo "dobije po nosu", ali i to je bolje nego da po nosu i nekim drugim dijelovima tijela dobijete vi. Ukoliko niste pristupili gašenju motora na opisani način i uspjeli ste se zaustaviti po strani, a motor ima zvuk kao kad starta Formula 1, ugasite ga tako da povučete ručnu kočnicu, jako pritisnete pedalu nožne kočnice, ubacite u brzinu i sa tako zakočenim vozilom ni naglo ni presporo otpustite pedalu spojke. U takvom gašenju je žrtva lamela spojke, ali to je najmanja cijena. Ako ste to izveli odlučno, neće se dogoditi ništa. Prelagano puštanje pedale dovest će do spaljivanja lamele, prenaglo do loma ili oslabljenja nekog nosača motora. No sve je to ništa ako znamo da bi se motor dugotrajnim radom na tako visokim okretajima mogao i razletjeti! Ako vam se blokiranje gasa dogodi pod čudnim okolnostima, provjerite odnose sa susjedima ili istražite da li je ljubavnik vaše supruge automehaničar!
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani
Sezonska kuhinja
Preokrenuti bezglutenski tart od kupusa i mrkve
Evo kako možete pripremiti jednostavan zdravi tart koji je prikladan i za one osjetljive na gluten
Sezonska kuhinja
Juha od bundeve i leće
Gusta juha od bundeve nezaobilazno je jesensko jelo gotovo svakog kućanstva, a kada bundevi dodate i leću, dobijete ukusan, hranjiv, kremasti, vege obrok prepun proteina i vlakana