Ne, niste pogriješili rubriku. Iako naslov upućuje na nešto što nema veze s automobilima, ipak ih se tiče, odnosno tiče se onih, koji njima upravljaju. Tema nije tehničke naravi, ali je životna i svakodnevna. Pa što se tu ima pisati o cigareti, kavi i vozačima i gdje su dodirne točke? Što se cigareta tiče, njima je već objavljen rat u cijelom svijetu. Na kutijama velikim slovima piše da cigareta ubija, sve je manje mjesta gdje se neometano može pušiti, tako se u skorije vrijeme, umjesto nekadašnjim natpisa "zabranjeno pušenje", koji se više neće ni koristiti, očekuju oni "pušenje dozvoljeno". Dakle, svugdje gdje ne bude pisalo da je dozvoljeno, bit će zabranjeno. Polako se javljaju i pobornici zabrane pušenja u automobilu, a i zakonodavci su ozbiljno počeli o tome razmišljati, Zašto? Zato što paljenje cigarete, trešenje pepela, gašenje i ostale radnje s cigaretama iziskuju slične pokrete i gubitak koncentracije kao i prilikom upotrebe mobitela, koji je već davno zabranjen u vožnji, ako nema hands free uređaj. Ako ste konačno mislili odbaciti cigaretu, pokušajte to opet napraviti, jer bi vas ubrzo, možda mogla skupo stajati. Niste li do sada zbrajali novac koji na godinu potrošite na duhan, a uz vas još puši supruga ili suprug, evo jednostavne računice: uzmimo cijenu jedne kutije deset kuna, pa puta dva, jer puši i bračni drug, to je dvadeset kuna dnevno ako svatko puši samo jednu kutiju, za trideset dana je šesto kuna, a u dvanaest mjeseci, to je sedam tisuća dvijesto kuna, koje ste zapalili. Iznos predstavlja skoro dvije česte plaće u Hrvatskoj, a za njega si možete osigurati dobro ljetovanje i zimovanje. No, dosta je matematike, vratimo se štetnosti pušenja u smislu sigurnosti vožnje: ono od čega treba krenuti je dokazan podatak da pušači puno češće izazivaju prometne nezgode od nepušaća. Zato ima barem toliko razloga, koliki je i broj pokreta rukama u vožnji i gubljenja koncentracije, od traženja kutije cigareta, vađenje cigarete, paljenje, otresanje pepela i gašenje ili balkansko bacanje popušene cigarete kroz prozor. U svakoj navedenoj "operaciji", pažnja s ceste odlazi na cigaretu. Ne daj bože da cigareta, šibica ili upaljač padnu na pod prilikom nespretnog paljenja, svaka brzina veća od tridesetak kilometara na sat može biti pogubna. Ne vjerujete? Sjetite se nesretnika koje je davno u centru Rijeke, dok su se još vozili "tristaći", i dok nije bilo toliko prometa, mjenjao kazetu na još manjoj brzini i poginuo. Naravno da se poklopilo nekoliko nesretnih okolnosti, ali dogodilo se! Palite li noću cigaretu šibicom ili običnim upaljačem, a ne onim predviđenim u vašem autu, jačima plamena može vas zaslijepiti u tolikoj mjeri da, ako vozite većom brzinom, skoro stotinjak metara vozite na slijepo. Dim od cigarete prlja stakla i stvara masni sloj na staklima, pa i vidljivost, naročito noćna može imati efekt smanjenja. A onaj, prije spomenuti, balkanski način riješavanja cigarete, može imati efekt bumerang, tj. vi je bacite kroz prozor, ali se ona zbog turbulencije zraka vrati u vaše krilo. Naravno da nastane panika, jer ne želite izgorene hlače ili zapaljeno sjedalo, pa u momentu traženja opuška i mogućih opeklina, vaš auto izvjesno vrijeme vozi bez kontrole. Netko će reći: koliko filozofije oko jedne cigarete, ja sam ih stotine popušio u autu i nikad ništa. Dok se prvi put stvarno ne popuši... Tko puši, obično i pije kavu, jer kažu da jedno bez drugoga ne ide. No, pogledajmo i tu crnu tekućinu kroz prizmu sigurnosti vožnje. Kaže se da kava "vraća život" nakon umora, pospanosti ili alkohola. Da je tome baš tako, blago pijancima, ali nije! Sjećam se jednog poznanika koji je cijelu noć bio u alkoholnim parama i nije sustajao sve do jutra, kada nije mogao više. Tada je doteturao do šanka i uspio naručiti kavu. Kada ju je nekako popio i naglo se okrenuo jer ga je netko zvao, skoro je pao na pod, a komentar je bio: znao sam da će mi kava naškoditi! Šalu na stranu, kava ima i prednosti, jer njezin glavni sastojak, kofein, skraćuje vrijeme reakcije, ubrza proces razmišljanja, ali u slučaju potrebe poduzimanja brze reakcije, mišići ne reagiraju isto tako brzo, što može zavarati. Kava, općenito dobro djeluje na živčani sistem, no uvijek treba na umu imati činjenicu da ona samo privremeno otklanja uzroke umora. Nakon toga situacija je još gora, jer se umor bitno poveća. Neki naprave grešku, pa kad ponovo osjetite umor, nastavljaju piti nove količine kave, no to je kontraproduktivno, jer nastupa nervoza, znojenje i napetost, a to je isto pogubno za sigurnost vožnje. Zaključak? Malo kave, ništa cigareta!