Filtar ulja je na motor ugrađen kako bi u sebi zadržao svu nečistoću i sitne metalne čestice koje se javljaju u ulju normalnim trošenjem elemenata motora
Iako u automobilskoj industriji svakodnevno viđamo novotarije kojima se proizvođači automobila trude biti bolji, različiti ili napredniji od konkurencije, neki dijelovi će zauvijek ostati u izvornom obliku ili će se vrlo malo promijeniti. Njih se upotrebljavalo već kod prvih automobila, a vrijeme je pokazalo da se bez njih auto ne bi mogao kretati ili bi mu bitno bio smanjen životni vijek. Današnji auto ima malo toga zajedničkog sa svojim prapradjedom, ali, ipak, još uvijek koristi filtre, koji skoro da nisu promijenili svoj izgled od početaka. Uz ulje motora, filtri predstavljaju najčešći potrošni materijal na automobilu. U pravilu nisu skupi, ali su životno važni za vijek motora ili ispravnost sistema dobave i ubrizgavanja goriva.
Najveću pažnju treba posvetiti filtru ulja. Ustvari, on ne zahtijeva nikakvu pažnju, samo ga ne smijemo zaboraviti promijeniti na vrijeme. Nekada je općeniti termin zamjene bio na deset tisuća kilometara, međutim kako se produljuje vrijeme, tj. kilometraža zamjene ulja, tako se to odražava i na zamjenu filtara. Iako se negdje preporučuje zamjena prilikom svake druge zamjene ulja, dobro je to učiniti svaki puta. Njegova cijena je mala, a kad je auto već u servisu, onih dodatnih desetak minuta posla neće predstavljati strašne troškove. Filtar ulja je na motor ugrađen kako bi u sebi zadržao svu nečistoću i sitne metalne čestice, koje se javljaju u ulju normalnim trošenjem elemenata motora koji se pokreću. Kad bi te čestice uljnim kanalima dospjele do ležajeva ili klipova, imale bi efekt brusnog papira, tj. oštećivale bi površine u motoru, čime bi došlo do njegovog prijevremenog trošenja.
Sam filtar sastoji se od limenog kućišta, baze s navojem za pričvršćenje na blok motora, brtvene gumice, specijalnog filtar papira i ventila. Potreban je jedan ili dva ventila kako bi u filtru uvijek bilo ulja. Zavisno od njegovog položaja na motoru, tj. ako stoji pod takvim kutom da bi se gašenjem motora sadržaj ulja izlio u karter, ponovnim paljenjem, pumpa ulja bi najprije trebala napuniti filtar uljem, za to vrijeme motor bi radio, a bio bi bez podmazivanja, koje se ostvaruje pod tlakom. U zadnje vrijeme, neki proizvođači se vraćaju nekad napuštenom sistemu zamjene samo uloška filtara, tj. "papirnatog" dijela, koji je smješten u metalnom kućištu.
Cijela filozofija zamjene jest da novi filtar bude odgovarajući i da brtvene gumice "sjednu" pravilno, a u prvom slučaju, vrlo je bitno brtvenu gumicu nauljiti, kako ne bi suha dodirivala blok motora. Kod jačeg pritezanja, koje mora biti izvršeno isključivo jačinom ruke, moglo bi biti problema kod ponovne zamjene, jer se gumica tako zalijepi na blok, da je skoro nemoguće odvijanje filtra i specijalnim ključem. Nikad se, naravno, ne montira neki polovan ili ispran filtar. To bi bilo isto kao u onom vicu kad je Škot nosio WC papir na kemijsko čišćenje...
Filtar goriva, i kod benzinskih i kod dizel motora, obzirom na našu široko poznatu "kvalitetu" benzina, a naročito nafte, dobro je mijenjati i prije tvorničkih preporuka, koje se, uglavnom, odnose na zemlje gdje ta kvaliteta nije upitna. Kod novijih motora s visoko sofisticiranom tehnologijom ubrizgavanja, nepravovremena zamjena mogla bi uzrokovati nepravilnosti u radu motora i njihove kvarove, koji u pravilu nisu jeftini.
To vrijedi i za starije dizele, koji koriste gorivo koje ne bi smjeli i koje stoji po kojekakvim kantama ili neadekvatnim ambalažama, i koje je podložnije nečistoćama.
Princip rada je istovjetan filtrima ulja - gorivo prolazi kroz specijalni uložak filtra, koji zadržava nečistoću, a kod filtra nafte, prisutna voda u gorivu pada na dno te se povremeno, odvijanjem čepa na dnu može ispustiti. Modernija vozila imaju i kontrolnu lampicu, koja im signalizira kada ima vode.