Veliki hit Colonije "Dok ljuljaju se kreveti ti da bu di bu da", uglavnom je svima poznat. Na njegov refren, mnogima se pojavi onaj čudan osmjeh na licu. To je vrlo dobro za povećenje nataliteta u ovim teškim vremenima, kad nam Domovina bilježi opasno smanjenje stanovništva. Kad se pretjerano ljuljaju amortizeri, a s njima i cijeli auto, to je vrlo loše, naročito za povećanje smrtnosti, jer mnogi još uvijek misle da je taj važni element ovjesa na tom mjestu isključivo zbog udobnosti. No nije tako. Iako se kao uzrok mnogih nezgoda navodi izlijetanje iz zavoja zbog prevelike brzine, što je točno, rijetko je k tome dodano koji je dio na automobilu bio glavni uzročnik, da li loše gume, povećana zračnost mehanizma volana ili napr. amortizeri. To, naravno ne znači da kad bi svi ti dijelovi bili sto posto ispravni, nikad ne bi došlo do izlijetanja. Posvetimo se amortizerima. Kratko rečeno: Kad njih ne bi bilo, kotači bi gubili spoj s podlogom, karoserija bi se neprijatno ljuljala, a putnici bi dobili morsku bolest. Ako bi skroz pojednostavili njihov način rada, mogli bi reći da je sličan pumpi za pumpanje guma. No, oni su ispunjeni uljem ili plinom, koji u unutrašnjosti moraju prolaziti ventilima i uskim prolazima, pa se tako stvara otpor koji spriječava opasno ljuljanje i odskakanje točkova. Važno je znati da su jednim krajem učvršćeni za karoseriju ili dio ovjesa koji je nepokretan, a drugim za vilicu koja stalno ima kretanje gore-dolje i skupa s kotačem prati sve neravnine na cesti. Većina vozila koja se kreće našim prometnicama ima uljne amortizere. Sama riječ kaže da je ulje to sredstvo koje cirkulira po unutrašnjosti i drži automobil stabilnim. To ulje mora zadovoljavati visoke nivoe kvalitete jer ne smije biti na niskim temperaturama pregusto, niti na visokim prerijetko. No ipak se ponekad može primjetiti razlika kad zaljuljamo auto prije vožnje, kad nam se čini da amortizeri i nisu tako loši, i nakon vožnje kad ulje već dostigne radnu temperaturu. Tada nam se pojavi kiseli osmjeh koji govori da će ipak trebati razmišljati o zamjeni. Ako takvo testiranje radimo zimi na niskim temperaturama, možemo se i prevariti, jer se ulje, zbog hladnog zraka koji oplahuje amortizere u vožnji ne uspije dovoljno zagrijati, pa onako gušće. teže prolazi kanalima i tako čini amortizer boljim. No, to predstavlja dodatno opterećenje za semeringe i ventile, pa ćete se na proljeće ipak morati oprostiti, ne s njim, nego s njima. Nikada se na mijenja samo jedan amortizer na istoj osovini, nego u paru, jer zamjena samo jednog amortizera, još više ugrožava vožnju i pogoršava stabilnost. Ako ste vozilom prešli više od pedeset tisuća kilometara, pa se i nakon zamjena guma u zavojima više ne osjećate tako sigurni, provjerite ispravnost amortizera. Nakon vožnje, zaljujajte vaš auto pritišćući na nekom čvršćem dijelu posebno svaki kut karoserije. Pri tome pazite da ne učinite štetu, ako prejako stisnete na blatobran ili haubu, jer ćete napraviti udubinu, koja se ponekad ne može jednostavno ispraviti. Učini li vam se da vam neki dio vozila radi " ti da bu dibu da", tj. da nakon vašeg prestanka ljuljanja nije stao, nego se i dalje sam ljulja, greške nema. Amortizer je defektan i treba zamjenu. Ako ne vjerujete ili ne želite vjerovati svojim očima, to isto možete provjeriti u specijalizira nim servisima, gdje će vam to kompjuterski ispitati i dati ispravnost, tj. efekt rada u postocima. Ali ako na vanjskim dijelovima ima tragova ulja, vaš zaključak bit će dovoljan, da krenete svom mehaničaru i tražite nove amortizere. Sami ih nećete, osim na nekim starijim automobilima, moći promijeniti. Već i Yugo zahtijeva specijalni alat, kojim se nakon demontaže, sabije opruga koja okružuje amortizer, pa se onda jednostavno staroga može izvući, a novoga ugraditi. Priručna sredstva poput tvrdih žica kojima ćete zadržati oprugu u sabijenom stanju još dok je na vozilu, ne preporučuju se, jer se lako može dogoditi da žica popusti i razbije vam zube. Usporedite cijenu zubara i mehaničara, pa ćete vidjeti da sve ide u prilog ovog drugog. Amortizer ne mora biti samo loš u smislu efikasnosti. On može i lupati. No prije sumnje u njega, provjerite sve gumice ovjesa, a naročito one na koje se isti oslanja na karoseriji ili vilici. To su relativno niski troškovi, a rješavaju neugodne zvukove. Ako ipak treba mijenjati amortizere, imate više mogućnosti izbora. Od originala, na čijoj se kutiji diči znak proizvođača vašeg vozila, poznatih i manje poznatih proizvo đača amortizera, do repariranih, koje će vam za puno nižu cijenu prodati ili popraviti vaše, u nekoliko amortizer servisa u našoj županiji.Sve zavisi o vašoj namjeri s aktualnim autom, da li ćete slijedećih mjeseci dobivati plaću i da li ćete morati raditi generalku kad eko test krene za ozbiljno. Važno je samo da onaj "ti da budi bu da" ne bude vezan za auto, već isključivo za krevete. Osim u hitnim situacijama!