Mnogo je načina da nekoga uvjerite u ispravnost i učinkovitost svojih medicinskih (ili nutricionističkih) ideja ili proizvoda. Dakle, trebate eventualnu skepsu pretvoriti u potpuno povjerenje. Moraju vam povjerovati da je ono što nudite bolje od onoga što je bilo do sada. Moraju vam povjerovati da uistinu nudite kvalitetniji, zdraviji i duži život. Naravno, sve pod okriljem nauke. Stotine ljudi se svojski trudilo da stvore život bez boli i patnje, a greške u završnoj proceduri ne smiju se dogoditi. Smislit ćete bombastičnu frazu ili dvije, zakupit ćete oglasni prostor, dovesti 5-6 (navodno) izliječenih, potegnuti veze na najvažnijim TV-postajama, animirat ćete liječničko osoblje zanimljivim provizijama, proglasit ćete revoluciju u medicini (po x-ti put, ali to uvijek pali). Svi moraju o tome govoriti, želja za kupnjom treba biti znatno iznad bilo kakve cijene. U svemu tome bitno je da zvučna imena ne izostanu. Oni, gotovo u pravilu, katapultiraju dobit.

Nekima puno znači ako mu proizvod preporučuju Ronaldo ili Justin Bieber. Misle da je to dokaz neupitne kvalitete. Ako je za Ronalda dobro, onda je i za mene dobro.

Čudna logika, koja besprijekorno funkcionira. Sve je dobro dok se ovakav vid reklame zadržava na parfemima ili dizajnerskoj odjeći. Situacija postaje daleko osjetljivija kada neodgovorna, ali ugledna znanstvena imena beskrupulozno manipuliraju našim zdravljem. Znate, među potpisnicima svakojakih medicinskih istraživanja često se nalaze i tzv. “sponzorirani potpisi”. To su potpisi vrlo učenih ljudi, koji su čvrsto povezani s interesnim grupacijama, a svoju lojalnost iskazuju vještim prilagođavanjem rezultata zahtjevima naručitelja. Ponekad su to statističke manipulacije, ponekad izostavljanje nepovoljnih detalja, ponekad glorifikacija najsitnijih prednosti. Svaki profit ima svoju cijenu. Zabrinjavajuće je da neke takve ključne “zvijezde” onda šire sasvim pogrešnu sliku. Kada je riječ o medicini, loš proizvod može biti prikazan dobrim ili nedovoljno istražen proizvod sigurnim. To je daleko od bezazlenih Ronaldovih spotova. Ovdje posljedice mogu biti katastrofalne. Još gore je što se ovakve malverzacije odvijaju u gotovo zatvorenom krugu. Naime, cijeli sustav, uključujući i cijeli kontrolni sustav, isprepleten je osobama, koje uvijek nalaze načine da se zacrtane želje ostvare. Do običnog smrtnika dopirat će samo slavospjevi. U suštini, sumrak znanosti.

Kada u auto-industriji manipuliraju eko-testovima i to uspiju zataškati godinama, govorimo o prevari koja vas neće ubiti. Kada se vara u medicini, ni leševi nisu daleko.

Prijavite se na besplatni newsletter: [email protected]