Jeste li se susreli sa situacijom da ste tijekom godine imali velike odljeve novčanih sredstava, a porezna obveza vam je bila neočekivano velika? Mislim da znam zašto. Pročitajte u nastavku!

 

Zaredalo je nekoliko dobrih poslovnih godina, pomno ste štedjeli novac na računu s namjerom da ga uložite u nabavu strojeva, vrijednih alata ili vozila. Potrošili ste u tu svrhu pozamašnu svotu novca i sada očekujete da ćete po završnom obračunu poreza za tu godinu imati veliki rashod i samim time platiti manje poreza. Došao je kraj veljače ili travnja, a od svojeg ste računovodstva primili uplatnicu od koje vam se zavrtjelo u glavi... Evo što se dogodilo!

Materijalna sredstva za rad podijeljena su u dvije skupine: sitni inventar i dugotrajnu imovinu. Obje skupine imaju vijek trajanja dulji od godine dana, ali je poreznim propisima definirana vrijednosna granica od 600 eura kao razdjelnica. Do tog iznosa pojedinačne nabavne vrijednosti sredstvo predstavlja sitni inventar koji je dopušteno amortizirati u godini nabave, a iznad tog iznosa se vodi kao osnovno sredstvo rada.

Ta dugotrajna imovina, ili osnovna sredstva, troše se postepeno kroz vijek upotrebe. Poduzetnicima je dopušteno da sami procijene trajanje vijeka upotrebe, ali ne kraće nego je dopušteno poreznim propisima.

Primjerice, strojevi, uredska i slična oprema, kao i teretna vozila ne mogu biti procijenjenog vijeka upotrebe kraćeg od 2 godine, osobna vozila 2 i pol godine, a informatička oprema 1 godine. 

To znači da će nabavna vrijednost stroja biti amortizirana najmanje kroz 24 mjeseca upotrebe, automobila kroz 30 mjeseci, a računala kroz 12 mjeseci.

Važno je znati da su ovo najviše granične vrijednosti, kada se primjenjuju ubrzane stope amortizacije, dok bi redovne stope bile upola manje, tj. vijek upotrebe bi bio duži.

Iz tog razloga se događa da osnovno sredstvo nabavljeno u prosincu ne utječe nimalo na troškove, jer se amortizacija počinje obračunavati tek od mjeseca koji slijedi, u ovom primjeru od siječnja naredne godine.

 

Kako je u obrtima? 

Nabavka sitnog inventara bit će evidentirana kao izdatak obrta, dok će se nabavka dugotrajne imovine uvesti na poseban popis koji se šalje i Poreznoj upravi. Za nju se obračunava amortizacija i samo iznos amortizacije predstavlja izdatak u naravi u godini obračuna. Taj će se izdatak pribrojiti ostalim izdacima obrta, sučelit će se sa primicima ostvarenim u toj godini i razlika će predstavljati dohodak koji predstavlja osnovicu za obračunavanje poreza.

 

Kako se postupa u poduzećima?

Kupnja sitnog inventara predstavlja i rashod, dok je kupnja osnovnih sredstava samo pretvorba vrste imovine: novčana sredstva su pretvorena u materijalnu imovinu - stroj, vozilo ili računalo koje ste nabavili. Za njih ćete procijeniti vijek trajanja iz kojeg će proizlaziti stopa amortizacije. Ako je vijek trajanja 4 godine, svake godine trajanja upotrebe će se amortizirati četvrtina vrijednosti nabavljenih osnovnih sredstava. 

Ta svota amortizacije će se pribrojiti rashodima poduzeća, koji će se sučeliti sa prihodima ostvarenim u predmetnoj godini i razlika će predstavljati dobitak, na koji će se obračunavati porezna obveza. 

 

Zaključak 

Budući da je sve navedeno poznato vašem knjigovođi, pitajte ga o očekivanim financijskim, poreznim i ostalim konzekvencama svojih planiranih akcija, prije nego ih poduzmete. Tako ćete izbjeći iznenađenja i kompetentnije voditi svoje poslovanje. Želim vam puno uspjeha i što više imovine! Sretno!