Nivo ulja mora biti između dvije navedene oznake. Ako padne ispod "min", ne znači da ulja opće nema, ali oštrijim ulaskom u zavoj sigurno će se upaliti lampica pritiska ulja, što znači da će se vaš motor osjećati kao riba na suhom.


Godišnji odmori su uglavnom završili, morski rekviziti su još negdje odbačeni u kutu garaže a dojmovi s odmora svježi, s neprestanim žaljenjem: da je bilo bar još sedam dana. No, što je tu je. Treba gledati optimistički i zaključiti da još malo vremena ima do Nove godine, kada ćemo se opet malo odmoriti. I kad susjedu pričate dogodovštine s ljetovanja, ne propustite spomenuti svoj auto, "koji je radio i palio bez greške". Da li je tako bilo ili ne, znate samo vi i oni koji su bili s vama, ali su dobili zabranu davanja izjava u negativnom smislu. Jer što bi onda rekao susjed, kojem se stalno hvalite da je vaš auto najbolji, tj. barem malo bolji od njegovog. A to što ste jučer nešto čačkali po njemu, to je samo normalni pregled.

Iskoristite takav pregled i u konkretne svrhe, pa stvarno pokušajte uočiti da li je sve u redu. Dugački putevi, bez zaustavljanja, dobar su test ispravnosti svih sklopova. Ono što je najjednostavnije je provjera nivoa i kvalitete motornog ulja. Kad za dvadesetak godina budete kupili novi automobil, to će vam, uz provjeru ostalih nivoa biti jedino moguće provjeriti na vašem ljubimcu. Sve ostalo bit će pod kodiranim ključem, koga će imati samo ovlašteni servisi. No, pa provjerimo taj nivo ulja. Prvi uvjet za korektnu izmjeru je da vozilo stoji na ravnoj površini i da je od gašenja motora proteklo bar pet minuta. To je vrijeme potrebno da se ulje iz "gornjih krajeva" slije u karter. Ako ste prije puta dolili ulje do oznake "max", a prošli ste cca tisuću kilometara, bit će Vam to dobra prilika da saznate potrošnju. Na motorima srednje klase, obično raspon između “min” i "max" iznosi kilu ulja. Dakle, ako je s navedenom prijeđenom kilometražom nivo pao s maximuma na minimum, potrošili ste jednu litru.

Treba reći da se potrošnja povećava stalnom vožnjom na višim okretajima, tj. na otvorenoj cesti i s povišenim ljetnim temperaturama, pa je ona u takvim uvjetima uvijek povećana, ali i usprkos tome razlika pokazuje da motoru treba doktor koji će ustanoviti da li će trebati ambulantno liječenje u smislu zamjena brtvenih gumica na ventilima, koje sprječavaju dolazak ulja u kompresioni prostor, gdje bespotrebno sagorijeva ili kirurški zahvat na koga morate biti spremni vremenski i financijski. Izuzetak su motori na kojima je neposredno prije putovanja izvršena zamjena klipnih prstenova ili generalni popravak, jer navedeni elementi zahtijevaju određeni period prilagodbe, pa je povećana potrošnja samo trenutačne prirode.

Isto treba reći i za neke nove francuske motore koji su tako konstruirani da bez većih popravaka izdrže jako veliki broj kilometara, ali "gutaju” ulje u količinama neshvatljivim za ovo doba, pa se onda postavlja pitanje čemu kemičari već rade ulje koje se mijenja na 30.000 km, (Audi A2) i na 50.000 km (diesel), pa do kamionskih (preko 100.000 km).

Nivo ulja mora biti između dvije navedene oznake. Ako padne ispod "min", ne znači da ulja opće nema, ali oštrijim ulaskom u zavoj sigurno će se upaliti lampica pritiska ulja, što znači da će se vaš motor osjećati kao riba na suhom.

Češće javljanje navedenog sigurno ostavlja posljedice po motor. To bi bilo kao da morate preplivati bazen bez vode, ili da parafraziramo onaj vic s bradom, kada čovjek iz umobolnice piše kući i kaže kako mu je sve O.K., čak imaju i bazen i svakodnevno skaču na glavu u njega. Kad su dobri stave im i vodu!
Nivo ulja iznad oznake "max", upućuje da nešto s unutrašnjim organima nije u redu. Ima li ulje izgled "machiata", a na ulivnom čepu "capucina" smirite se uz običnu kavu, jer je vjerojatno došlo do probijanja brtve glave. Ako visoki nivo smrdi po benzinu, mehanička pumpa benzina vrlo je izgledni krivac. U prvom slučaju popratni efekt bit će praćen na ispuhu bijelim dimom, a u drugom crnim. U oba slučaja treba hitno reagirati, jer motorno ulje gubi svoja svojstva, dapače, umjesto da podmazuje, voda ili benzin ispiru uljni sloj s tarnih površina i tako uništavaju motor. A prije nego vam se motor uništi, neka vam mehaničar uništi uzrok.