Postupak zatvaranja ovisi o tome radi li se o fizičkoj ili pravnoj osobi. Svi koji posluju kao fizičke osobe, a to su obrtnici i samostalne djelatnosti, prekid poslovanja ostvarit će u upravnom postupku. Obrtnici mogu putem sustava E-obrt unaprijed podnijeti odgovarajući zahtjev i dobit će rješenje s datumom zatvaranja kojeg su u njemu naznačili. Samostalne djelatnosti, poput liječnika, ovlaštenih inženjera, psihologa, odvjetnika, obraćaju se istom tijelu koje im je izdalo rješenje o registriranju djelatnosti. Poduzeća trebaju proći postupak likvidacije društva pri nadležnom Trgovačkom sudu, nakon kojega će društvo biti brisano iz Registra


Ovim tekstom nikako ne namjeravam čitatelje nagovarati na prestanak poduzetništva. Iako su društvene mreže pune iskaza ojađenih poduzetnika, osobno sam nakon trideset godina poduzetništva i dalje uvjerena da se može dobro poslovati i u našem okruženju i da se radi o prilagodljivosti i ispravnim izborima. Jednostavno, nije sve za svakoga!

Međutim, na konzultacijama s onima koji tek planiraju registrirati obrt ili osnovati poduzeće, inzistiram da dobiju osnovne informacije o postupku zatvaranja, jer pravilne odluke je moguće donijeti samo poznavajući što više činjenica.


Pravni postupak

Kao i uvijek, postupak zatvaranja ovisi o tome radi li se o fizičkoj ili pravnoj osobi. Svi koji posluju kao fizičke osobe, a to su obrtnici i samostalne djelatnosti, prekid poslovanja ostvarit će u upravnom postupku. Obrtnici mogu putem sustava E-obrt unaprijed podnijeti odgovarajući zahtjev i dobit će rješenje s datumom zatvaranja kojeg su u njemu naznačili.

Samostalne djelatnosti, poput liječnika, ovlaštenih inženjera, psihologa, odvjetnika, obraćaju se istom tijelu koje im je izdalo rješenje o registriranju djelatnosti.

Poduzeća trebaju proći postupak likvidacije društva pri nadležnom Trgovačkom sudu, nakon kojega će društvo biti brisano iz Registra.


Računovodstveni dio postupka

Ovaj pravni dio postupka, prati i računovodstveni i porezni proces, kojeg je nužno poznavati, jer često rezultira poreznom obvezom.

Osobito mi se čini bitnim da obrtnici budu svjesni što ih čeka. Na dan zatvaranja obrta svi nenaplaćeni izdani računi se moraju knjižiti kao naplaćeni. Također, svi ulazni računi se smatraju plaćenima. Ukoliko je obrtnik u sustavu PDV-a, najčešće se radi o priličnoj obvezi ovog poreza i to obično u vrijeme slabe likvidnosti, radi koje se najčešće i zatvara obrt.

Istovremeno, sve te isporuke na dan zatvaranja postaju primici, kao što troškovi iz ulaznih računa postaju izdaci. Rezultat toga često je velik iznos dohotka u zadnjoj godini poslovanja, a on dospijeva za plaćanje s danom predaje porezne prijave za godinu zatvaranja.

Sve zalihe i osnovna sredstva zatečena u obrtu na dan zatvaranja, po procijenjenoj tržišnoj vrijednosti se knjiže u primitke, jer će od prvog sljedećeg dana biti osobna imovina obrtnika.

Paušalno oporezovani obrtnici dužni su samo sve nenaplaćene račune unijeti u Knjigu prometa na dan zatvaranja te po isteku godine, do sredine siječnja predati PO-SD obrazac. Ukoliko se pokaže da su prešli obim razreda za koji su plaćali akontacije poreza, trebaju razliku poreza platiti na dan predaje tog obrasca. Oni nisu pratili izdatke niti su vodili evidenciju dugotrajne imovine, pa nemaju obveza s te strane.

Poduzeća, s druge strane, računovodstveni dio priče prolaze prije dobivanja rješenja o brisanju iz registra i u njemu sva imovina, potraživanja i obveze prelaze na osnivače društva. Naime, poduzeće kao pravna osoba, brisanjem će prestati postojati, a nakon njega će ostati (najčešće) fizičke osobe koje su ga osnovale.

S obzirom da poduzeća porez najčešće plaćaju prema metodi nastanka poslovnog događaja, iznenađenja u zadnjoj godini su rijetka. Jednako je i s PDV-om, čak i kad se plaća po naplati, iz razloga što poslovanje obično jenjava ili potpuno prestaje kako se bliži likvidacija.

Obrtnici trebaju prijaviti zatvaranje i prestanak razdoblja osiguranja na Zavode za mirovinsko i zdravstveno osiguranje te također obavijestiti Poreznu upravu.

Poduzeća će odjave zadnjih zaposlenika učiniti s danom brisanja iz Registra, ukoliko nisu prije riješila odnose sa svojim zaposlenicima.


Zaključak

Ni jednom poduzetniku ne preporučam da ove postupke prolazi bez podrške kompetentnog računovođe. Najčešće su to oni koji su pratili poslovanje dok je trajalo i s njima valja održati dobar odnos, jer će se pokazati ključnim savjetnicima.


Sretno!


Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge