Prošli put sam kratko iznijela mogućnost poduzetništva uz postojeću zaposlenost - poslovanjem kao fizička osoba. Ovaj tjedan nastavak: kako izgleda poduzetništvo za one koju su negdje zaposleni, koje poslodavac ugovorom ili posebnim propisom nije onemogućio u poduzetništvu, a odlučili su osnovati novu pravnu osobu: poduzeće.
Jednostavni d.o.o. nema u ovom kontekstu nikakvih jednostavnosti, pa neću ni razdvajati opise za takvo poduzeće i za d.o.o.
Poduzeće mora imati osnivača i direktora, što može biti i ista osoba. Osnivač je uložio kapital i čeka dobitak, i s te osnove nema nikakve poveznice s njegovim statusom zaposlenosti, umirovljenosti ili sličnoga.
Direktor je, s druge strane, odgovorna osoba koja bi trebala biti svjesna nekoliko činjenica. Prije svega, dok je negdje drugdje zaposlen(a), zapravo je u povlaštenom položaju, jer nema obavezu plaćati išta za doprinose. Kad zaposlenost prestane, osobno će biti obavezan plaćati oko 3.000 kn za doprinose kao član uprave, ukoliko se ne zaposli u tom poduzeću u kojem je direktor.
Međutim, u tom poduzeću osnovica za njegove doprinose ne može biti 3.120 kn (kao za sve ostale zaposlenike), već mora biti najmanje 5.030,35 kn za puno radno vrijeme. Za nepuno – srazmjerni dio.
Dakle, i kroz ovaj oblik poslovanja nađe se zgodnih prednosti, koje pametnome mogu poslužiti, ali je bitni nedostatak prema mojoj procjeni u načinu otvaranja i zatvaranja.
Oba se postupka provode na trgovačkom sudu jer se stvara nova pravna osoba. I dok otvaranje nije problematično, jer obično traje par dana i košta od stvarnih 1.000 kn (teoretski 750 kn) do 4.500 kn, zatvaranje je prilično komplicirano: traje od 6 mjeseci do godine dana, a košta od 5–10 tisuća kuna, i to za slučajeve čistih bilanci i nepostojanja dugovanja. Kod ostalih znatno više. Unatoč općeprisutnoj zabludi ovo je činjenica.
S druge strane, privatne ovrhe neće biti povezive sa poslovnim računom ukoliko to sam direktor ne odobri.
Oporezivanje je uvijek ovisno o poslovnom rezultatu, pa je vođenje poslovnih knjiga obavezno, kao i fiskalizacija.
Poduzeće može poslovati bez ijedne zaposlene osobe, ali se onda direktor treba navesti kao odgovorna osoba prilikom izdavanja računa, pa se time ne može potpuno skriti onaj koji je namjerio sakriti od poslodavca svoje poduzetništvo.
U dva ste teksta dobili dvije opcije, pa razmislite u kojoj vam se varijanti čini najlakše oprobati.
Sretno!
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge