Da je ova kolumna pisana u prošlom sistemu, vjerojatno bi počela upravo izmišljenim stihom "dani su kraći, noći su duže, misli na svjetla u prometu, druže". No, kako drugova više nema, bar ne u onom izvornom smislu, stvarni početak bi trebao glasiti: "gospodo draga, za štetu u prometu manju, palite svjetla i danju". Ono što je do sada bila preporuka od strane Policije, kroz nekih mjesec dana, stupa na snagu. Kako svaki snažan ima zadnju riječ, tako će vas ugašena svjetla i po najvećem suncu stajati kazne od još se ne zna koliko kuna. Ipak, prošli smo dobar trening kad smo išli u Trst kroz Sloveniju. Tamo smo rijetko kada zaboravili ukopčati prekidač za svjetla. Inače je bilo "gospod, prosim tolko i tolko tolarjev". Nisu praštali, a mi smo rekli da nas bivša braća Slovenci više ne vole, i odmah smo izračunali koliko smo još mogli prošvercati majica sa željenom markicom. Kako se čini, naš novi zakon biti će rigorozan i kazne će dosta porasti. Nikako da se hrvatski vozač dovoljno disciplinira i prilagodi propisima, pa kad drugačije ne ide, treba ga dobro lupiti po džepu. Prosjek od dva poginula sudionika u prometu dnevno, daje za pravo zakonodavcu na drastične kazne. Dosta zemalja u Europi već dugo ima na snazi propis kojim se zahtjeva cjelodnevna upotreba osvjetljenja, jer je praksa pokazala da su vozila puno uočljivija. Kako smo već pisali, negdje se zaštitnici prirode i njihova udruženja tome jako protive, jer kažu, s upaljenim svjetlima raste i potrošnja goriva, s potrošnjom zagađenja, s njim ozonska rupa. E sad, da li je bolje umrijeti pod kotačima ili u dimu još nisu napravljene studije. Od kad su Talibani umjesto lifta upotrijebili avion, sve je postalo relativno. Oni koji su predložili dnevnu upotrebu svjetala, vršili su razna ispitivanja i mjerenja, pa su došli do saznanja da su tamnija vozila i ona koja su obojana bojama sličnom okolini češći učesnici u prometnim nezgodama, ali ne kao krivci, nego kao žrtve. Puno puta u policijskom zapisniku krivca je stajalo objašnjenje "nisam ga vidio". To je i bio povod da se učini jedino što ne zahtijeva dodatna ulaganja, a ipak diže sigurnost na višu razinu. I naša zemlja je prihvatila takvo tumačenje, bez obzira što će neki misliti da je ministar prometa stavio u džep proviziju od proizvođača sijalica koje će se sada više trošiti i naravno, kraće trajati. Za početak provjerite da li vam sve sijalice rade. Osim štop svjetla, sve možete provjeriti sami, no i kod štopa se možete snaći tako da kraćom daščicom ili komandom štapa jednim krajem pritisnete pedalu kočnice, a drugi poduprete na vozačko sjedalo. Što se tiče žmigavaca, siguran sam da vam je poznat onaj vic kad je Mujo ukopčao žmigavce i zamolio Hasu da vidi ako rade, a ovaj je gledao i govorio, radi, ne radi, radi, ne radi... Zamjenu sijalice smatraju najjednostavnijim vozačkim poslom na automobilu, ali ne mora uvijek biti tako. Kad se do sijalice dođe, posao je skoro gotov, ali ponekad je taj put jako dug i mukotrpan. Kod starijih automobila vijci na štop lampi ili žmigavcu znaju biti zapečeni, pa se izvijač okrene u utoru. To si ne smijete dozvoliti, jer je daljnji pokušaj uglavnom osuđen na neuspjeh. Ako vidite da se vijak ne pokreće, pošpricajte ga WD sprayom i počekajte da nagrize. Ostane li blokiran, a vi nemate prikladan alat, bit će bolje da posao prepustite stručnjaku, jer vijak može i puknuti, pa ponekad treba zamijeniti cijeli dio, što zna koštati. Poneki noviji automobili pretrpani dodatnim uređajima u prostoru motora, imaju otežan pristup do sijalica u faru. Kod nekih zbog nedostatka prostora, ruke nakon zamjene izgledaju kao da su gladile podivljalu mačku. Ako ste i u takvim uvjetima zamijenili pregorjelu sijalicu, ipak budite sigurni da je pravilno sjela u svoje ležište, inače može svijetliti previše nisko, pa od nje nema velike koristi, ili previsoko pa će te zasljepljivati vozače ispred sebe, koji će vam, budite sigurni, iako to nećete čuti, uputiti one riječi iz našeg bogatog psovačkog folklora. Šeprtlje neka ni ne pokušavaju, ako je pristup otežan, jer će nakon loše montirane sijalice jedino moći tražiti Talibane po nebu.