Zadnjih dana najčešće pitanje za trgovce bilo je "imate li antifriza", a za mehaničare "da li se može odmah zamjeniti". Bilo je i dosta upita za lance, no njih možeš ili ne moraš staviti, ali kad se temperatura debelo spusti ispod ništice, motor bez te magične tekućine često je osuđen, ako ne na smrt, onda na dugotrajnije i skupo liječenje. Osnove kemije kažu da je to tekućina koja spriječava vodu da promijeni svoje agregatno stanje i pretvori se u led. Kako se voda prelaskom u led počinje "debljati", a prostor hlađenja motora je zatvoren i ograničen, nešto u motoru mora stradati, tj. puknuti jer se led proširuje i djeluje na stjenke bloka ili glave motora i tu stvar puca. Svaki motor ima sigurnosne čepove baš za takve slučajeve, koji bi prvi trebali puknuti odnosno trebali biti izbijeni. No to često nije slučaj, nego oni i dalje ostaju na svojim mjestima, a pucanje se dogodi na nekom drugom mjestu. Ako dođe do izbijanja čepa bloka, kvar je lakše naravi, jer se nabijanjem novog čepa, motor vrati u prvobitno stanje. Nekome je teško shvatiti da je moguće ledom razbiti ili puknuti stijenku metala na bloku ili glavi debelu i pet milimetara. No oni kojima se to dogodi, više neće sumnjati. I tu ima bolja i lošija varijanta. Nekada su se za svako pucanje bloka, motori morali demontirati iz vozila, jer je bio onemogućen pristup puknutom mjestu aparatom za varenje. Sinonim za kvalitetna zavarivanja takvih puknuća u ono vrijeme bio je, nažalost, danas pokojni Rudi Zambelli, simpatični Fiuman. "Štavi tu, ce biti sutra gotovo", znao je reći mješavinom talijansko-hrvatsko-fiumanskog jezika. No ni Rudi ne bi danas imao toliko posla, jer su zime puno blaže, antifrizi kvalitetniji, a kemija je znatno napredovala. Ako ste imali sreće, pa je blok puknuo na vanjsku stranu, neće biti potrebna varenja i vađenje i rastavljanje motora, nego će se to riješiti jednom od mnogobrojnih sredstava za hladno varenje ili jako lijepljenje. Najbitnije je dobro očistiti tretiranu površinu, a onda postupiti po uputama na pakovanju. Nemojte misliti da je takav postupak gotov za pet minuta, pa se buniti kad vam mehaničar, ako niste radili sami naplati iznos na koji niste računali. S današnjim konstrukcijama motora, gdje je sve zbijeno i do svega je teško doći, sigurno će za kvalitetan popravak trebati demontaža nekog dijela. Ako se radi o ispušnom ili usisnom kolektoru, trebat će i nove brtve, koje nisu za sve modele po dvadeset kuna. Ako imate novije vozilo, pa se ugrade originalne, mogu koštati više nego cijeli popravak. No, ne tugujte. Bolje je i to nego da je blok puknuo s uutrašnje strane, pa je kanal vode probio u kanal ulja. To je već ozbiljno. Sve prije rečeno više ne važi, i na scenu opet stupa neki Rudi. Ima specijaliziranih radiona koji se bave takvim stvarima, ali ako je do toga došlo, a vaš motor ima neki kilometar, bacite matematiku na papir, pa vidite što će ispasti. Ako je zaista potrebno rastavljati cijeli motor, naravno da nećete vraćati stare karike, ležajeve, brtve, itd itd. Sve to košta. Možda je isplativiji novi - stari motor. A eko test? Što ako ne prođe dogodine pa i njemu treba zamjena utrobe? Opet lova. Nikad kraja! Zvuči malo čudno, no ponekad se u slučaju većeg kvara motora isplati prodati cijeli auto za manji iznos, nego gomilati troškove. Tko će ga kupiti? Ne brinite. Ima dečki koji se bave takvim stvarima i koji će naći svoju računicu. Sve to su posljedice nepažnje lijenosti ili neznanja. No, da se to nebi dogodilo, dovoljno je odvojiti pet minuta vremena i u vlastitoj režiji provjeriti stanje rashladne tekućine. U svakoj prodavaonici autodijelova možete već za pedesetak kuna kupiti mjerač antifriza, na kojem se, povlačenjem tekućine iz hladnjaka ili dodatne posudice može očitati stupanj nesmrzavanja. Najbolje je raditi na hladnom motoru. Time ne riskirate da vam vrela voda oprži lice, a ni mjeraču baš ne godi tako visoka temperatura. Naravno da za takve novce ne dobijate savršeni uređaj, no i odstupanje od nekoliko stupnjeva ne znači problem, i nije toliko važno da li pokaže -20 ili -22 stupnja celzija. Vi znate za koje vam područje treba, pa ćete se tako odlučiti da li vam je to i previše ili je čak premalo. Posumnjate li ponekad u ispravnost mjerača. dobro ga isperite vodom, i zatim je čistu povucite u smislu mjerenja. Ako pokaže nulu, ispravan je. Nemate li pri ruci takav mjerač, zavucite prst u tekućinu i prinesite ga na vrh jezika. Ako vam odmah stvori nelagodu i potrebu za ispljuvavanjem, zbog velike slatkosti, antifriza ima barem malo. Nemojte ga gutati jer je otrovan. Ima li vaša punica oštar jezik, dajte joj neka proba, možda će vam reći točno u stupanj. Da li ćete joj reći da ga nesmije progutati, odlučite sami!