• U Hrvatskoj je česta i duboko uvriježena „poslovna dogma“ da nešto što je u poslovanju jednom postavljeno-ne treba dovoditi u pitanje! Takvu stvar, koja već neko vrijeme funkcionira, ne treba provjeravati, već se „uzdajemo“ da će izdržati sve „napasti“ i funkcionirati i dalje.

 


Riječ dogma nije pretjerano simpatična. Označava stavove koji „robuju“ nekom zadanom mišljenju te se o njima niti ne raspravlja. Radi se o nekoj opće prihvaćenoj shemi, modelu koji se „ne smije“ dirati. No, da li je to zaista tako?

Sva društva, sve kulture i civilizacije imaju svoje dogme. I naše vrijeme ima svoje dogme. I svako vrijeme za sebe misli da je–nepromjenjivo. Ali stvarnost nas pobija: sve se stalno mijenja! I mi i sve oko nas. Tako je i u poslovanju!

Primjerice, u Hrvatskoj je česta i duboko uvriježena „poslovna dogma“ da nešto što je u poslovanju jednom postavljeno - ne treba dovoditi u pitanje! Takvu stvar, koja već neko vrijeme funkcionira, ne treba provjeravati, već se „uzdajemo“ da će izdržati sve „napasti“ i funkcionirati i dalje.

Vrijeme krize nije ništa drugo nego – vrijeme promjena! Sve naše „poslovne dogme“ morat ćemo zakopati i uvesti nova pravila, čak i kad to ne budemo željeli. Naime, situacija na tržištu i financijske okolnosti naprosto će nas prisiliti na ono o čemu smo svim silama htjeli izbjeći čak i razmišljati: o mijenjaju stvari! A promjene će se događati paralelno i na privatnom, i na poslovnom planu, jer jedno bez drugog – ne ide!

Primjer 1.
Gledate brojke svog poslovanja iz dana u dan. Prolaze mjeseci. Obilazite kupce. Nema promjena. Zovete ih svaki dan. Panika. Ali zapravo niste ništa drugo ili drugačije poduzeli nego ranijih godina, zar ne? 

- Zašto ne biste prilagodili proizvodni program ili usluge novim potrebama ljudi? Zašto ne biste izašli na tržište s drugačijim oglašavanjem? Zašto se ne orijentirate na druge „ciljne grupe“? Zašto ne potražite druge partnere? Zašto ne ispitate svoje tržište, za početak? Onda biste mogli donijeti neku odluku koja je kvalitetna, koja „drži vodu“. Potrudite se, tada ćete znati više i bolje.

Primjer 2.
Vrijeme prolazi. Radi se financijski izvještaj. Gubitak u zadnjih 6 mjeseci. Ne možete isplatiti plaće. Blokada računa. Ne znate što biste napravili, zar ne? Paralizirani ste.
- Zašto ne biste pokušali sjesti za stol i razgovarati sa svojim kupcima i dobavljačima „na duge staze“? Vezani ste istim lancem, imate iste interese – opstati u teškim vremenima. Možete si pomagati, uštedjeti. Zajedno kao tim - ste jači, a možete i ozbiljnije nastupiti prema trećima. Najgore je u nevolji - biti sam! Pokušajte, barem ćete znati odgovor, a možda vam dođe i koja nova ideja!

U svakom slučaju, vrijeme vam nije prijatelj, kao niti stari način poslovanja.
Prvi koji se mora mijenjati, ste Vi – osobno!