03.06.2019.

Preko limita

Piše: Dean Mistura, viši fizikalni terapeut
Scipion fizioterapija, 051/684-575
http://www.scipion.hr/

Modifikacija fizičke aktivnosti započinje s vođenjem dnevnika treninga, do u detalje

 

Jedan čitatelj koji radi vrlo intenzivan fizički posao, a uz to ima i adrenalinski hobi koji je također fizički zahtjevan, ima bolove u desnom koljenu. Magnetska rezonanca pokazala je između ostalog, oštećenje oba meniska, te stanjenu zglobnu hrskavicu s oštećenjima na više mjesta u zglobu. Njegov je upit hoće li mu predložena artroskopska operacija s ciljem sanacije meniskealnih oštećenja pomoći tako da se i dalje može baviti svime kao i do sada. Ima 48 godina.

 

Nalaz magnetske rezonance upućuje na degenerativne promjene u koljenu, što će reći, početnu artrozu. To znači da amortizacijski mehanizmi koljena (hrskavica i meniskusi) ne mogu podnijeti ukupan stres kojima su izloženi, te akumuliraju mikrooštećenja koje tijelo ne može sanirati, što rezultira promjenom fizikalnih svojstava tih tkiva, kao što je vidljivo na magnetu, a još će se bolje vidjeti prilikom artroskopije.

Operacija možda može pomoći oko bolova, ako su oni uzrokovani meniskealnim oštećenjima (što bez pregleda nije moguće reći). No, taj zahvat neće promijeniti koljeno tako da može podnijeti ista opterećenja koja su dovela do oštećenja. Ukratko, vaša fizička aktivnost se mora modificirati. U protivnom, sva je prilika da će se degenerativni procesi ubrzati.

Modifikacija fizičke aktivnosti započinje s vođenjem dnevnika treninga, do u detalje. Potom se učini pregled, te specifična testiranja. Zatim se odrede ciljevi u fizičkim performansama koje tijelo treba zadovoljiti, te se utvrđuje optimalan trenažni proces za dostizanje tog cilja. To podrazumijeva „čišćenje“ treninga od nepotrebnog stresa, uključivanje preventivnih i profilaktičnih trenažnih postupaka poput aerobnih treninga niskog intenziteta, istezanja, propriocepcije, balansiranja snage mišića... Također se određuje dnevni, tjedni i mjesečni plan odmora. Moguće je zahvatiti i u prehrambene navike. Sve to u cilju pomoći tijelu i koljenu da održi fizičke performanse ili ih poboljša, ali da u isto vrijeme smanjimo stres na ozlijeđena tkiva.

Podijeli