Naš stalni čitatelj iz Zagreba ima problema s VW Golfom 1,6 s benzinskim motorom. Auto se koristi u službene svrhe i kako iz e-maila proizlazi, koristi ga više zaposlenika. Šteta što nije navedena starost vozila i prijeđena kilometraža. Možda je vozilo do izlaska ovog teksta već i popravljeno, pa odgovor neće biti istovjetan popravku, ali nije loše malo zaviriti u unutrašnjost motora, pa ga barem upoznati i virtualno popraviti. Uglavnom, Golf je stao nakon što se upalila signalna lampica ulja, uz pojačano lupanje u motoru. Doliveno je pola kile ulja, nastavljena vožnja, ali nakon pet kilometra, situacija se ponavlja i ovom prilikom dolijeva nova kila, pa ubrzo nakon toga još dvije. Za svo to vrijeme, iz ispušnog lonca suklja plavi dim i smrad izgorenog ulja. Sada motor na praznom hodu radi nemirno, a kontrolna šipka pokazuje nivo ulja iznad maximuma. Sve je jasno, osim navedenih mjerenja nivoa, tj. količine ulja u motoru. Vjerojatno će biti da prilikom posljednje kontrole prije zaustavljanja, nije dobro izvršena kontrola, ili vozilo nije bilo u ravnom položaju, pa je doliveno ulja i više nego što je bilo potrebno. No, signalne lapice ulja motora na instrument tabli ne pale se samo kad je u motoru nedovoljna količina ulja, nego i kad nešto u sistemu podmazivanja motora nije u redu, tj. kad nema tlaka ulja, ili kad je on nedovoljan. Drugim riječima, u motoru može biti i veća količina ulja od propisane, a lampica se može paliti zbog nedostatka navedenog tlaka ili njegove manje vrijednosti. To bi značilo da pumpa ulja ne crpi ulje iz kartera, pa ga ne može poslati po svim kanalima do predviđenih mjesta podmazivanja, ili da je neki kanal začepljen, da su potrošeni ležajevi radilice ili bregaste osovine, pa zbog povećanog zazora tlak na tim mjestima opada i ulje se dalje ne može "penjati" sve do glave motora. Naravno da onaj najgori i najskuplji kvar predstavlja lom nekog dijela motora, koji za sobom povuče i daljnja oštećenja. Sve to registrira uljni prekidač ili indikator pritiska, koji je smješten s vanjske strane motora. Svojom unutrašnjošću, on je vezan s uljnim kanalom podmazivanja, pa kad kroz taj kanal ne protiče dovoljna količina ulja ili je uopće nema, pošalje signal na tablu, gdje se upali crvena lampica ili padne kazaljka instrumenta pritiska, ako ga vozilo ima. Sam indikator radi na vrlo jednostavnom principu. Kod uključenog kontakta, lampica gori, jer nema protoka, pa kuglica ili ventil u prekidaču stoje u donjem položaju. Paljenjem motora, tlak naraste i u motoru i u indikatoru, pa se u indikatoru kuglica ili ventil podignu i tako izgube spoj s masom, i lampica na tabli se gasi. Dakle indikator šalje upozorenje na tablu i kad nema tlaka ulja i kad pumpa nema što povući iz kartera zbog premale količine. Treba naglasiti da se ovaj drugi slučaj rijetko događa iznenada, na pravcu, jer i malo oštrijom vožnjom po zavojima, kad ulje u katreru poleti u jednu stranu, pumpa ostane "suha", nema što poslati u sistem, a lampica se odmah upali. Dakle, ukoliko sami redovito ne kontrolirate ulje, vjerojatno ćete na taj način biti obavješteni da već jednom morate otvoriti haubu. Nažalost to se ne događa samo kod potrošenih motora, nego i kod "glanc novih". Današnja tehnologija kod nekih proivođača je takva da u prvih desetak tisuća kilometara, u vremenu razrade, njihova vozila potroše i do kilogram ulja na tek dvije tisuće kilometara. No, osim materijalnih troškova, koji nisu baš mali, jer za kilo ulja najmodernijih motora treba dati i do sto pedeset kuna, pa ispada da u tom periodu vlasnik više potroši za ulje, nego za gorivo, ostalih probleme nema, jer se nakon toga sve smiruje i potrošnja dolazi u normalne okvire. Vratimo se našem Golfu! Sama konsatacija da se uz paljenje lampice, u motoru javilo lupanje, a k tome još i jak plavi dim na ispuhu, nije dobra. Dakako da u ovom, pa i u svim ostalim slučajevima, prije kirurgije, treba pokušati ambulantni popravak, tj. kontrolu. No, sve opisano, u mailu, ako je dobro opisano, upućuje na teži kvar motora. Abnormalna potrošnja motornog ulja i plavi dim, ukazivali bi na direktnu izloženost ulja najvišim temperaturama, koje se, kako znamo događaju u kompresionom prostoru. Neravnomjernom radu na praznom hodu može biti uzrok otkazivanja jednog cilindra. Lupanje u motoru sigurno je posljedica ošećenja nekog vitalnog dijela, i sve nas to dovodi do zaključka da je mogućnost loma ili pregaranja klipa u jednom cilindru vrlo velika. Opet ponovimo, da se ni u jedan popravak ne može ići "grlom u jagode", nego u navedenom slučaju, prvo treba izmjeriti kompresiju motora. Pokaže li se da jedan cilindar ima bitno manje vrijednosti ili je uopće nema, sve se zna. Glava dolje, a nakon toga slijedi procjena popravka, obzirom na to da li je oštećen i cilindar, pa će trebati rastavljati kompletan motor ili će zamjena klipa biti dovoljna. Olovku i papir u ruke i obzirom na starost automobila i isplativost poravka, treba napraviti kalkulaciju. Dalje je sve jasno....