Evo nas pred sezonom godišnjih odmora. Na godišnji neće samo vlasnici automobila, nego i njihovi mehaničari. Pa valjda su zavrijedili da svoje ranjene i benzinom i naftom natopljene ruke, utoćaju u more, kako bi malo prizdravili kožu. U vrijeme dok rade, naročito mlađi mehaničari, ne mogu curama prodavati priče da su ginekolozi, jer ih izdaju crni tragovi oko noktiju, naročito ako se ruke redovno dobro ne operu i održavaju. No i mehaničar je, poput doktora, postao vrlo tražena i cijenjena roba, jer je posao postao kompliciran i zahtjevan, pa je zaposliti dobrog mehaničara ravan dobitku na lotu. Uglavnom, sjetimo se da nam nešto hitno treba baš kad nije prilika i kad je naš mehaničar već izvjesio obavijest da je na godišnjem do tada i tada. A vaš pogled na kilometar sat kaže vam da je vrijeme za zamjenu ulja, jer vas čeka duže putovanje. Što tada činiti? Prvo treba znati da se danas takav jednostavan zahvat može obaviti na "svakom kantunu", jer su i prodavaonice dijelova počele mijenjati ulje, čija je zamjena besplatna, ako kupite određenu vrstu ulja. No, vi ste tvrdoglavi i nećete drugom mehaničaru ili vam je supruga predvidjela posao oko čiščenja kuće u slobodnu subotu. Naravno da to elegantno možete izbjeći, pravdajući se da vam je puno važnija ispravnost auta nego istresanje tepiha. Uostalom, što žena zna da se ulje može i besplatno promijeniti dok vi u obližnjem kafiću ispijate pivu. No, prije početka rada, morate biti sigurni da ćete ga uspješno privesti kraju. Zato se uvjerite u slijedeće: 1. imate li osigurano sigurno mjesto gdje ćete moći raditi, bez straha da vam neki drugi auto prijeđe preko nogu 2. niste li malo predebeli i van kondicije da se bacite ispod automobila 3. imate li potreban alat, okasti ili imbus ključ, kojim ćete odvrnuti čep kartera 4. imate li dovoljno veliku, a nisku posudu u koju ćete ispustiti ulje 5. imate li kamo pohraniti staro ulje, koje se nikako ne smije baciti u prirodu 6. znate li koje vam ulje treba Ako ste zadovoljili sve nabrojane uvjete, put k uspješnoj zamjeni vam je otvoren. Treba reći da nije strašno, ako vam se baš i ne radi takav posao, ostaviti zamjenu ulja za vrijeme nakon povratka s puta, ako ćete prijeći do tisuću kilometra. Nikako ne znači da će ulje odjednom postati neupotrebljivo, ako mu je termin zamjene deset tisuća kilometra, a vi ga zamjenite na jedanaest. Neki svojom vožnjom potroše njegovu kvalitetu i daleko prije, a neki bi s istim uljem mogli voziti i puno duže. Dakle riječ je i o stilu i načinu vožnje, ali i o kvaliteti ulja. Nemaju svi automobili ni sva ulja isti vijek trajanja, tj. upotrebljivosti. Prijeđena kilometraža varira od desetak pa do trideset tisuća prijeđenih kilometra, od čega se prva brojka uglavnom odnosi na starije vrste automobila i manje kvalitetna ulja, a druga na novije tehnologije i motora i ulja. No, vremenski rokovi su oko godine dana, dakle ako i niste prešli dozvoljenu kilometražu, a istekla je godina dana, ulje mora van. Što se tiče rečenih trideset tisuća kilometra, treba znati da bi ovovremensko ulje moglo izdržati i daleko veću kilometražu, ali mu kvalitetu ruši loše gorivo, što bi značilo da u uvjetima naših goriva, slobodno navedeni termin zamjene možemo prepoloviti. Dakle, kad ste našli ravnu površinu ili imate sreću pa vam prijatelj ima kanal, zagrijte motor do radne temperature, ugasite ga i ispustite ulje. Ono će, zbog topline biti rijetko pa će se bolje i više ocjediti s unutrašnjosti motora. Nikako nemojte dozvoliti da vam ključ "preskoči" dok odvijate čep, jer od daljnjeg posla neće biti ništa. Pravilo je da se prilikom svake zamjene promijeni i brtva ispod čepa ( ako nije konusan ), jer će u protivnom ulje puštati. Nije loše prilikom svake izmjene ulja, makar neki proizvođači savjetuju prilikom svake druge, promijeniti i filter ulja. Za njegovo odvijanje vam treba specijalni ključ, ako se ne radi o ulošku. Takav ključ možete neći u svakoj prodavaonici rezervnih dijelova, a treba naglasiti da se njime samo otpušta, a nikako se ne smije stezati novi filter, jer će onaj tko ga bude skidao poslije vas, ili vi sami potrošiti cijeli repertoar psovki kad ga budete ponovo skidali, jer će od silnog pritezanja ostati "zalijepljen" na bloku. Novi filter treba pritegnuti samo snagom ruku, a predhodno brtvenu gumicu namazati uljem, kako ne bi zapekla. Kad ste pritegnuli čep i filter, ulijte pola propisane količine ulja u motor i nakratko upalite auto, kako bi procirkuliralo i napunio se filter. Kad se ta količina slegne u karteru, dodajte ga do oznake "max" na kontrolnoj šipki i posao je završen, a bili ste korisniji nego da ste istresali tepihe!