Vaš pogled na kilometar sat kaže vam da je vrijeme za zamjenu ulja, jer vas čeka duže putovanje. Što tada činiti?


Još par mjeseci, pa će sezona godišnjih odmora. Na godišnji neće samo vlasnici automobila, nego i njihovi mehaničari. Sje­timo se da nam nešto hitno treba baš kad nije prilika i kad je naš mehaničar već izvjesio obavijest da je na godišnjem do tada i tada. A vaš pogled na kilometar sat kaže vam da je vrijeme za zamjenu ulja, jer vas čeka duže putovanje. Što tada činiti?

Prvo treba znati da se danas takav jednostavan zahvat mo­že obaviti na "svakom kantu­nu", jer su i prodavaonice dije­lova počele mijenjati ulje, čija je zamjena besplatna, ako ku­pite određenu vrstu ulja. No, vi ste tvrdoglavi i nećete drugom mehaničaru ili vam je supruga predvidjela posao oko čišćenja kuće u slobodnu subotu. Na­ravno da to elegantno možete izbjeći, pravdajući se da vam je puno važnija ispravnost auta nego istresanje tepiha. Uos­talom, što žena zna da se ulje može i besplatno promijeniti dok vi u obližnjem kafiću ispijate pivu. 

No, prije početka rada, mo­rate biti sigurni da ćete ga us­pješno privesti kraju. Zato se uvjerite u slijedeće:
1. Imate li osigurano sigur­no mjesto gdje ćete moći raditi, bez straha da vam neki drugi auto prijeđe preko nogu,  
2. Niste li malo predebeli i van kondicije da se bacite ispod automobila,
3. Imate li potreban alat, okasti ili imbus ključ, kojim ćete odvrnuti čep kartera,
4. Imate li dovoljno veliku, a nisku posudu u koju ćete is­pustiti ulje,
5. Imate li kamo pohraniti staro ulje, koje se nikako ne smije baciti u prirodu,
6. Znate li koje vam ulje treba?

Ako ste zadovoljili sve na­brojane uvjete, put k uspješnoj zamjeni vam je otvoren. Treba reći da nije strašno, ako vam se baš i ne radi takav posao, os­taviti zamjenu ulja za vrijeme nakon povratka s puta, ako ćete prijeći do tisuću kilometra. Ni­kako ne znači da će ulje odjednom postati neupotrebljivo, ako mu je termin zamjene de­set tisuća kilometra, a vi ga za­mi­jenite na jedanaest. 

Dakle, kad ste našli ravnu površinu ili imate sreću pa vam prijatelj ima kanal, zagrij­te motor do radne temperatu­re, ugasite ga i ispustite ulje. Ono će, zbog topline biti rijet­ko pa će se bolje i više ocjediti s unutrašnjosti motora. Nikako nemojte dozvoliti da vam ključ "preskoči" dok odvijate čep, jer od daljnjeg posla neće biti niš­ta. Pravilo je da se prilikom svake zamjene promijeni i brt­va ispod čepa (ako nije konusan), jer će u protivnom ulje puštati. Nije loše prilikom sva­ke izmjene ulja, makar neki pro­izvođači savjetuju prilikom svake druge, promijeniti i filter ulja. Za njegovo odvijanje vam treba specijalni ključ, ako se ne radi o ulošku. Takav ključ mo­žete naći u sva­koj prodavaonici rezerv­nih dijelova, a treba na­glasiti da se njime samo otpušta, a nikako se ne smije stezati novi filter, jer će onaj tko ga bude skidao poslije vas, ili vi sami potrošiti cijeli repertoar psovki kad ga budete ponovo skidali, jer će od silnog pri­tezanja ostati "zalijepljen" na bloku. Novi filter treba pri­tegnuti samo sna­gom ruku, a pred­hodno brt­venu gumicu namazati uljem, kako ne bi zapekla. Kad ste pritegnuli čep i filter, ulijte pola propisane ko­ličine ulja u motor i nak­rat­ko upalite auto, kako bi procirkuliralo i na­pu­nio se filter. Kad se ta količina slegne u kar­teru, dodajte ga do oznake "max" na kontrolnoj šip­ki i po­sao je završen, a bili ste ko­ris­niji nego da ste istresali tepihe!