Kada se poskliznete, pokreće se proprioceptivni mehanizam kako bi se spriječilo ozljeđivanje i tijelo vratilo u stabilnu poziciju stajanja, a potom i hodanja
Pojednostavljeno, propriocepcija je sposobnost tijela da kompleksnim zaštitnim mehanizmom u nepredvidivim, odnosno nestabilnim uvjetima zaštiti svoj integritet. Recimo da hodate po ravnom, te se poskliznete. U tom trenutku cijeli niz informacija iz osjetilnih tjelešaca u tetivama, ligamentima, mišićima te koži putuje prema centrima u leđnoj moždini i velikom mozgu. Tamo se obrađuju u djeliću sekunde, te iniciraju motoričke impulse koji putuju od mozga i leđne moždine prema mišićima, od kojih se neki zatežu, drugi opuštaju, a sve kako bi se spriječilo ozljeđivanje i tijelo vratilo u stabilnu poziciju stajanja, a potom i hodanja.
Ukoliko nije došlo do ozljede, tada je proprioceptivni odgovor bio dovoljno agilan i brzo ćete zaboraviti ovu neugodnost. Ukoliko je do ozljede došlo, tada je ili proprioceptivni odgovor prespor ili su sile naprosto bile prevelike da bi ih tijelo moglo kompenzirati. U tom slučaju, bolovi od uganuća ili istegnuća podsjećat će vas na incident danima ili tjednima.
No, koliko je brz proprioceptivni odgovor? U stvarnosti, nema odgovora na to pitanje. Razlozi su kompleksni, pa ih možemo predočiti primjerom.
Zamislite cestu i oštar zavoj. Na znaku prije zavoja ograničenje brzine je 40km/h. No, može li se tim zavojem proći brže? Sigurno može. No, koliko maksimalno brzo, a da ne oštetimo automobil? E, to zavisi od tipa automobila, njegove starosti, stanja guma, stanja asfalta, vlage u zraku i na kolniku, te vještine, iskustva i trenutnog mentalnog stanja samog vozača. Analogija s ljudskim, pa tako i specifično sportskim tijelom jasno je vidljiva.
Ukoliko je sportaš dobro utreniran, odmoran, neozljeđivan, te je trening ili utakmica izvođena na dobroj podlozi, u dobroj obući, brzina proprioceptivnog odgovora će biti veća, a rizik od ozljeda manji u usporedbi s obrnutim scenarijem. Ili, da se vratimo analogiji, čak i isti automobil, s istim vozačem, u dva različita slučaja imat će različitu maksimalnu sigurnu brzinu prolaska kroz isti zavoj.