Ako ste pročitali prošlu Burzu, onda znate da smo se tamo bavili pregrijavanjem motora, tj. kuhanjem vode. Nabrojili smo uzroke, ali nismo rekli mogućnosti eventualnih popravaka, što ćemo sada učiniti. Ponovimo najprije najvažniju stvar, a ta je, da nastavak vožnje, nakon što iz haube motora počinje izbijati bijeli dim ili oblaci pare, sigurno dovodi do oštećenja motora. Ako ste imali sreće, ili niste vozili predugo, bit će potrebna samo zamjena brtvila glave motora, ali ako ste i dalje uporno nastavili vožnju, može doći i do zaribavanja motora. Što više, u krajnjem slučaju, auto će sve slabije "vući" i zaustavit će se sam od sebe zato što je blokirao motor. Koliki su troškovi popravka, bolje je ne misliti, jer takav kvar podrazumijeva generalni popravak motora. Razlog blokiranja motora je čista fizika, tj. diletacija. To će vam ostati u pamćenju ako se sjetite onog vica kad je Mujo zatekao prijatelja Hasu kako fenom grije svoje međunožje. Zašto pita Mujo, a Haso kaže zato jer su u večernjoj učili diletaciju, pa je naučio da se na toplini tijela rastežu, a na hladnoći skupljaju. A gdje je Fata, opet je radoznao Mujo? ...eno je u frižideru! Dakle, ne dozvolite da se dijelovi vašega motora pregriju, jer se klipovi, zbog nedostatka hlađenja toliko rašire da počinju zadirati o cilindre i usljed visokog trenja i temperature zablokiraju. No, da se tako nešto dogodi, stvarno morate biti potpuno bezosjećajan tip. Što učiniti, prije nego što dođe do najgoreg? Ponovimo tužnu činjenicu, da ako vozite relativno novi auto, najbolje je mobitelom pozvati HAK na 987, ili servisnu službu za vašu marku vozila. Moderni automobili tako su nakrcani mnogobrojnim uređajima u prostoru motora, pa ne samo da nećete moći zavući ruku u motor, nego nećete ni vidjeti dio, kojega bi evetualno mogli osposobiti i tako doći do prvog mehaničara. No, za nadati se je da ste jedan od vlasnika prosječnog automobila u Hrvatskoj, čija je starost desetak godina. Tu se već može pomoći i uštedjeti koju kunu za šlepanje ili brzi popravak na cesti od stručne osobe. U praksi razlikujemo pet osnovnih uzroka pregrijavanja: kvar termoprekidača, kvar termostata, propuštanje vode iz sistema, pucanje remena i probijanje brtvila glave motora. Njihova učestalost je baš po redu navođenja, pa počnimo od najčešćeg - termoprekidač. To je zlatno-žuti šesterokutni element veličine cca 3 cm, koji je pričvršćen na hladnjaku vode, obično pri dnu, a iz njega izlaze dva ili tri električna provodnika. Prije svaljivanja krivice na njegovu neispravnost, uvjerite se da je u sistemu dovoljno vode, jer njegovo ukopčavanje aktivira vruća voda, pa onda on stavi u pogon ventilator hlađenja. Još se treba uvjeriti da je električni osigurač ispravan, tj. da nije izgoren. Često je dosta pritisnuti sirenu i ako ona radi, velika je vjerojatnost da je osigurač dobar, jer su obično ventilator i sirena vezani na isti osigurač, mada to uvijek nije pravilo. Ustanovimo li da je doista termoprekidač u kvaru, možemo si pomoći na način da iz njega izvučemo električne provodnike i direkno ih spojimo. Kad su samo dva provodnika sa "ženskim" završecima, dovoljno je da jedan kraj utaknemo u drugi. Tu treba paziti da se tako spojeni kontakti ne dotaknu nekog metalnog dijela, jer ćemo si onda napraviti novi problem u smislu izgaranja osigurača ili nedaj Bože požara u motoru. Zato je dobro vrpcom za izoliranje ili prozirnim ljepilom zaštititi kontakte. U slučaju takve pomoći, ventilator će stalno raditi, ali ako negdje stanemo i ugasimo motor, treba odvojiti kontakte, jer bi rad ventilatora bez rada motora ispraznio akumulator. Termoprekidač se ne može ukopčati ni kad je termostat, koji propušta cirkulaciju vode iz motora u hladnjak, blokiran u zatvorenom položaju, jer do njega ne može stići topla voda. Kod većine motora moguće je termostat jednostavno izvaditi iz kučišta i tako omogućiti normalan protok vode. Ako ga i ne zamijenite za vrijeme ljetnih mjeseci, pred zimu ga obavezno treba ugraditi, jer motor ne bi mogao postići radnu temperaturu. Što se tiče propuštanja vode na gumenim crijevima, jaka izolir traka zalijepljena na suhu površinu, obavit će svoj zadatak do zamjene crijeva, a propuštanje na hladnjaku zaustavit će i dobro sažvakana guma za žvakanje, a jedino uputstvo za upotrebu je da je se na pukotinu zalijepi kad hladnjak nije prevruć i kad opadne tlak u sistemu. Propuštanje pumpe vode ne možete zaustaviti, ali sve dok je vode u posudici hlađenja ili hladnjaku, možete voziti do slijedećeg nadolijevanja. Izbacuje li motor vodu, a ventilator se okreće, pa se i nakon ponovnog dolijevanja događa se isto, velika je vjerojatnost da je pregorjela brtva glave. Tu brze pomoći nema i koliko god šlepanje vozila bilo skupo, jeftinije je od daljnje vožnje s takvim kvarom. Zašto? Diletacija!!!