Krivac može biti i vozilo ispred vas, no najviše ipak smrdi kad vlastitim autom vozite unatrag, pa vas produkti izgaranja zapljusnu po nosu. No, budite spokojni. To je dobar znak. Dok god smrdi, katalizator je ispravan.
Vruće do pakla! Posljednjih godina svjedoci smo velikih
vrućina koje se jako teško podnose a ima i puno vlage u zraku. Sve to čini
pritisak na naš organizam, pa smo nervozni i razdražljivi. Gužve u prometu,
vozači koji se sporo kreću i reagiraju, dodatno dolijeva ulje na vatru. Uh,
još nešto i smrdi. Ako ste prošli kraj nekog kontejnera za smeće,
neugodan miris koji se širi uvuče se i u vaš auto. Bljak! Miris ostane i kad
prođete baju, ali ako se duže zadrži, pitajte vaše suputnike je li netko jeo
fažol, pa mu je pobjeglo. Dobro, dogodi se, a ako nitko ne prizna, krivac je
onaj koji se najviše zacrveni.
No, otvaranjem prozora i ulaskom friškog zraka, situacija se
normalizira. Ako i tada smrdi, a nitko se nije zacrvenio, posumnjajte u vaš
auto, tj. motor. Vozite li novije vozilo, koje ima ugrađen katalizator, sigurno
je taj skupi dio "zaslužan" što ste suputnicima uputili neopravdane
kritike u stilu "sram te bilo"!
Krivac može biti i vozilo ispred vas a najviše ipak smrdi kad vlastitim autom vozite unatrag, pa vas produkti izgaranja
zapljusnu po nosu. No, budite spokojni. To je dobar znak. Dok god smrdi,
katalizator je ispravan. Sjećam se kad su prvi Citroeni došli s katalizatorom,
stranka nije htjela preuzeti auto zbog smrada, pa smo čak iz Pariza morali
tražiti potvrdu da je s autom sve u redu.
Nažalost, kemijski proces je još uvijek takav i za sada
treba malo pretrpjeti za dobrobit ekologije. Pa kad mislite da se netko u vašoj
blizini "odzračio", samo mu recite da ima dobar „katalizator".
No, u našim starijim nesretnicima postoje i drugačiji smradovi
za koje se itekako moramo brinuti. Sve njih potencira visoka ljetna
temperatura. Jedan od njih je i povećano izgaranje ulja uslijed potrošenosti
motora. Nekima se to manifestira na kraju ispuha, a neki, kojima je još
malo ostalo, dime iz motora. Ne treba govoriti koliko je to štetno po okolinu,
ali je situacija obično takva da vlasnici nemaju mogućnosti financirati
popravak.
Oni koji su izvukli odušne cijevi uljnih para, kojima je
mjesto na filteru zraka, neka barem kraj cijevi spuste što niže tlu, kako se ne
bi potrovali od tih plinova koji im u obrnutom slučaju direktno ulaze u kabinu.
Još opasnije je propuštanje ispušnog sistema. Propuštati može i u zadnjem
dijelu, a da se uslijed zračnih vrtloga smrad prenese u kabinu. Može se
pojaviti glavobolja, a u najgorem slučaju, kad je auto u zatvorenoj prostoriji,
mada onda propuštanje nije toliko bitno, i smrt! Ono od čega može boljeti glava
je i benzin. Poučeni nedavnim poskupljenjem, neki vozači sada pune rezervoare
do vrha. Kad je hladnije vrijeme, ako čep dobro zaptiva, nikom ništa, ali ljeti
može nastati problem, naročito ako parkiramo tako da je auto nagnut na onu
stranu gdje se ulijeva gorivo. Za razliko od vode, benzin ima puno veći stupanj
zapremninskog širenja. U velikim podzemnim rezervoarima on je relativno
hladan, i zbog toga što se tamo nalaze velike količine. Nalijevanjem u naše
rezervoare, on se širi i najprije izlazi u obliku nevidljive maglice, a
onda i između grla i čepa počne kapati i izlijevati se. Znajući koliko je
benzin zapaljiv, dovoljan je jedan neoprezno bačen opušak da vam sutra
fotografija vašeg bivšeg auta izađe u Novom listu. To podsjeća na priču dvoje
susjeda:"Ćo, ti krava puši? Ne. ...Onda ti štala gori!"
Najviše benzinskog smrada osjećaju, ukoliko ih još ima, vozači Yuga, a on uglavnom dolazi od poroznih ili puknutih gumenih cijevi i oduška rezervoara. Njima se taj neugodan miris toliko uvuče u navlake i tapecir, pa ga se teško rješava i pored promijenjenih cijevi. Najbolje je ostaviti auto čim više s otvorenim vratima i bunkerom da se dobro provjetri, a zatim blagim mirisom našpricati sjedala i tapecir. Primijetite li da vam benzin smrdi, a to bude popraćeno njegovim kapanjem iz motora, ni metra dalje! Ne poduzmete li nešto hitno, opet bi vaš auto mogao ostati samo lijepa uspomena.