18.11.2004.
Snježne radosti
Djeca jedva čekaju da padne snijeg, pa da se mogu sanjkati i uživati u snježnim radostima. Ima i odraslih, koji vole skijanje i koji bi isto željeli da napada, no ne baš ispred njihove kuće ili u njihovom gradu, nego negdje malo dalje. Oni treći ne vole snijeg vidjeti ni na vremenskoj prognozi, a kamo li da moraju voziti po njemu, naročito ako su osuđeni koristiti automobil zbog posla i voziti po tom bijelom tepihu. Naravno da je vožnja po snijegu ili još gore, ledu, nešto sasvim drugačije nego po suhoj cesti u normalnim uvjetima. Ali ako nevolja natjera ili nas snađe negdje nasred puta, gdje nema skloništa do potpunog čišćenja ceste, prisiljeni smo nastaviti put. Tu moramo znati da od umijeća naše vožnje ponekad zavisi da li će svi iza nas satima morati stajati na zimi, zato što smo napravili neki nesmotren korak, pa se preprečili preko ceste. Tada od daljnjeg prometa nema ništa. Što bi nam tada izdjelili oni iza, možemo samo pretpostaviti: štucalo bi se cijeloj našoj užoj familiji, instruktoru koji nas je učio vožnji, i svima onima koji imaju veze s našom vožnjom ili automobilom.
A ni onaj koji je za volanom ne bi mogao doći do zraka, što od štucanja, što od nelagode prema ostalim vozačima. No, živi ljudi smo, nismo roboti, pa se takve stvari mogu dogoditi i uz naše maksimalno znanje i opreznu vožnju, jer je vožnja u sličnim uvjetima jednaka onoj u luna parku. Ovdje nema namjernih sudaranja, ali kad te počne nositi i auto kliže prema drugom autu, pomoći, uglavnom nema, ako Gospodin Bog nije odlučio drugačije. Za takve otežane uvjete vožnje postoje i neka pravila. Prvo je, da onaj tko baš ne mora na snježne uvjete, a k tome nije baš neki vozač, bolje da ostane u toplini doma svoga ili na put krene nekim drugim prijevoznim sredstvom. Drugo, jeste li sigurni da je vaš auto u ispravnom stanju, da neće negdje stati? Lance za pogonske kotače ne treba ni spominjati. Ako su svi odgovori pozitivni, sjetite se jeste li ikad montirali lance na kotače. Nije to neka mudrost, ali ako ste više vični olovci, papiru ili kompjuteru, a vaše ruke su malo trapave za takve poslove, bolje će biti da u toploj garaži u smislu treninga pokušate namjestiti lance na kotač davno prije početka prvih zimskih uvjeta. Na veliku vozačku solidarnost, tj. da vam ih drugi vozač montira na minus deset stupnjeva, nije baš uputno računati. Jedino, ako je nekome stalo da se kolona brže pokrene. Ili ako ste žena, koja odlučno vadi lance iz bunkera i hoće ih montirati na zadnje kotače, umjesto prednje, pogonske. U tu svrhu, osim lanaca, u bunker ubacite i tople rukavice, jer će vaši pokušaji montaže, prste tako ohladiti da nećete znati vežete li dijelove lanaca ili sami sebe štipate za prst. Na put uvijek krećite s punim spremnikom rezervoara, jer nikad ne znate da li će ispred vas biti takav talent ili će napadati previše snijega, pa će lanci na kotačima koristiti isto kao i klizaljke na ledu. No u toj ugodi topline dok čekate, s upaljenim grijanjem, ostavite barem malo otvoren prozor, jer bi u slučaju snijegom zatrpane ispušne cijevi, ispušni plinovi mogli ulaziti u kabinu, pa postoji velika mogućnost da sutradan osvanete na zadnjim stranicama Novog lista. Osjetite li pospanost, brzo na par minuta napustite automobil i do kraja otvorite prozore, da se dobro prozrači, a na izlazu ispušne cijevi odgrnite snijeg, kako bi plinovi nesmetano odlazili u zrak. Ako vozite u koloni, pazite na razmak do automobila ispred vas. Mnogi se vole nabijati na branik vozilu od ispred, naročito u uvjetima slabe vidljivosti, bojeći se da će ga izgubiti iz vida, a misleći da taj sigurno zna kako i kamo treba voziti. No postoji vic koji kaže da je tako Mujo vozio iza jednog automobila, koji je odjednom stao, ugasio svjetla i vozač je izašao iz auta. Na njegovo pitanje što je stao, čovjek je odgovorio da je on stigao u svoju garažu! Dakle, nije onaj od ispred uvijek taj, koga treba slijepo slijediti.
Prilikom svakog manevra rukom ili nogom, bilo da se radi o okretanju volana i pritiskanju pedale gasa ili kočnice, te otpuštanju pedale spojke, treba biti maksimalno pažljiv i lakih pokreta, jer svaki ishitreni i nagli pokret nosi problem. Ako ste grubi s volanom, možete završiti van ceste. Isto vam se može dogoditi ako panično kočite, naročito ako nemate ABS, pa dođe do zanašanja. Naglo dodavanje gasa ili prebrzo puštanje pedale spojke, može vas ukopati na mjestu, kad će se kotači okretati u prazno, a auto se neće pokrenuti. U takvom slučaju treba lagano pokušati kretati naizmjenično naprijed - nazad, kako bi izvukli vozilo iz pozicije proklizavanja i krenuti. Uvjerite se da prednji kotači stoje u ravnom položaju, jer inače predstavljaju otpor probijanju iz snijega. Pripazite i da auto ne ostavite ispod nekog debelog stabla. Evo nam se, čak i u srcu Rijeke stabla lome i padaju....
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Tagliatelle od kestena
Zbog visokog sadržaja škroba, od kestena se može dobiti brašno koje prirodno ne sadrži gluten pa ga možete koristiti u bezglutenskim kolačima, palačinkama, kruhu ili pecivima. Može se koristiti i za pripremu tagliatella, njoka ili palente.
Sezonska kuhinja
Brownie od rogača
Rogač (Ceratonia siliqua, L.) je zimzelena voćka iz porodice mahunarki koja raste kao samoniklo stablo, a potječe iz Sirije i Palestine. Ime mu dolazi od grčke riječi keras, što znači rog (zbog oblika mahune)
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani