Činjenica je da populacija stari, a da se mlađi baš
ne trude oko nataliteta, pa ako se tako nastavi, postat ćemo nacija staraca.
Sigurno ste već čuli za
onaj stari crni vic kad je čovjek na groblje išao na posljednje ispraćaje
vršnjaka, pa kad je sve bilo gotovo, pitali su ga koliko godina ima i kamo ide.
Kad im je odgovorio da se vraća kući i da ima preko osamdeset godina, rekli su
da mu se uopće ne isplati vraćati. Stvarno crni, ali stvarno i stari vic.
Danas je mnogo ljudi takve starosti koji su živahniji i pokretniji od puno
mlađih. Životni vijek se zadnjih desetljeća bitno produžio, a s njim i radne
sposobnosti. Naravno da baš po cestama dnevno ne susrećemo desetine vozača u
takvim godinama, ali činjenica je da populacija stari, a da se mlađi baš ne
trude oko nataliteta, pa ako se tako nastavi, postat ćemo nacija staraca. Što
se tiče granice starosne dobi kada za produžetak vozačke dozvole treba češće
ići na kontrole, ona će se sigurno pomaknuti, pa se može događati da umjesto
mlađih ljudi u zapuhanim i zamagljenim automobilima naziremo sijede i ćelave
glave kako nešto rade. Ali za svaki slučaj takvi bi se trebali parkirati u
blizini bolnice, prve pomoći ili ambulante, jer Viagra nije dobra za srce.
Ovo nije podcjenjivanje
starijih osoba, dapače, podsjećanje da i starost može biti lijepa. Tko zna, možda
će onda netko u poodmaklim godinama poželjeti položiti vozački i sjesti za
volan. No tu treba pojačan oprez, jer iskustva govore da prva vozačka iskustva
ljudi sa preko šezdeset godina, često donose nevolje. To nije slučaj s
vršnjacima koji volan drže u rukama već dvadeset-trideset godina. Naročito su
za one prve nepovoljne okolnosti ako voze samo dan-dva u tjednu.
Najstariji vozač na
svijetu ima oko sto godina, i Amerikanac je. Kad on izađe na cestu, svi misle,
da im je u posjet došao Predsjednik, zbog mnogobrojne policijske pratnje, a
nije rijetkost da lokalna radio postaja najavi izlazak na vožnju Mr. Old Mana,
na pažnju ostalim vozačima.
No, uz svu želju i volju
za vožnjom, oprez mora biti jako pojačan, jer današnji promet ponekad
predstavlja stres i za mlađe vozače, pa kako neće za njihove očeve i djedove.
Ovi zadnji bi trebali birati vrijeme i mjesta kamo i kada će se upućivati
svojim metalnim ljubimcima, a bilo bi dobro da im automobil ne budu generacija,
nego manja vozila novije proizvodnje, velike preglednosti prema van, opremljena
servo volanom i življih boja. Sve zato jer vremenom refleksi, ipak, slabe, pa
ih nadomještava tehnika, a boja je važna da ostali vozači mogu bolje uočiti
auto koji izvodi neki manevar, koji nije baš izveden kako se to inače radi.
Prije kupnje automobila,
bilo bi dobro malo ga provozati da se vidi kako se u njega ulazi i izlazi, te
kako kosti podnose sjedala i udobnost vožnje. Probajte ga parkirati na uski
parking. Američki liječnici tvrde da je ta operacija, zbog napora koje
zahtijeva, najopasnija. Tu se iskrivljuje vrat, naglo se mijenjaju položaji
glave, a ručni zglobovi pate zbog brzog okretanja volana. Zato je najbolje
izabrati komotnije parkiralište i prema nazad se orijentirati pomoću bočnih
retrovizora, a ne stalno vrtjeti glavom lijevo desno. Štedite takve pokrete za
dobre komade. Ono po čemu pozitivno odskaču vozači treće dobi je velika
opreznost i održavanje svojih vozila. Imamo više takvih korisnika naših usluga
koji voze od Yuga do novijih automobila. Kod njih nema filozofije. Kratki su i
jasni prilikom dolaska na servis: učinite sve da je auto siguran i da ne stane
na cesti. Ako se auto ipak zaustavi zbog probušene gume, onima koji su već malo
dublje zagazili u godine, ne preporučuje se promjena kotača, naročito ako su
visoke ili niske temperature. Napor je prevelik da bi riskirali, a osim toga
postoji već više puta spominjan spray kojim trenutačno zakrpate i napušete gumu
bez skidanja. Ne upuštajte se na duga putovanja bez stalnog odmaranja. Na
radiju neka svira vesela muzika, nemojte slušati vijesti da vas ne uzbude, ne
jedite previše da vam ne padne teško na želudac. Ako se držite svega spomenutog
vi ste u duši još uvijek mladić pred kojim je još puno lijepih i sigurnih
godina.