17.09.2019.

Što očekivati od knjigovođe?

Piše: Zorana Mavričić-Korošec
Makora d.o.o.
www.makora.hr

Kad god osjetite da imate posla sa nekompetentnom osobom, bez obzira na naoko dobru cijenu - produžite dalje, jer skupo će vas koštati

 

Živimo u vremenu kada su sve ljudske djelatnosti i sadržaji razvijeni do mjere koja neizostavno vodi velikoj specijaliziranosti. Ma koliko informacije bile široko dostupne, dalek je put do njihove primjene i do znanja o materiji o kojoj se lako možemo informirati.

Ako će se poduzetnik baviti razvojem svog poslovanja, treba njegovati efikasnost u obavljanju poslova. Za efikasnost je upravo potrebno i znanje i iskustvo, a njihov nedostatak vrlo često vodi gubitku - novca ili vremena.

U ovo se svaki poduzetnik vrlo brzo uvjeri, pa su ipak rijetki oni koji pokušavaju sami voditi računovodstvo svojeg poslovanja. U trenutku u kojem dođe do uspostave odnosa sa drugim poduzetnikom, knjigovođom pojedincem ili servisom, trebalo bi jasno postaviti međusobna prava i obveze. Čini mi se da do toga često puta ne dolazi.

Neću reći da u našoj struci ne postoji šarolika ponuda! Jesmo li baš svi svjesni da smo i sami poduzetnici i koja je svrha našeg poslovanja: rad ili zarada. Znamo li se zaštiti od iskorištavanja i dovođenja u situaciju da predugo vodimo nečije knjige i držimo mu prvu liniju u odnosu prema inspekcijama i poreznoj upravi, a da ni novčića ne vidimo? Koliko puta pokrećemo ovrhe da bi naplatili svoja potraživanja, a koliko puta prijeđemo preko svega radi održavanja odnosa? Koliko dobro znamo postaviti granicu između vođenja poslovnih knjiga i vođenja nečijeg financijskog poslovanja?

Koliko puta smo spremni potpisati se u tuđe ime neki dokument našim certifikatom na temelju usmene dojave?

Bilo bi tu još mnogo sličnih pitanja…

S druge strane, među poduzetnicima je često prisutno uvjerenje da knjigovođa treba obavljati sve poslove koji imaju veze sa dokumentacijom, sa odnosom prema državnim organima, bankama i ostalim institucijama i kad god treba nešto napisati.

Od knjigovođe se često očekuje i da prati propise koji se tiču određene struke kojom se poduzetnik bavi, pa bi tako knjigovođa trebao biti i stručni savjetnik za ugostiteljstvo, graditeljstvo, njegu tijela i kose, proizvodnju hrane, poljoprivredu i td.

Često se od njega očekuje da bez odgode odreagira na neki zahtjev, kao da se radi o zaposleniku, a ne o vanjskom ugovornom suradniku.

Očekivanja da knjigovođa rješava pravna pitanja te proučava obveze poslodavaca u vezi ovrha i radnih odnosima, neću ni spominjati. To kao da je već postao standard!

Međutim, moram reći da mi nije ugodno kad me nazove neki poduzetnik koji prati ovu rubriku sa nekim uobičajenim pitanjem i kaže kako mu na to nije znao odgovoriti njegov knjigovođa. Takve se situacije ne bi smjele događati i bacati ljagu na našu struku!

Stoga je moj savjet poduzetnicima: jednog od svojih najvažnijih suradnika ne odabirite samo po kriteriju cijene. Ako niste dobili direktnu preporuku neke osobe kojoj vjerujete i s kojom dijelite kriterije i očekivanja, proučite reference računovodstvenog servisa kojeg odabirete. Postavite konkretna pitanja i tražite konkretne odgovore u vezi svih usluga koju očekujete od njih primiti. Pitajte uključuje li cijena i savjetovanje ili ćete morati tražiti posebnu audijenciju za svako svoje pitanje uz naplatu visoke cijene po satu. Pitajte tko su zaposlenici koji će se baviti vašim knjiženjima i kolika je njihova kompetencija; hoće li to obavljati dojučerašnji studenti ili osobe sa znanjem i iskustvom. Pitajte za rokove dostave dokumenata i njihove obrade: onaj tko ima jasno postavljene odnose sa klijentima svjestan je i svojih odgovornosti. Inzistirajte na svojoj odgovornosti za svoj posao, jer od nje ionako ne možete pobjeći. Ne upućujte svoje zaposlenike na svog knjigovođu vanjskog suradnika, jer on jednostavno ne može biti biti sudionik vaših radnopravnih odnosa.

Imate pravo očekivati uslužnost, poštivanje dogovorenih rokova i obveza, znanje i iskustvo, te redovno praćenje učestalih promjena propisa o porezima i doprinosima. Uvid u svoje poslovne knjige trebali biste dobivati bez odgode, i one bi uvijek trebale biti ažurirane i uredne. Trebali biste biti upoznati kad ste neki dokument propustili dostaviti i kad vaše knjige nisu sređene. Od jednog malog problema često može nastati značajna nepodudarnost koja nikad nije u vašem interesu. A kad god osjetite da imate posla sa nekompetentnom osobom, bez obzira na naoko dobru cijenu - produžite dalje, jer skupo će vas koštati!

Sretno!


Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge

Podijeli