17.02.2015.
Udruge u 2015. godini - bitno drugačije!
U ovoj rubrici smo redovno lani pratili sve promjene, a prije toga dugotrajne najave promjena, koje su se odnosile na udruge, tj. na neprofitni sektor.
Podsjetimo, od početka listopada primjenjuje se novi Zakon o udrugama, a prilagođavanje i izmjene statuta omogućene su do kraja rujna ove godine. Tim propisom uređen je pravni status udruga, njihovih odgovornih osoba, skupština, prava i obveze članova i tsl.
Nadalje, na udruge se primjenjuje i Zakon o financijskom poslovanju neprofitnih organizacija kojim je određeno kako udruga vodi svoje financije, gospodari imovinom i obavezama, te što se dešava ako se udruga likvidira i niz drugih poslovnih događaja.
Na kraju, izmjena Zakona o porezu na dobit je donijela možda i najbitniju promjenu za one udruge čiji voditelji čitaju ovu rubriku, a to su one koje obavljaju gospodarsku djelatnost.
Iz mojih kontakata u ovih nešto više od mjesec dana otkako je na snazi ova zadnja odredba, zaključujem da ovaj propis nije dovoljno ozbiljno shvaćen, pa ću se ovdje pokušati stvari malo objasniti.
Ono što ću pisati odnosi se na sve udruge, naravno. Međutim, među njima ima nekih koje će cijela priča malo više dirnuti, i koji će - kad jednom konačno osvijeste sve konzekvence - morati poduzeti neke značajnije promjene u ponašanju. To su oni koji su, namjerno ili nenamjerno, koristili udruge kao paravan za poduzetništvo za osobnu korist.
Nenamjerno korištenje dešavalo se u slučajevima kada su ljudi zalutali u osnivanje udruge, jer nisu shvaćali razliku između udruge i udruživanja u ortaštvo.
Udruge su oduvijek mogle poduzimati gospodarske djelatnosti, ali je i prije bilo određeno da se prihod iz toga treba koristiti za postizanje ciljeva udruge.
Sada je određeno da udruga mora utvrditi dobit koju je ostvarila iz gospodarske djelatnosti i na nju platiti porez, pa onda tu utvrđenu dobit koristiti za ostvarivanje ciljeva.
Razlika je drastična.
Da bi udruga mogla utvrditi dobit od gospodarske djelatnosti, mora za taj dio poslovanja voditi knjigovodstvo na način kao i poduzeća, a za cjelokupno poslovanje mora voditi knjigovodstvo propisano za neprofitni sektor.
Tromjesečna izvješća koja je dužna podnositi trebaju obuhvaćati cjelokupno poslovanje, a ona godišnja će biti dvostruka. Porez na dobit dužna je platiti na dan podnošenja prijave poreza na dobit, a to može najkasnije biti krajem travnja naredne godine.
Da bi mogla utvrditi dobit, udruga mora sučeliti prihode od gospodarske djelatnosti sa rashodima koji se odnose na taj dio poslovanja. Tu će biti osobito zahtjevno postaviti kriterije, jer neprikladno opterećivanje tih prihoda sa rashodima koji se odnose na redovno poslovanje je porezni prekršaj. Ako se imovina udruge koristi za gospodarsku djelatnost, treba utvrditi u kojem opsegu. Isto se odnosi i na rad zaposlenika ili honoraraca.
Ne zaboravimo da je lanjskim propisima ustoličena sasvim konkretna (čak i kaznena) odgovornost predsjednika udruga, ili drugih odgovornih osoba: onih koji će utvrđivati kriterije za raspodjelu troškova.
Financijska izvješća će već za prošlu godinu biti javno objavljena, a za 2016. će voditelji morati izrađivati i finacijske programe, a po njenom isteku prikazati u kojoj mjeri su oni izvršeni.
Vrijednosnih cenzusa nema i nije propisano da ste do neke mjere u mogućnosti obavljati gospodarsku djelatnost bez oporezivanja. Rečeno je da je udruga dužna u roku od 8 dana od početka obavljanja gospodarske djelatnosti prijaviti se poreznicima i početi utvrđivati dobit.
Pojam gospodarske djelatnosti odnosi se na svako pojavljivanje na tržištu, a obavljanje usluga samo za članove udruga nije izuzetak.
Odredba ima svoju konzekvencu i u pogledu fiskalizacije, jer obveznici poreza na dobit moraju fiskalizirati sve gotovinske naplate.
Ponovit ću zaključak od prije dva mjeseca: oni koji su udruge koristili kao kamuflažu za nelojalno konkuriranje malim poduzetnicima, vjerojatno će se toga sada okaniti, jer cijela priča jednostavno postaje prekomplicirana i preskupa.
Ozbiljne udruge sa definiranim ciljevima i programima, ovaj će izazov brzo svladati i uočiti boljitak u nestanku i za njih nelojalne konkurencije na javna sredstva iz državnog i lokalnih proračuna.
Moja struka je dobila samo jedan novi zadatak, nimalo kompliciran za one koji su izverzirani u poduzetničkom knjigovodstvu.
Sretno!
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge
Izdvojeni članci
Poslovno savjetovanje
Sedam ključnih razloga za korištenje akvizicija kao strategija rasta poslovanja
Donosimo 7 ključnih razloga zašto bi vaša tvrtka trebala razmotriti akvizicije kao stratešku odluku za poslovni rast
Jeste li se susreli sa situacijom da ste tijekom godine imali velike odljeve novčanih sredstava, a porezna obveza vam je bila neočekivano velika? Mislim da znam zašto. Pročitajte u nastavku!
Poslovno savjetovanje
Važna uloga dubinskog snimanja u postupcima donošenja odluka o preuzimanju/akviziciji
Cilj dubinskog snimanja je investitoru osigurati cjelovit uvid u stvarno stanje poduzeća, identificirati ključne rizike i prilike koje mogu značajno utjecati na povrat ulaganja i dugoročni uspjeh nakon zaključenja transakcije