U slijedećih nekoliko tjedana govorit ću o stvarima koje bi trebale biti tema vaših razmišljanja prije nego pokrenete poslovanje, bit će to svojevrsni podsjetnik primjenjiv za gotovo sve poduzetničke pothvate.
Ono što bih voljela, je da uvidite da ne morate imati jedinstvenu ideju, nego da je dovoljno da dobro osmislite sasvim običan i na tisuću mjesta isproban posao.
Ako dobro isplanirate i iskoristite sve svoje talente i mogućnosti, te predvidite teškoće koje su izvjesne i riješite kako ćete se nositi s njima - one će zapravo postati samo prilika za rješavanje vaše životne situacije.
Ova rubrika je od početka namijenjena baš takvim malim poduzetnicima, a vodimo ju sa željom da smanjimo animozitet koji je često prisutan prema njima, a za koji su krivi oni koji su poduzetništvo iskoristili za beskrupuloznu zaradu kroz nepoštovanje drugih ljudi i okoliša u najširem smislu; i sa željom da što više vas čitatelja ohrabrimo i podučimo kako da krenete sami gospodariti svojim životom.
Kod malih poduzetnika - obrtnika i drugih fizičkih osoba, te samozaposlenih kroz mala poduzeća: d.o.o. i j.d.o.o., sve zapravo započinje od njih samih. Pod time mislim da su oni osobno najvažniji temelj svojeg posla.
Primjerice, ako ste introvertni i teško komunicirate, trebate biti svjesni da ćete otežano voditi posao koji će od vas osobno iziskivati direktan kontakt sa drugim ljudima. To ne znači da se privatnim poslovanjem nećete moći baviti, nego znači da svoj put od početka tražite u onom poslu koji će vam omogućiti da primijenite one karakteristike svoje osobnosti koje jesu razvijene. Također, ako volite prirodu i kretanje na čistom zraku - ne planirajte se baviti poduzetništvom koje će od vas tražiti 12-satni dnevni boravak u zatvorenom prostoru…
Prema tome, prvi korak planiranja je sagledati ono sa čime raspolažete u sasvim osobnom smislu.
Dalje, sasvim jasno i artikulirano definirajte osobne ciljeve koji želite postići. Kod većine poduzetnika, to su jedan ili više od slijedeća četiri cilja:
- razviti i primijeniti svoju kreativnost
- ostvariti mogućnost kontrole
- odgovoriti na neki izazov
- i onaj prozaični, ali sasvim opravdani cilj - zaraditi novac
Mali savjet: pri definiranju ciljeva nastojite malo okrenuti stvar. Ako pokušate razmišljati o tome što vi možete napraviti za druge, a koristeći svoje talente i resurse, možda će vam se otvoriti sasvim novi popis mogućnosti, nego ako samo sebe stavljate u centar. Osim što je na taj način ljudski sve na čvršćim nogama, i ekonomski je oportuno, jer će vaš uspjeh ovisiti upravo o tome koliko ćete uspjeti drugima plasirati ono što nudite.
Nastavno na ciljeve, definirajte i koje poslovne vrijednosti želite postići: kakav odnos među zaposlenicima, vaš odnos prema zaposlenicima, kupcima, konkurenciji, okolišu i zajednici; kakvu poslovnu etiku i sl…
Prisjetite se što i tko vas najviše inspirira i motivira, a onda maštovito, isprva sami za sebe, opišite svoj koncept poduzetničke ideje. Neka vaš opis bude jasan i stvaran, ostvariv, jer samo takve vizije će imati šanse biti ostvarene. Neka vas pri tome vode ove smjernice:
- hoćete li se baviti prodajom, servisiranjem, proizvodnjom, distribucijom, informatikom, ili nečim nenabrojanim…
- koja će biti vaša grana poslovanja
- koje proizvode ili usluge ćete nuditi
- koju ćete dodatnu vrijednost stvarati
- što će ju činiti posebnom, ili barem poželjnom na tržištu
- tko će biti vaši kupci
- kako vidite svoju poziciju na tržištu
- koga vidite kao svoju konkurenciju
- zašto bi kupci to što nudite kupili baš od vas, a ne od drugog…
Kad ste tako definirali svoje osobne ciljeve, vrijednosti, motivatore i koncept svoje cjelovite poduzetničke ideje, sažmite sve u jednu jezgrovitu rečenicu. Čestitam! Upravo ste definirali viziju svojeg poduzetničkog pothvata! Sretno!
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge