... po uzavrelom ljetnom suncu sretna obitelj hitala je u svom metalnom ljubimcu do krajnjeg odredišta godišnjeg odmora. Odjednom na licu tate grč! Kazaljka temperature vode polako ali sigurno klizi u crveno područje, u nedozvoljenu temperaturu. Da li stati ili nastaviti? U glavi matematika. Toliko i toliko šlepanje, a toliko i toliko ako motor "zariba". Stati, svakako! Što sada? Ovo nije odlomak iz nekog romana, nego stvarna situacija koja vam se može dogoditi. I stvarno što sada? Prvo zavisi kakav auto vozite i koliko ste se već bavili njime. Ako imate auto novije proizvodnje, teže ćete moći kvar riješiti improvizacijom, ali imate puno manje mogućnosti da vam se uopće dogodi. Na svu sreću, vi ste vjerojatno vlasnik nekog automobila koji ima četiri svjećice, ali bi mu ih za rođendansku tortu trebalo barem duplo više. Najvažnije kod takvog kvara, u panici, žurbi i nervozi ne odmah otvarati čep hladnjaka ili dodatne posude s vodom. Svejedno ništa novoga nećete saznati, osim da je voda prokuhala, što već znate, ali vam se može dogoditi to da osim vašeg automobila onda i vi trebate pomoć zbog opečene ruke. Naime u sistemu hlađenja, voda je inače pod tlakom, kako bi joj se povisila temperatura vrenja. Dakle, pričekajte desetak minuta, zapalite cigaretu ili ako imate mobitel, počnite razmišljati koga bi zvali u pomoć. Tada iako je temperatura pala, a i pritisak u sistemu nije tako velik, omotajte oko čepa komad krpe i lagano otpuštajte čep, pritišćući ga prema dolje. U hladnjaku ili posudici svakako će nedostajati vode, ali nemojte žuriti s dolijevanjem hladne vode u pregrijani motor je može doći do puknuća metalnih dijelova. I dok se motor hladi, preletite pogledom po njemu pa najprije provjerene da li je remen pumpe vode na mjestu. Ako je to O.K. kontrolirajte gumene cijevi u smislu puknuća. Ne nađete li uzrok, počnite dolijevati vodu u sistem. Nastojite ne prelijevati sa strane otvora, kako bi odmah uočili ako se negdje voda gubi. Kada ste dostigli nivo, morate znati da li vaš motor ima ventil za odzračivanje. Ukoliko ima, svakako morate ispustiti zrak jer ako i ne nađete razloga kuhanju, pa mislite da će dolijevanje vode sve riješiti, prevarili ste se, čak dodatno možete oštetiti motor u smislu zaribavanja ili barem pregaranje brtve glave. Nemojte kretati dok se ne znate zbog čega se motor pobunio. Ponekad se vožnja može nastaviti, a ponekad ne. Dakle, motor radi i polako opet dobiva temperaturu. Kad je kazaljka oko sredine, taknite rukom gornju i donju cijev hladnjaka i provjerite da li su jednako tople. Ako jesu, onda termostat u sistemu hlađenja normalno funkcionira i propušta vodu kroz cijeli sistem. Ako je gornja topla, a donja hladna, nemate šanse nastaviti, jer riskirate oštećenja motora. Međutim, ako imate malo znanja i alata, a termostat se može izvaditi iz kućišta, učinite to, čak ga do rane jeseni ne morate mijenjati. Tada ga obvezno zamijenite, jer nije zdravo kad je motor prevruć, ali isto tako ni kad prehladan radi pod većim otežanim uvjetima. Ima li motor normalnu cirkulaciju, dok nije dostigao temperaturu uključivanja ventilatora za hlađenje, pogledajte u hladnjak ili posudicu, ne biste li primijetili mjehuriće u vodi. To bi bio loš znak. Iz toga slijedi da je došlo do pregorijevanja brtve glave i svaki daljnji kilometar mogao bi biti koban po motor i dužinu vašeg godišnjeg odmora. Ako vam se kuhanje dogodilo nakon vožnje uzbrdo ili u koloni možda i stvar nije tako crna i možda je greška samo u prekidaču koji ukopčava ventilator hlađenja. On se zove termprekidač i čest je uzrok tome. Prije optužbe na njegov račun, kratko pritisnite sirenu. Ako iz nje nema glasa, provjerite električne osigurače. Obično su na isti osigurač vezani i sirena i ventilator, pa jedna najobičnija zamjena osigurača koga sigurno imate u kompletu rezervnih sijalica rješava problem. No ako je i termporekidač u kvaru, stvar je jednostavna. Ili sačekajte da se motor potpuno ohladi, pa nastavite vožnju, ako je to otvorena cesta, jer tada ventilator ionako ne radi zbog toga što se voda kroz hladnjak hladi od struje zraka. Ako morate češće stajati ili je kolona u pitanju, jednostavno izvucite kabel iz termoprekidača i spojite ih jednoga u drugoga. Ako to nije moguće, selotejpom, ljepljivom trakom ili žicom zavežite ih skupa, tako da se dodiruju na metalnim dijelovima i imaju čvrst kontakt. Sjedi li s vama u automobilu komad na koga ste bacili oko jednim potezom riješite dva problema. Kao slučajno, zavucite joj ruku u kosu tražeći neku metalnu ukosnicu s kojom ćete povezati kablove. Ako je tamo nema krenite niže. Budete li zaista dobri, do onda će se motor toliko ohladiti da ćete uz malo vode s njim moći prijeći bar nekoliko kilometara! Sretno!