02.03.2014.
Vodeni klin
Automobil je s cestom povezan preko guma na kotačima. Pogledajte malo sa strane, pa ćete vidjeti koliko malom površinom se guma sljubljuje s asfaltom. Naravno da to treba pomnožiti s četiri, ali uzmite i u obzir težinu automobila, brzinu kojom se krećete, pa ćete vidjeti da je rezultat "puta četiri", velik tek koliko površina jedne veće bilježnice. To je, dakle sve što vaš auto i putnike u njemu, veže s podlogom.
Ako na tako maloj površini imate i loše gume, onda vam stvarno nitko nije kriv, ako se odjednom nađete u bunkeru automobila ispred vas ili izletite izvan ceste. Mnogi misle da su šare na gumama različite kod raznih marki, tako da se mogu razlikovati model od modela. No svaki milimetar kanala dobro je prostudiran prije puštanja nove gume u prodaju. Ti kanali služe za odvođenje vode ispod gume. Kad ih ne bi bilo, guma bi pri većim brzinama izgubila kontakt s asfaltom i "vozila" bi uglavnom po sloju vode. No takav slučaj se događa i kod dobrih i neistrošenih guma, kad se pretjera u brzini, a po cesti su velike količine vode.
Čini mi se da smo slijedeće podatke već spominjali, ali nije na odmet ponoviti da gumi dubine kanala osam milimetara, pri jednom milimetru vodenog filma, a brzine vozila od sto na sat, pada sposobnost prianjanja na podlogu dvadeset posto, tj. ona leži na cesti s osamdeset posto površine. Ako vodeni film i brzina ostanu iste, ali guma ima kanal od samo dva milimetra (istrošena je ), njezin kontakt s cestom iznosi samo trideset i pet posto. Što se događa ako je brzina ista, guma istrošena, a na cesti je još više vode, zaključite sami!
Tako se može doći do rezultata, da sve četiri gume prianjaju na cestu kao površina tek jedne u normalnim uvjetima. Pri takvim uvjetima ni najbolji svjetski vozači nisu u mogućnosti kontrolirati automobil. Stručni naziv za pojavu kad se ispod gume nakupi toliko vode da je ona ne može "izbaciti" kroz uzdužne i bočne kanale i kad guma prestane cijelom površinom ležati na cesti je aqua planing. U našem jeziku, u slobodnom prijevodu to je "vodeni klin" i takav prijevod dobro odgovara situaciji, kad se guma nailaskom na veće količine vode, počinje izdizati iznad površine ceste, a kad bi to usporeno snimali sa strane, vidjeli bi da se voda "zabija" ispod gume u obliku klina. To se može primijetiti na upravljaču, jer on postaje "mekši" kod mijenjanja pravca, obzirom da guma na vodi nema tolikog trenja kao na asfaltu. Dakle, osim prilagođene brzine uvjetima na cesti, važan je i izbor guma. Najbolja guma ne postoji!
Izdvojeni članci
Sezonska kuhinja
Kuglof od jabuka i bundeve
Od ove dvije kraljice jeseni napravite sočni kuglof koji odlično paše uz ovo promjenjivo vrijeme vani
Sezonska kuhinja
Juha od bundeve i leće
Gusta juha od bundeve nezaobilazno je jesensko jelo gotovo svakog kućanstva, a kada bundevi dodate i leću, dobijete ukusan, hranjiv, kremasti, vege obrok prepun proteina i vlakana
Sezonska kuhinja
Tagliatelle od kestena
Zbog visokog sadržaja škroba, od kestena se može dobiti brašno koje prirodno ne sadrži gluten pa ga možete koristiti u bezglutenskim kolačima, palačinkama, kruhu ili pecivima. Može se koristiti i za pripremu tagliatella, njoka ili palente.