Nekoliko glavnih uzroka zaustavljanja kraj puta su nepraćenje signalnih žaruljica i instrumenata na tabli, loše održavanje vozila, previsoka stalna brzina na autoputu, vožnja uzbrdo u previsokom stupnju prijenosa i spora vožnja u koloni.


Eto nam ljeta i ljetnih vrućina, pa o čemu pisati nego o kvarovima specifičnim za to vrijeme. Možda će neki okrenuti stranicu i reći, meni je auto pod garancijom i što me briga. Ako se nešto dogodi, nazovem servis, pa neka se oni bakću.

Možda takvi i ne čitaju ove rubrike, nego samo prate burzovna izvješća, ali činjenica je da Zastavini automobili još čine postotak hrvatskog voznog parka. A koliko je još starih Golfova, Četvorki itd.

Iako se prodaju novi automobili, to je tek dovoljno da se još niz godina održi prosječna starost od dvanaest godina. Ali sad smo u EU, pa će valjda konačno krenuti na bolje, a kao osamdesetogodišnjaci pričat ćemo praunucima koji će nas posjećivati supermodernim vozilima, bio jednom jedan Yugo, pa smo ja i tvoja prabaka ostali bez benzina i tako je došao tvoj djed... Vjerojatno će oni pitati: a što je to Yugo, a što je to benzin i vjerojatno reagirati sa osmjehom na usnama, kao što smo mi kad su nam pričali da su prve aute palili na "kurblu", tj. okretanjem velike poluge izvan automobila. No to je budućnost i prošlost. Vratimo se sadašnjosti.

Dakle, ljeto i vrućina. Nekoliko glavnih uzroka zaustavljanja kraj puta su nepraćenje signalnih žaruljica i instrumenata na tabli, loše održavanje vozila, previsoka stalna brzina na autoputu, vožnja uzbrdo u previsokom stupnju prijenosa i spora vožnja u koloni.

Krenimo po redu: instrumenti žaruljica na tabli nisu zbog ukrasa, nego zato da nas upozore na neispravnost. Ignoriranje povišene temperature vode ili titranje ili što je još gore intenzivno svijetljenje lampice ulja, ili alternatora može biti prethodnica težih kvarova. Kažem, može biti, jer i same kontrole mogu "podivljati", pa slati krive informacije na tablu, ali nemojte se baš tješiti time. To se događa u malom broju slučajeva. Sve ostalo ukazuje da je kvar na vidiku. Ako se pravovremeno reagira, prilikom popravka platit ćete samo uzrok, u suprotnom i posljedice, koje su uvijek puno skuplje. Loše održavan auto, vratit će kad tad vlasniku milo za drago. Ovo, nažalost, nije vrijeme kao pred desetak godina kad su za svaku sitnicu vozači dolazili u servis i popravljali automobile. Tada je bila dovoljna i sumnja vlasnika u neispravnost, a danas, zbog zna se kakve situacije, skoro da kotač mora otpasti da bi se išlo na popravak. Sreća da se postrožio obvezni tehnički pregled, pa našim cestama, ipak vozi sve manje automobilskih invalida. Trebalo bi u kućnom budžetu svakako uvesti stavku: održavanje auta. Ali sad je i benzin poskupio, pa ako je ta stavka bila predviđena vjerojatno će je do kraja godine "popapati" gorivo.

No bez obzira na sve, svakih deset tisuća kilometara, izvršite servis, jer sve što potrošite, manje košta nego iznenadan kvar na cesti.

Slijedeća točka je vožnja autoputom brzinama koje nadmašuju mogućnosti vašeg ljubimca. To što on može povući stopedeset na sat, ne znači da tako može voziti kilometrima. To bi bilo isto kao da vas netko tjera trčati kilometrima. U početku ćete moći pružiti maksimum, ali što više budete trčali, tempo će opadati, a kad budete stali, past ćete s nogu. Vi se možete popraviti, makar pivom, ali motor koji dugo radi na granici svojih mogućnosti, jednostavno će polako otkazati poslušnost u obliku povećane potrošnje ulja, slabije vuče itd., i kad sve zbrojite, što vam je to trebalo. Stigli ste nekoliko minuta ranije, a te minute se kod popravka množe stotinama eura. Vozite tako da motoru omogućite "disanje", tj. nemojte ga ubijati stisnutom pedalom gasa "do daske".

Vožnju u koloni sigurno nismo sami izabrali. Uz ljetne temperature i nervozu, još vam je to trebalo. Ventilator hladnjaka se često pali, gmiže se metar po metar. I tu je važno pratiti temperaturu vode. Primijetite li da se penje, bez obzira na rad ventilatora, radije ugasite motor i pogurajte auto tih par metara, a ako to nije moguće, otvorite grijanje u kabini da voda ima dužu cirkulaciju, pa će se tako više ohladiti.