Nekoliko glavnih uzroka zaustavljanja kraj puta su nepraćenje signalnih žaruljica i instrumenata na tabli, loše održavanje vozila, previsoka stalna brzina na autoputu, vožnja uzbrdo u previsokom stupnju prijenosa i spora vožnja u koloni.
Eto nam ljeta i ljetnih vrućina, pa o čemu pisati nego o
kvarovima specifičnim za to vrijeme. Možda će neki okrenuti stranicu i reći,
meni je auto pod garancijom i što me briga. Ako se nešto dogodi, nazovem
servis, pa neka se oni bakću.
Možda takvi i ne čitaju ove rubrike, nego samo prate
burzovna izvješća, ali činjenica je da Zastavini automobili još čine postotak hrvatskog
voznog parka. A koliko je još starih Golfova, Četvorki itd.
Iako se prodaju novi
automobili, to je tek dovoljno da se još niz godina održi prosječna starost od
dvanaest godina. Ali sad smo u EU, pa će valjda konačno krenuti na bolje, a kao
osamdesetogodišnjaci pričat ćemo praunucima koji će nas posjećivati
supermodernim vozilima, bio jednom jedan Yugo, pa smo ja i tvoja prabaka ostali
bez benzina i tako je došao tvoj djed... Vjerojatno će oni pitati: a što je to
Yugo, a što je to benzin i vjerojatno reagirati sa osmjehom na usnama, kao što
smo mi kad su nam pričali da su prve aute palili na "kurblu", tj.
okretanjem velike poluge izvan automobila. No to je budućnost i prošlost.
Vratimo se sadašnjosti.
Dakle, ljeto i vrućina. Nekoliko glavnih uzroka
zaustavljanja kraj puta su nepraćenje signalnih žaruljica i instrumenata na
tabli, loše održavanje vozila, previsoka stalna brzina na autoputu, vožnja
uzbrdo u previsokom stupnju prijenosa i spora vožnja u koloni.
Krenimo po redu: instrumenti žaruljica na tabli nisu zbog
ukrasa, nego zato da nas upozore na neispravnost. Ignoriranje povišene
temperature vode ili titranje ili što je još gore intenzivno svijetljenje
lampice ulja, ili alternatora može biti prethodnica težih kvarova. Kažem, može
biti, jer i same kontrole mogu "podivljati", pa slati krive
informacije na tablu, ali nemojte se baš tješiti time. To se događa u malom
broju slučajeva. Sve ostalo ukazuje da je kvar na vidiku. Ako se pravovremeno
reagira, prilikom popravka platit ćete samo uzrok, u suprotnom i posljedice,
koje su uvijek puno skuplje. Loše održavan auto, vratit će kad tad vlasniku
milo za drago. Ovo, nažalost, nije vrijeme kao pred desetak godina kad su za
svaku sitnicu vozači dolazili u servis i popravljali automobile. Tada je bila
dovoljna i sumnja vlasnika u neispravnost, a danas, zbog zna se kakve
situacije, skoro da kotač mora otpasti da bi se išlo na popravak. Sreća da se
postrožio obvezni tehnički pregled, pa našim cestama, ipak vozi sve manje
automobilskih invalida. Trebalo bi u kućnom budžetu svakako uvesti stavku:
održavanje auta. Ali sad je i benzin poskupio, pa ako je ta stavka bila
predviđena vjerojatno će je do kraja godine "popapati" gorivo.
No bez obzira na sve, svakih deset tisuća kilometara,
izvršite servis, jer sve što potrošite, manje košta nego iznenadan kvar na
cesti.
Slijedeća točka je vožnja autoputom brzinama koje nadmašuju
mogućnosti vašeg ljubimca. To što on može povući stopedeset na sat, ne znači da
tako može voziti kilometrima. To bi bilo isto kao da vas netko tjera trčati
kilometrima. U početku ćete moći pružiti maksimum, ali što više budete trčali,
tempo će opadati, a kad budete stali, past ćete s nogu. Vi se možete popraviti,
makar pivom, ali motor koji dugo radi na granici svojih mogućnosti, jednostavno
će polako otkazati poslušnost u obliku povećane potrošnje ulja, slabije vuče
itd., i kad sve zbrojite, što vam je to trebalo. Stigli ste nekoliko minuta
ranije, a te minute se kod popravka množe stotinama eura. Vozite tako da motoru
omogućite "disanje", tj. nemojte ga ubijati stisnutom pedalom gasa
"do daske".
Vožnju u koloni sigurno nismo sami izabrali. Uz ljetne temperature i nervozu, još vam je to trebalo. Ventilator hladnjaka se često pali, gmiže se metar po metar. I tu je važno pratiti temperaturu vode. Primijetite li da se penje, bez obzira na rad ventilatora, radije ugasite motor i pogurajte auto tih par metara, a ako to nije moguće, otvorite grijanje u kabini da voda ima dužu cirkulaciju, pa će se tako više ohladiti.