Gotovo svi antifrizi miješanjem s vodom u odnosu pola-pola daju točku smrzavanja od minus četrdeset stupnjeva Celzijusa


Dogovor iz prošlog broja bio je da ćemo ovaj tjedan mijenjati antifriz. Podsjećamo -  ako vam je antifriz (s minusom od nekih dvadesetak stupnjeva) u motoru do tri godine, a niste dolijevali preko litru vode u sistem hlađenja, bit će dovoljan za zimske temperature u blizini mora.

No, ako se spremate negdje u unutrašnjost, ne bi trebali stvar prepustiti sreći, jer bi vas to moglo koštati! Svaki mehaničar će vam drage volje besplatno izmjeriti stupanj smrzavanja antifriza, jer, ako ga treba mijenjati, valjda nećete ići drugom, nego ćete to obaviti kod istog, pa će nešto i zaraditi.

Za takvo mjerenje postoje posebni testeri, koji se u prodavaonicama rezervnih dijelova mogu kupiti već od petnaestak kuna, no nisu uvijek najpouzdaniji. Dovoljno je iz sistema hlađenja izvući malo tekućine i na testeru pročitati "minus". Ako ste toliko škrti da nećete potrošiti ni tih petnaest kuna, niti vam se ide mehaničaru, umočite prst u posudicu ili hladnjak i prinesite jeziku. Samo lagano taknite i, ako osjetite jak, slatkast okus, nešto antifriza sigurno ima i bit dovoljno za naše područje. Ako je okus takav da ga od nelagode odmah morate ispljunuti, vjerojatno je u pitanju dvoznamenkasti minus.

Ovakav opis ispitivanja više bi pristajao u neku autoreviju iz pedesetih godina prošlog stoljeća, a ne u 21. stoljeće, no ponekad je čovjek ipak u situaciji da se mora poslužiti bilo kakvom metodom. Uostalom, ne kaže se uzalud da cilj opravdava sredstvo.

Važno je napomenuti da je antifriz otrovan i da cijelo "ispitivanje" mora završiti samo na navedenom dodiru na jezik. Nakon toga nije loše popiti malo mlijeka.

Antifriz je otrovan i za prirodu, što bi značilo da, ako se spremate na ispuštanje, morate imati nisku, široku posudu, koju ćete ugurati ispod motora i u koju ćete ga ispustiti. Kasnije bi taj sadržaj trebalo pretočiti u mali kanistar i odnijeti na za tu svrhu predviđeno odlagalište.

Prije ispuštanja starog antifriza ili obične vode, motor treba zagrijati, a grijanje u kabini otvoriti do kraja da bi i iz grijača kabine izašla tekućina. Kad ste to napravili, potražite na hladnjaku ili bloku motora čep za ispuštanje. Na nekim motorima ih nećete naći, zato što ih ni nemaju. U tu svrhu, odvojite najdonju gumenu cijev hladnjaka kroz koju će poteći sadržaj i pazite da se ne opečete, ako je motor vruć. Nije loše na petnaestak sekundi upaliti motor da pumpa vode potjera preostalu tekućinu iz bloka motora. Vratite cijev na mjesto i ne zaboravite ju pritegnuti.

Iako na tržištu postoje koncentrirani antifrizi i oni koje ne treba miješati, u zadnje vrijeme se uglavnom prodaju koncentrati, što znači da ih obavezno treba miješati s vodom. Ulijevanje samo koncentrata po motor bi imalo pogubne posljedice, jer bi tako jak koncentrat nagrizao brtve i semeringe u sistemu i vrlo brzo bi došlo do propuštanja. Na svakom pakiranju postoji tablica miješanja, ovisno o tome koji minus želimo. Gotovo svi antifrizi miješanjem s vodom u odnosu pola - pola daju točku smrzavanja od minus četrdeset stupnjeva Celzijusa. Kao i svih drugih proizvoda, ima ih skupljih i jeftinijih, kvalitetnijih i manje kvalitetnih. Svima su zajedničke dvije stvari: sigurno čuvaju od smrzavanja, a ako u sistemu postoji kritično mjesto, koje do sada nije propustilo, ulijevanjem friškog antifriza bilo koje vrste, sigurno će propustiti, jer su svi masni i agresivni. Nakon ulijevanja antifriza, naročito ako vam se čini da ga je puno više izašlo nego što ste ga ulili, a već je do vrha, provjerite postoje li  na hladnjaku ili gumenim cijevima mali ventili za ispuštanje zraka. Ako postoje, a tako zna biti kod francuskih vozila, neispuštanje zraka iz sistema može izazvati ozbiljne posljedice po motor, jer nastupa pojava tzv. zračnog mjehura, tj. prostora bez vode, pa je hlađenje nepotpuno. Zrak možete ispustiti tako da, kad je motor ugašen, a ventili malo odvrnuti, puhnete u posudicu vode ili otvor hladnjaka.

Kroz otpuštene ventile počet će izlaziti zrak. Čim primijetite da počinje  istjecati antifriz, zatvorite ventile do kraja i posao je gotov. Drugi način je da, dok motor radi, na isti način odvrnete ventile i čekate da tlak iz sistema sam potjera zrak. S tim plastičnim ventilima budite pažljivi, jer ako ih previše odvrnete, pa vam negdje padnu, uglavnom ćete ih teško pronaći, a bez njih nema završenog posla. Nakon svega, pustite motor da radi do trenutka uključivanja ventilatora hlađenja. Još jedanput provjerite količinu tekućine, a isto učinite i za nekoliko dana, kako biste bili sigurni da nije negdje propustila.