Na ovom mjestu smo se tekuće zime bavili i snijegom i ledom, burom i vanjskom zaštitom automobila od vremenskih nepogoda, ali nije bilo baš previše riječi o zaštiti motora u uvjetima niskih temperatura, tj. smrzavanja. Iako su svi današnji novi automobili već "natočeni" antifrizom ili točnije tekućinom za hlađenje, one aute koji nisu u cvijetu mladosti ili oni koji su imali gubitak rashladne tekućine, morali bi obavezno provjeriti da li kanalima njihovih motora cirkulira ta dragocjena tekućina. Što znači njen nedostatak u noćima kad, kako bi rekli stari, "zec traži svoju mater", tj. kad je temperatura zraka daleko ispod ništice, naročito znaju oni koji su osjetili sve posljedice na motoru, ili slikovitije rečeno, u svom džepu zbog pucanja bloka motora. Ako ima i malo antifriza u vodi, i par stupnjeva s predznakom minusa neće nauditi motoru, no ako je još hladnije, a u motoru je čista voda, počinju problemi. Oni kojima se dogodi zaleđivanje motora, a sva šteta je u izbijanju čepova na bloku motora, koji su baš i zato predviđeni, mogu slobodno otići do Trsata i platiti misu, naročito ako imaju neki konkretniji automobil. Ti čepovi su, dakle postavljeni da ukoliko dođe do zaleđivanja vode u bloku motora, on ne pukne, nego led svojim širenjem izbaci čepove iz ležišta i može se dalje širiti prema van, bez da izazove pucanje bloka. Onima kojima je nezamislivo da voda u takvom agregatnom stanju razbija metal, debljine i više od jednog centimetra, preporučamo da nam vjeruju, a ne da se osobno uvjeravaju što sve led svojim širenjem može prouzročiti. Ponekad se, nažalost, bez obzira na prisutnost sigurnosnih čepova, ipak dogodi da blok motora pukne i tu uglavnom nastaje velika šteta. Ako je puknuće na vanjskom dijelu bloka, i na dostupnom mjestu, opet možete biti zadovoljni, jer se, umjesto nekadašnjeg zavarivanja, što je ipak najsigurniji popravak napukline, danas koriste specijalna ljepila na bazi metala, koji uspješno saniraju puknuće. Bitno je da je površina na koju se ljepilo nanosi idealno čista i odmašćena, te da se radi točno po uputama sa pakiranja. Ali, ne lezi vraže, ako vam baš ne ide u posljednje vrijeme, blok može puknuti i prema unutrašnjoj strani, kada vanjskih znakova neće biti, i kada ćete misliti da ste još jednom imali sreće, no ako se nakon kratkog vremena motor počne pregrijavti ili se u motornom ulju pojavi voda ili obrnuto, sreća vas je i tu napustila. Ne postoje nikakve mogućnosti da motor popravite sa sto kuna kemije, nego ga treba potpuno rastaviti i pokušati pronaći pukotinu. Ponekad ju je teško naći, a ako se i pronađe, nije lagan popravak zbog teže dostupnosti. Već na početku priče treba staviti na papir troškove i isplativost popravaka starog motora. Drugi, polovni, obično košta za pola manje nego popravak staroga. No, i ako krenete u nabavku zamjenskog motora, pazite što i od koga kupujete i koliko plaćate. Sjetite se stare priči o Ivici, koji je razvio unosan busines, a bio je najgori iz matematike u razredu. Jednog dana nakon puno godina sretne ga njegova profesorica matematike, baš u momentu kad je izlazio iz svog najnovijeg Mercedesa i pita kako je tako dobro uspio u životu. Eto, profesorice recept je jednostavan, ja radim sa pet posto! Kaže mu ona da joj se čini da se s pet posto baš ne može obogatiti. Kako ne, veli Ivica, kupim za pet, a prodam za dvadeset i pet! Da vas ne bi sekirali postoci, bolje je da se uvjerite što teče kanalima vašeg motora. Već smo pisali da se u prodavaonicama rezervnih dijelova mogu kupiti testeri za antifriz, koji nisu vrhunske kvalitete, ali će poslužiti da vam san jedne hladne noći ne remeti razmišljanje da li će se motoru što dogoditi. Jednostavnim uvlačenjem vode ili antifriza u prozirnu staklenu epruetu, plovak s brojčanim oznakama temperature nesmrzavanja, pokazati će stanje stvari. Crta temperature do koje je tekućina otporna bit će poravnata sa nivoem tekućine u mjeraču. Nemate li pri ruci ispitivač, možete utoćati prst u otvor hladnjaka ili dodatne posude i lagano jezikom liznuti (ne onako jako, kao Severina). Osjetite li neugodan okus što "baca" na slatko, sigurno je da u sistemu ima nešto antifriza. U praksi, to znači, što je okus slađi i neugodniji, to je antifriz jači. Nemojte to što vam je na jeziku progutati, jer je antifriz otrovan, no sa tako malom količinom neće se ništa dogoditi, naročito ako je ispljunete. Ako vam se čini da bi to isto mogli i progutati, siguran je znak da je u sistemu čista voda i da bi moglo biti problema, bude li noć jako hladna. Predosjećate li najgore, možete u sistem uliti malo rakije, ali to samo u slučaju ako je motor starijeg godišta i upaliti ga da procirkulira po motoru, ili odvojiti ili čak prerezati gumenu cijev hladnjaka, kako bi voda izašla. ...za miran san i deblji novčanik!