Kad pročitaju naslov, nekima će sigurno misli skrenuti na neki zrak u glavama političara koji drmaju našim sistemom, pa će reći, da to je razlog što se nikako ne pokrećemo s mrtve točke, još gore od toga, tonemo sve dublje. Drugi će reći da su takvi još dobri, jer ima i onih kojima je u glavama zrakoprazan prostor. Zrak je dakle bitan, ali je još bitnije gdje se nalazi. Kako vidimo ima ga tamo gdje ga i ne bi smjelo biti. Političare, pardon, motore bi dakle mogli podijeliti na one koji se, nakon pražnjenja sistema sami odzrače i one koje treba netko odzračiti. Majstor za odzračivanje motora zove se mehaničar, a za odzračivanje onih prvih zovu se birači. Uh, opet politika. Stop! Ovo je rubrika o automobilima, ali s nečim treba početi.
Zrak je osnovna životna potreba i bez njega život staje. Suprotno tome, kad je prisutan u rashladnom sistemu motora, život motora staje. Motor, naravno ne umire odmah, ali ako je vlasnik "bašmebriga" tip, i ne reagira na visoku temperaturu, koju pokazuje kazaljka na instrumentu, može se dogoditi najgore. Najprije, obično pregori brtva glave, a kasnije može doći i do zaribavanja. Zašto je tome tako? Sistemom hlađenja motora cirkulira voda ili antifriz, koji hlade motor i to tako, da ohlađeni u hladnjaku prolaze kanalima bloka i glave motora, gdje visoku temperaturu, nastalu od sagorijevanja smjese preuzimaju na sebe. Tako zagrijana tekućina opet putuje u hladnjak na hlađenje, pomognuta okretanjem lopatica pumpe za vodu. I tako svoj cijeli radni vijek. No, ako tekućina nije u jednom "komadu", tj. ako negdje ima branu, cirkulacije neće biti. Ako je mehanički kvar, onda je problem u blokiranom termostatu, koji ne propušta cirkulaciju. Onaj drugi kvar, ako ga se tako može nazvati zove se zračni mjehur ili zračni jastuk. On nastaje kada motor izgubi veću količinu vode, ili u slučaju kad kod potpunog ispuštanja stare tekućine, netko tko je nalio novu, nije odzračio sistem hlađenja, na motoru na kojem se to mora napraviti. Situacija u motoru, po pitanju tekućine, mora biti kao kad gledamo medicinsku sestru prije davanja injekcije, kad, prije uboda, istisne zrak iz šprice. Iako će nam se činiti da je sve u redu, jer ulili smo vodu ili antifriz do oznake na posudici, kad bi imali rengen, vidjeli bi da tekućina nije prodrla u sve prostore gdje treba biti. U tom slučaju treba zrak istisnuti iz sistema. To se može učiniti dok motor nije upaljen, ali i kad je u radu.
U prvom slučaju, posao bi dobro obavila Severina jer takvo ispuštanje treba imati dobra pluća. Potražite na vrhovima gornjih cijevi vode ili onima koji vode u kabinu, malene ventile okruglog oblika, nareckane po obodu. Ventili, malo drugačijeg izgleda se mogu nalaziti i na hladnjaku ili glavi motora. Kad ste ih našli, otpustite ih nekoliko krugova i pušite u posudicu ili hladnjak vode, tako da usnama potpuno obuhvatite otvor i da sav zrak koji upuhnete učini tlak na tekućinu. Ako imate problema s vašim tlakom, izbjegnite taj posao, jer će onda trebati vama upuhivati. Oprez ako ste ulili svježi antifriz. Nemojte se oblizivati ako vam ostane na ustima, nego isperite mlijekom. Ako ste dobro puhali, ubrzo će kroz otvorene ventile početi izlaziti mjehurići zraka. Kad kroz otvore poteče samo tekućina, zavrnite ventile. Vaš posao je završen. Obavezno pogledajte nivo u posudici, jer će je trebati nadoliti. Nakon svega ne napuštajte radno mjesto dok motor ne dobije radnu temperaturu i dok se ne upali ventilator hlađenja. To će biti znak da je sve u redu. Bolji, brži, potpuniji i neotrovniji način je, ispuštanje zraka dok motor radi. Postupak otpuštanja ventila je isti, samo umjesto da vi trošite pluća, to umjesto vas čini tlak u sistemu hlađenja koji nastaje zagrijavanjem. Tu treba paziti da motor ne bude prevruć, jer osim što može doći do opekotina prilikom odvrtanja ventila, ponekad nam se učini da ga nismo dosta odvrnuli, pa ga još odvijamo, on tada iskoči iz navoja, a s njim i vrela tekućina, koja nekontrolirano počne izlaziti. Tada je opet moramo nadoliti, pa sve ispočetka. Nezgodacija u takvom slučaju je da ako ventil ispadne, obično ga, naročito na modernijim motorima, ne možemo naći, jer se zaglavi na nekom dijelu nedostupnom oku i ruci. Da bude još gore, sam ventil bez kompletne cijevi, teško ćete kupiti. A cijevi obično nisu jeftine. Ako ste se malo prestrašili, znajte, da se to dogodi i dobrim mehaničarima, no svakako nije takav problem koga ne bi mogli riješiti ako radite polako i koncentrirano. No, ako stvari, ipak ne idu kako ste planirali, nemojte bacati ključeve po podu, nego se prisjetite ovog vica, pa će vam proći: Fata pakuje kofere, a Mujo je pita kamo će? Idem u Ameriku, čula sam da tamo daju sto dolara za ono što ja tebi dajem badave. E, baš me zanima kako ćeš živjeti sa dvijesto dolara godišnje!